Det er lite som skal til for å gjøre strålende biler enda nærmere det perfekte. Vi kjenner det igjen fra mange av produsentene, og en facelift er egentlig bare et grep for å innlemme litt mer utstyr på modellene. Audi har kommet fram til at TT trenger noen små inngrep for å virke friskere, men det er ikke så lett å se forandringene. 

Av Vegar Bjørge

Kanskje du er av de som satte kaffen i halsen da første generasjon Audi TT kom en gang på slutten av 90-tallet, men mye har skjedd siden den sære sportscoupeen vendte opp ned på hva som egentlig kan kalles sportsbil. For TT var bygd opp av det samme man fant i en Golf av 4. generasjon, og motstanderne mente det ikke var så mye mer man fikk, enn en trang Golf om man kjøpte en TT. Den viste seg også å være ganske så lumsk på veien.

Mye vann er rent i havet siden den tid, og Audi har tunet TT-konseptet i flere omganger. Originalen nærmer seg stadiet hvor den blir attraktiv for hobbybilfantaster, mens den nye er lengre unna Golf enn noen gang.

Nyhetene er ikke veldig godt synlige på nye TT, men større luftinntak under lyktene, grill med litt annen utforming, nye luftuttak i bakkant i tillegg til forandring av diffusoren bør man legge merke til. Kanskje ikke mye å skrive hjem om, men det er det det er……

Innvendig er det gjort ingenting, men derimot har ting skjedd under skalet. Alle bensinmotorer har nå fått partikelfilter, noe som kommer som en følge av strengere utslippskrav. 6 trinns manuell eller 7 trinns dsg-girkasse kan velges på alle modeller med unntak av TTS, som får dobbelclutsjkassen som standard.

Alle modeller får nå også Audi Virtuell Cockpit som standard i tillegg til Drive Select Dynamic Handling. Selv om en del utstyr nå blir standard, er det fortsatt muligheter for personlige tilpasninger, og berserkgang i en lang liste over ekstrautstyr.

Nyoppgraderte TT kan bestilles fra september, og kommer hit til landet før jul.