Tekst og foto: David K Andersen

Impreza er tilnærmet alene i klassen med bensinmotor og firehjulsdrift. I vinter, landet en helt ny generasjon i Norge.

– Det er overraskende vanskelig å finne en konkurrent til denne bilen, var den første tanken som slo meg da jeg plukket opp nye Impreza for denne testen. I alle fall om kravet er bensinmotor under panseret, slik mange vil ha det i dag.

Selv blant de betydelig mer kostbare premium-alternativene, er det bare Mercedes A-klasse som kommer med bensinmotor og firehjulsdrift. Golf på sin side, har bare trekk på alle fire sammen med 2-liters diesel. Da sitter vi igjen med Skoda Octavia, men det kan diskuteres om den mer enn 20 cm lengre tjekkeren er en kompaktbil.

Nå betyr ikke det at nye Impreza på noen måte kan ta det med ro, den har de siste årene fått merke presset fra en antall nye små-SUVer, deriblant Subarus egen XV. Når den hverken kommer som stasjonsvogn eller i elektrifisert utgave, trenger denne bilen virkelig å levere varene.

LES VÅR FØRSTE VURDERING AV NYE SUBARU XV HER!

Design

Med utseendet har Subaru vært forsiktige. Både på utsiden og innsiden, er dette en videreutvikling fra designspråket på utgående modell, fremfor noe helt nytt.

Samtidig funker ting mye bedre nå enn på forrige modell. Det er to årsaker til det. Den første at alle detaljer er skjerpet inn og modernisert, for eksempel frontlyktene med LED-signatur og de tydeligere profilene i karosseriet. Det andre er bruk av horisontale triks, som at baklyktene er bredere og at grillen er slankere og lavere plassert enn tidligere.

Sammen med en liten økning i bredde totalt, og ikke minst bredere tak, er alt dette nok til at nye Impreza fremstår som betydelig fetere og mer moderne enn utgående versjon.

Interiør

Innvendig er historien mye av den samme – designet minner om forrige modell. Men der stopper det også, for i opplevelse og bruk er det som natt og dag.

Med betydelige skinnkledde overflater, er kvalitetsfølelsen meget høy. Det er ikke på premiumnivå, design og følelse i betjeningsorganer sørger for det. Men veldig bra, og blant de absolutt beste i klassen. Det er rett og slett en glede å sette seg inn i denne bilen.

Egonomien er generelt god, dette oppleves som en enkel bil å bruke og forstå. Jeg brukte aldri uønsket tid på å skjønne hvordan enkelte funksjoner fungerte, enten det var kjørecomputeren, tilkobling av blåtann eller den adaptive cruisekontrollen.

Infotainmentsystemet har skjerm på 8 tommer, og imponerer. Det er enkelt og raskt å bruke, du har hurtigvalg på knapper under, og et stort pluss deles ut for at volum er enkelt å justere enten du bruker hjulet under skjermen eller vippeknappen i rattet (langt fra selvsagt på alle biler).

Systemet byr selvfølgelig på Apple Carplay og Android Auto, og ikke minst er skjermen plassert godt ut fra dashbordet slik at den nås uten å måtte strekke seg. Svært viktig med tanke på sikkerhet.

Ellers noterer jeg meg at Subaru holder på modellen med tre skjermer. Du har et LCD-display mellom instrumentene, et oppe på toppen av dashbordet, og infotainmentskjermen. Med andre ord er informasjonsflyten betydelig. Selv liker jeg det, det bidrar til å gi mer av en cockpitfølelse, og du kan velge hva du vil ha fremme i de tre skjermene. Samtidig kunne selvfølgelig dette vært løst med heltdigitale instrumenter slik en del begynner å få.

Plass

Foran er det naturligvis nok plass, men nytt er at også lange vil finne seg godt til rette. Setene har nemlig rikelige justeringsmuligheter og kan slippes relativt lang ned. Sammen med god teleskopjustering på rattet, blir mulighetene for optimal sittestilling store uansett fysikk.

Setene både ser og føles påkostede ut, og forholdet mellom komfort og sport er fin. Du har bra sidestøtte, men ikke for mye så du føler deg låst i én posisjon. Justerbar korsryggstøtte mangler, men det plager meg ikke. Justerbar lårstøtte, kunne den imidlertid hatt.

Baksetet er romslig og komfortabelt for to voksne, så Impreza tilhører de kompaktbilene som også egner seg for lengre turer med fire personer.

Bagasjen tar 385 liter, som er på snittet for en kompaktbil.

På veien

Under skallet sitter nye Impreza på den etterhvert mye omtalte nye arkitekturen Subaru Global Platform. Den sørger for at bilen er stivere, lettere og sikrere, men også mer direkte og underholdende å kjøre.

På vinterføre er den ikke uventet svært imponerende. Ja, jeg kunne ønsket meg litt mer feeling i styringen, men det er også alt. Chassiset sørger ikke bare for å holde doningen på veien på en eksemplarisk måte, det gir også gode tilbakemeldinger til deg som fører. I sin tur gir det følelsen av kontroll, fordi det er nettopp det du har når du vet hva som skjer mellom veien og bilen. Og kontroll, betyr som vi vet komfort og sikkerhet.

Vil du ha det moro på vinterføre, står et antisladd-system som ikke lar seg koble helt ut i veien for de store sidelengs-eventyrene, men det betyr ikke at en svingete vintervei blir kjedelig.

Med god satsing inn i svingene, er det gledelig å kjenne på balansen, firehjulsdriften og grepet, og justere gassbruk og rattkorrigeringer deretter. Impreza styrer svært godt inn i svingene, og om du letter litt på gassen og kanskje også legger på litt brems, kommer den ut i en bitteliten sladd som du kan ta med deg gjennom svingen og om ønskelig omsette i motsatt retning inn mot neste. Aktiviteten er særdeles tilfredsstillende, og igjen: Du er hele tiden i kontroll.

Også på barmark lyser Global Platform med sin tilstedeværelse. Nye Impreza takler svingene med presisjon den gamle bare kunne drømme om, og det hele skjer med langt mindre krenging.

Dette kombineres med fin komfort. Jeg opplever ikke bilen som særlig imponerende i lav hastighet over små ujevnheter. Der beveger hele karosseriet seg litt mer enn ønskelig – den føles litt stiv.

Oppe i fart derimot, og gjerne over større ujevnheter på elendige veier, er det ikke den ting som biter. Istedet for å slå hardt, bunne fjæringen og kanskje miste litt kontroll, bare spiser hjulopphenget opp alt du kaster etter det.

Dette er egentlig motsatt av hvordan jeg opplever mange biler. De tar unna småtteriet greit, men faller gjennom på de vanskeligere greiene. Subaru har gjort en utrolig jobb med dette chassiset og får til sjeldent god kombinasjon mellom sport og komfort.

Andre komfortpunkter, som støynivå, lettkjørthet eller sikt, er også gode grener for Impreza.

Motor og gir

Impreza kommer med to motorer. Begge bensin og begge uten turbo. 1,6-literen har 114 hestekrefter, men den er etter mitt syn lite interessant da den bare er 20 000 kroner rimeligere enn denne 2-literen.

Med 156 hestekrefter og svært god turtallsvillighet, passer denne motoren bilen godt. Ja, den mangler selvfølgelig skyvet på lave turtall, men automaten skjuler det godt i vanlig kjøring.

Tråkker du på derimot, slik som jeg nevnte over, byr motoren på skikkelig trøkk de siste 2 000 omdreiningene før turtalls-sperren. Jeg ble faktisk litt overrasket over hvor villig den er, og det fikk meg selvfølgelig til å drømme litt om hvordan Impreza hadde vært som kjøremaskin med manuell girkasse.

Men det kommer den ikke med. Den trinnløse Lineartronic-kassen er eneste mulighet. Heldigvis er ikke det noen katastrofe. I vanlig kjøring virker den som en hvilken som helst vanlig automat – du tenker rett og slett ikke på den.

Når du klemmer på og vil kjøre aktivt, kan du vippe girspaken til venstre og bruke hendlene bak rattet til å gire mellom de programmerte trinnene. Den kunne vært raskere til å respondere på kommandoer, men viktigere enn det, beholder du en noenlunde naturlig gassrespons. I sin tur betyr det at du kan utnytte bilen bortimot til fulle på svingete veier når du vil ha litt moro. Blant de trinnløse, er nok fortsatt Lineartronic av de aller beste. Samtidig er det en stubb igjen til kjøregleden manuell, dobbeltclutch eller moderne converterautomat gir.

Utstyr og sikkerhet

Impreza kommer bare i denne topputgaven i Norge. Det betyr at svært mye utstyr, til og med elektriske skinnseter, er standard. Det samme er adaptiv cruisekontroll, varme i rattet, svingbare LED hovedlys og soltak. Det er strengt tatt enklere å ramse opp det du ikke får, som for eksempel head up-display, varme i baksetet eller stort lydanlegg. Sistnevnte kunne jeg tenkt meg, selv om originalanlegget i og for seg har god lyd via sine 6 høyttalere.

En av de store greiene hos Subaru de siste årene har blitt sikkerhet. Vi har skrevet mye om det i artiklene det er linket til andre steder her, så jeg skal ikke ta alt på nytt nå, men generelt er det snakk om kraftig satsing på både aktiv og passiv sikkerhet.

Aktiv via alle systemene knyttet til Eyesight med stereokameraet, her snakker vi autobrems, gasspedal-assistanse, styreassistanse og veldig mye mer. Passiv via nye løsninger konstruksjonsmessig. Så får den også svært god score i Euro NCAP.

Konklusjon

Nye Impreza imponerer på nær sagt alle områder. Den er svært trygg og sikker, føles påkostet, har masse utstyr og godt med plass. Meg imponerer den i tillegg ved å beholde den typiske Subaru-greia (som var litt borte i forrige generasjon) med solid kjøreglede, spesielt på vanskelig eller dårlig vei. Og den gjør det samtidig som høy komfort beholdes. Mangel på mulighet til å velge manuell girkasse er største minus ved bilen.

Subaru Impreza 2.0i Sport Premium
Pris fra 384 800
Pris testbil 404 800
Motortype R4 bensin
Motorvolum ccm 1 995
HK o/min 156 6 000
Nm o/min 196 4 000
Sek. 0-100 km/t 9,8
Topphastighet km/t 205
Forbruk blandet l/mil 0,70
Utslipp CO2 g/km 159
Egenvekt kg 1 424
Tilhengervekt kg 1 200
Bagasjerom liter 385 – 1 310
Lengde mm 4 460
Bredde mm 1 775
Høyde mm 1 480
Akselavstand mm 2 670