Tekst og foto: David K Andersen

Subaru viste sin nye Global Platform under en teknologi-dag i Brüssel nylig. Vi tok turen for å se nærmere på grunnlaget for merkets fremtid.

Det er bensin-biler som kommer først, helt nye XV, vist på Genéve-utstillingen i vår, og nye Impreza.
Du lese mer om dem på bloggen snart. Her snakker vi om teknologien bak, som i tillegg til stort sikkerhets-fokus, vil gi Subaru både hybrid og ren elbil innen forholdsvis kort tid.

Subaru er jo det japanske annerledesmerket. For mange kanskje mest kjent for den suksessrike rally-satsingen gjennom to tiår, sammen med stjerner som Colin McRae og Petter Solberg. Men også for rendyrking av firehjulsdrift og boxer-motorer.

Av disse tre er rally ute (Subaru holder fortsatt på med motorsport, men nå baneracing, blant annet langdistanse-racing på Nürburgring med WRX STI), mens boxermotorene og firehjulsdriften består.

Det tradisjonelle Subaru-konseptet, med disse to elementene, har dessuten utviklet seg gjennom de 20 siste årene. Det startet med Outback i 95 – den litt hevede og røffere versjonen av Legacy, et konsept som har vist seg suksessfult for merker som Audi og Volvo også.

Nye XV kommer til høsten. Ingen journalister har kjørt foreløpig, men en prøvesitt viser betydelig oppgradering innvendig med blant annet svært god sittestilling, høy kvalitetsfølelse og moderne infotainment.

Så fortsatte det med Forester, den første SUVen. Kompakt ytre, god plass og unik kombinasjon av kjøreegenskaper, komfort og fremkommelighet, har sammen med driftssikkerheten og bilenes «gjør hva du vil, kjør hvor du vil»-egenskaper sørget for stadig vekst.

Så er det også SUVene det satses mest på i fremtiden. Sentralt der, er denne plattformen.

Fleksibel
En fleksibel plattform (eller arkitektur som noen kaller det), er essensielt for en bilprodusent i dag. I takt med at alt stadig må effektiviseres, og samtidig som viktigheten av sikkerhet, lave utslipp, gode kjøreegenskaper, plassutnyttelse og så videre stadig øker og blir mer kompleks, er det ikke lenger økonomisk rom for å ha like mange plattformer som modeller i utvalget. Det er så kostbart å utvikle en ny bil fra bunnen av at de gangene man gjør det, er det nødvendig å bruke samme konstruksjon til flere ulike modeller.

For at det skal være mulig må den være modulær, altså at du kan variere lengde og bredde slik at den passer ulike bilklasser. Subaru sier SGP (Subaru Global Platform) passer alle modellene de skal produsere i fremtiden, de kan variere bredde, totallengde og akselavstand.

Topp-prioriteringene i utviklingen har vært kjøreegenskaper og sikkerhet.

Kjøreegenskaper
Som alle andre, snakker Subaru mye om viktigheten av plattformens stivhet når det kommer til kjøreegenskaper. Kortversjonen er naturligvis at mer stivhet gir bedre kjøreegenskaper og mer komfort.

Langversjonen er mer komplisert, det går blant annet på at jo stivere plattformen/karosseriet er, jo mer presist kan hjulbevegelsene kontrolleres (dempere, fjærer og geometri i hjulopphenget kan utvikles mer presist fordi bevegelsene er mer konsekvente). Det går også på styring, hvordan den kan ble mer presis, bilen mer stabil i høy hastighet og ikke minst at den styrer inn i svingene som en helhet og ikke først med fronten og så med bakenden. Interessant nok, sier Subaru at dette også gjør det enklere å utarbeide aktive sikkerhetssystemer og selvkjørende teknologi.

Du får også mindre vibrasjoner og lavere støy i kupéen. Målet med det hele er høy fjæringskomfort men med bestemte kjøreegenskaper, sier de. Og det er vel strengt tatt sånn vi kjenner Subaru fra før, så her kan vi forvente ytterligere forbedringer på noe de allerede er gode på. Bilene skal også i fremtiden ha høy kjørefølelse, og det er som vi vet en forutsetning for trygghetsfølelse og kontroll, for ikke å snakke om kjøreglede.

Kamerasystemet Eyesight, med to kameraer, gir imponerende resultater når dataene fra begge samkjøres. 

Sikkerhet
Subaru imponerer med høyt fokus på sikkerhet. For eksempel kjøpes ikke aktive systemer inn ferdig fra underleverandører, men utvikles på egenhånd. Ta Eyesight for eksempel; istedet for å ha ett kamera øverst i frontruten slik andre har, bruker Subaru to. Det betyr at de kan lese, identifisere og plassere eksempelvis en fotgjenger bedre: Dataene fra de to kameraene samkjøres slik at avstanden frem til personen og ikke minst retningen den beveger seg, kan oppfattes.

For den nye plattformen skjer det selvfølgelig også en hel del. Spesielt når det kommer til energi-absorbering. Ved å utforme de bærende vangene under i buede former (rundt hjulhus), fremfor i vinkler, fanger de opp mye mer energi (40%). Og så er den fremre delen av mellomakslingen konstruert slik at den kollapser og dermed hjelper til med å ta imot krefter når det smeller og motoren er på vei ned og under bilen. Smart stuff.

For å sikre optimal sikt for føreren, blir A-stolpene spotsveiset før de får sin endelig form i pressa. Dermed kan de lages tynnere, slik at du ser bedre på skrå forover.

Denne delen av mellomakslingen kollapser for å ta imot energi ved sammenstøt

Med lavere tyngdepunkt (1 cm lavere seteposisjon og 2 cm lavere gulv), jobbes det tydeligvis fortsatt med dette selv om boxer-konfigurasjonen allerede fra før plasserer Subaru i ledende posisjon på dette. I egne unnamanøver-tester, klarer biler med den nye plattformen 93 km/t mot tidligere 85.

Fremtiden
Med salgsrekord 5 år på rad og passerte 1 million biler årlig i fjor, er det kult at Subaru for fremtiden velger å holde på særpreget. De sier de vil bygge videre på kvalitetene de er kjent for, og at det ikke er et mål å nødvendigvis bli voldsomt store.

Nå først er det XV som står for døren, neste ut er nye Impreza. De neste landemerkene er hybridbil i 2018, ny turbomotor året etter og ikke minst elbil i 2021.

Ikke lenge til dette rommet også fylles av annet bensin- og dieselmotorer.

Alt dette er naturligvis spennende for Norge, spesielt hybrid og elbil. Subaru har foreløpig lite informasjon å komme med, men antyder at elbilen ikke vil være en helt egen modell, men basert på en allerede eksisterende. Skal vi spekulere, kan vi jo tippe det er snakk om enten nye XV eller Impreza.

Om elbilen kommer med firehjulsdrift vet vi ikke, men Subaru sier de for tiden blant annet jobber med plassering av batteriene på en måte som ivaretar kollisjonssikkerheten.

Selvkjørende
For de som er mindre interessert i elektrifisering enn oss nordmenn, er selvkjørende teknologi og videreutvikling av aktive sikkerhetssystemer noe av det mest spennende. I 2020 skal de første bilene som er helt selvkjørende på motorvei være ute.

Eyesight vil få selskap av GPS-styring og radar. Vanlig kjøring rett frem, automatisk filskifte og hastighetstilpasning mot svinger, er først ut. At Subaru mener de har en bil som kjører på egenhånd på snødekt vintervei uten synlig vegmerking, er nok lenger frem, men ikke desto mer imponerende.

Selv om vi ikke snakker så mye om firehjulsdrift i denne artikkelen, sto det høyt på programmet i Brüssel. Forvent at det norske slagordet «Ustoppelig» vil være gjeldende også i fremtiden.

Konklusjon
I Norge har Subaru hatt det tøft et års tid, en liten modelltørke i kombinasjon med mangel på elektrifiserte alternativer har tatt hånd om den biten. Nå vet vi de er på vei tilbake om kort tid og vi gleder oss til å teste de første bilene bygget på den nye plattformen.

En dag med Subarus ingeniører og teknologi-prat, gir «information overload» – denne artikkelen er bare et lite utdrag. Resten skal jeg gi dere stykkevis sammen med introduksjonen av flere nye modeller den kommende tiden!