Tekst og Foto: Vegar Bjørge

Skoda Octavia har fått en oppgradering, og folkets favoritt har blitt enda litt bedre. For de som ikke bryr seg stort om bil, kan forandringene virke ubetydelige, mens for oss andre er de fremtredende. Lyktarrangementet er nytt og moderne, men det er innvendig man ser forandringene tydeligst. Vi tok en tur for å se om forandring fryder.

Undertegnede må nok vende seg til fronten. Noe ved lyktarrangementet er rart, mens noe er stilig. Forrige modell er merkbar kjedelig ved siden av nykommeren, og da er kanskje den nye designen på fronten vellykket? Fronten ser kraftigere ut og mer moderne. Lyktene har litt 1. generasjon Volvo V60 over seg, uten at det betyr kopiering.

Innvendig er det stiligere enn noen gang, og selv om det er mer evolusjon enn revolusjon, er det lett å se nyhetene. Rattet er nytt og infotainmentskjermen er større og enda bedre integrert i dashbordet. Elegant og brukervennlig som man er vant med hos Skoda, uten noe ekstra bling. Det lille ekstra står resten av Laurin & Klement interiøret for, uten at det blir for mye.

Å finne seg til rette i en Octavia er lett, nesten uansett hva slags form du har. Både ratt og førerstol har bra med innstillingsmuligheter, og bilen oppleves en klasse større enn det den er. Dette forsterkes når man beveger seg til baksetet. Egentlig er det en gåte hvordan ingeniørene har klart å få Octavia så stor innvendig. Bagasjen har også generøs plass, både til hverdag og ferie. Baksetene kan deles i 40/20/40 for enda mer bagasjeplass.

På veien er den komfortabel, og 4×4 utgaven går noe høyere i terrenget enn standardutgaven. Likevel er det lite SUV-følelse ved kjøringen, og sportsbilfølelse er også et fremmedord her. Missforstå ikke, for Octavia kan kjøres aktiv på svingete veier, men det er komfort som gjelder. Derfor er dette en godt likt familiebil, med egenskaper som både far og mor liker. Hjelpemidler som Adaptiv Cruise Control og Adaptive frontlys øker komforten ved kjøring.

Støy har kanskje vært Octavia sitt dårligste kort, uten at det blir ukomfortabelt mye ulåter. På store 18″ hjul lar jeg meg ikke sjenere annet enn ved gasspådrag, da dieselmotoren gir seg til kjenne. Octavia har fått mer støyisolering ettersom årene har godt, og dagens modell kommer best ut av det blant de alle. Velg en bensinutgave, så slipper man også dieselmotorstøy, om det er sjenerende.

DSG girkasse er også å foretrekke fremfor manuell kasse. Testbilen har det, og den 7-trinns dobbelclutsjkassen arbeider upåklagelig uansett modus. I SportModus blir det raskere girskifter uten at det blir masete, men det meste av tiden vil jeg tro at de fleste velger ComfortModus eller EcoModus.

Fjæringen svelger de fleste ujevnheter og på i løpet av min testuke var det kanskje dette som overrasket og imponerte mest. Jeg forventer mye av denne klassen, men Octavia går ikke mye dårligere på ujevnheter enn det storebror Superb gjør, kanskje den faktisk er bedre. Om det er 4×4 chassiset som er grunnen til dette, vet jeg ikke, men uansett må man berømme Octavia for takling av dumper og dårlig asfalt. Dette er kanskje enda en grunn til at modellen er en typisk favoritt i Norge.

I tillegg imponerer også utstyret man får til Octavia. Her er det meste av førerassistentsystemer, og de fleste systemene er aktive. Om du ønsker, kan også Octavia hjelpe deg med å parkere, men ikke bare bilen, men også tilhengeren. Tilkoblingsmulighetene er det heller ingenting og si på, og Apple Car Play, Android Auto og Mirror Link er selvfølgeligheter om du skal serve dagens unge voksne i bil. Med Colombus Infotainmentutstyr har du 64 GB lagringsplass, DVD spiller og muligheter for internettilkobling. Med Skoda Connect har du Infotainment Online, Care Connect og SOS Nødhjelp. Snart har man alt av muligheter fra bilen, og Skoda står ikke tilbake i forhold til sine konkurrenter.

Det er hyggelig å eie en Skoda Octavia. Innkjøpsprisen er lav, selv om Skoda ikke profilerer seg som et billigmerke. Du får likevel mye for pengene, og 4×4, stasjonsvogn og 150 dieselhester koster fra kr 328 300,- i laveste utstyrs versjon. Vår testbil starter på kr 404 500,- og da er det høyeste utstyrsversjon Laurin & Clement, 7-trinns DSG girkasse og 4×4. Legg på ekstrautstyr for ca 50 000 kroner og de aller fleste bør være godt fornøyd. Andrehåndsverdien er også meget bra på en Octavia med 4×4. Vi vil vurdere bensinmotoren på 184 hk som enda bedre for andrehåndsverdien, men drivstoffkostnadene vil da bli noe høyere.

Fortsatt er Octavia en folkefavoritt, men hva skjer med denne populære modellen, når Skoda etterhvert utvider modellprogrammet sitt med nye Karoq? Oppgradering gjør at Octavia virker fortsatt moderne, og for de som vil ha stasjonsvogn, er dette fortsatt en av de beste modellene på markedet.

«Mye for pengene», har alltid vært en slogan for Skoda, og nå legger de også stor vekt på «Simply Clever». Vi lar oss imponere av hva Skoda får til, og gleder oss allerede til neste tur i Octavia. Ja, forandring fryder!

Data: Skoda
Octavia 2,0 TDI 150 HK 4×4 DSG

Pris
fra
328 300
(Uten DSG)
Pris
testbil
404
500
Motortype
R4
Turbodiesel
Gir
A7
Motorvolum
ccm
1968
HK
o/min
150 /
3500-4000
Nm
o/min
340 /
1750-3000
Sek.
0-100 km/t
8,3
Topphastighet
km/t
212
Forbruk
blandet l/mil
0,49
Utslipp
CO2 g/km
132
Egenvekt
kg
1490
Tilhengervekt
kg
2000
Bagasjerom
liter
610-1740
Lengde
cm
466,7
Bredde
cm
181,4
Høyde cm
146,5
Akselavstand
cm
268