Av David K Andersen, foto: Subaru

Den ligner kanskje på den gamle, men ikke la deg lure. Her er alt nytt, og forbedringen er betydelig.

Bildegalleri nederst i artikkelen

Subarus minste SUV ble lansert i 2012, og har vært en stor suksess for det relativt lille japanske bilmerket. Spesielt her i Norge traff modellen godt, det går mange tusen XV ute på veiene våre, til sammen har de produsert 700 000 så langt.

Sammenlignet med storebrødrene Forester og Outback, er XV alternativet for de som ikke trenger det typisk norske «familie-bagasjerommet» på 500 liter eller mer. XV er mer kompaktbil ala Impreza eller Golf, men i SUV-utgave. Bagasjen er tilsvarende – den tar 385 liter i denne nye utgaven, 5 mer enn den forrige.

Baksetet derimot, duger utmerket for de fleste. Her er det plass til både ben og hoder, og dessuten er bredden god. De to ytterste plassene har komfortabel utforming og er spesielt fine å sitte i – ta en titt i bildegalleriet, så ser du det.

Utseendet er åpenbart likt utgående modell. Sjef for salg, marked og PR, David Dello Stritto, forteller at de har gjennomført omfattende eier-undersøkelser, og legger du til den gode mottakelsen utgående modell fikk, har nok Subaru kontroll, når de med den nye beholder design-språket.

Det betyr imidlertid ikke at den gamle og nye er identiske. Kikker du litt nærmere, har XV blitt betydelig skarpere i linjer og detaljer. Den fremstår også som lavere, bredere og mer moderne. Litt større er den også.

Nærmer seg premium

Beveger vi oss inn i bilen, er nyhetene betydelig mer iøyenfallende. Også her er på mange måter designspråket beholdt, men utførelsen er en helt annen. Først og fremst, imponerer kvalitetsfølelsen.

Skinnkledde flater i dashbord, midtkonsoll og dører, med oransje kontrast-sømmer, gir et skikkelig løft, og kaster XV rett til topps – blant de beste i klassen. Det føles nesten litt premium, dette her.

Brukervennlighet, skjermer, instrumenter, knapper og så videre skal vi komme nærmere inn på når vi etterhvert tester nye XV på hjemmebane i Norge. Foreløpig kan vi i alle fall slå fast at alt man forventer er på plass. Blant annet et fint infotainmentsystem med 8-tommers skjerm og Android Auto/Apple Carplay.

Min personlige favoritt fra dette første møtet med XV-interiøret, er setene og sittestillingen. De ser særdeles stilige og påkostede ut, og leverer deretter når du setter deg inn.

Seteputen er lenger enn før, og Subaru har fått til et fint kompromiss mellom komfort og sport ved utformingen av sidestøtten. Med mulighet for å senke setet mer, slik at det kommer lavt nok til at de som foretrekker å holde lav profil for best mulig bilkontroll og avslappet følelse, sitter jeg utmerket og kan nyte kjøreturen. Ekstra pluss for rikelig teleskop-vandring på rattjusteringen.

Sikkerhet i første rekke

De største nyhetene, befinner seg imidlertid skjult bak karosseri og interiør. XV sitter på den helt nye Subaru Global Platform, som gir betydelig uttelling for både sikkerhet og kjøring.

På sikkerhets-siden, har Subaru vært kreative, de har blant annet fjernet skarpe vinkler i de bærende profilene i gulvet, og istedet gitt dem buet form. Resultatet er betydelig økt energi-absorbering ved sammenstøt. Sammen med en ny mellomaksling som også fanger energi når den kollapser, og en rekke andre tiltak, oppnår XV imponerende resultater for passiv sikkerhet.

Aktiv sikkerhet er også på topp, du har naturligvis siste versjon av Eyesight-systemet med stereo-kameraer – detaljen gjør at bilen leser vei, trafikanter og potensielle farer raskere og bedre ved at dataene fra de to kameraene settes sammen og gir mer eksakt informasjon til deg og bilens systemer. Statistikk fra Japan viser at biler utstyrt med Eyesight har hele 61 prosent mindre sjanse for å havne i en ulykke. I Norge er dette selvfølgelig standard.

Subaru har i tillegg jobbet med A-stolpene for bedre sikt, ergonomi som ikke stjeler mer oppmerksomhet enn nødvendig, retnings-stabilitet, veigrep og mye mer. XV er kåret til den sikreste bilen i Japan, og den gjorde det svært godt i Euro NCAP, så resultatene av alt arbeidet med sikkerheten, har åpenbart gitt resultater.

Det dreier det seg om mer enn sikkerhet også. Med den nye plattformen er karosseriet mellom 70 og 100 prosent stivere. Videre er infestingspunkter for stabstag og hjuloppheng festet mer direkte i karosseriet, for bedre kjørefølelse, mindre krenging og mer komfort.

På veien, av veien

Resultatet er svært imponerende, jeg fikk mulighet til å teste ny mot gammel XV på bane, og den nye er en helt annen verden. Krengingen er vesentlig redusert, men først og fremst styrer bilen, mye takket være det betydelig stivere karosseriet, inn i svingene ekstremt raskt og effektivt.

Der den gamle først setter nesa inn i svingen, og så tar med resten av bilen, gjerne med korrigeringer via rattet i prosessen, svinger den nye gjennom som én enhet: Raskt effektivt og eksakt. Dette gjør den også mer lettkjørt, den går på en måte dit du vil uten at du trenger å gjøre stort for det selv. Mer intuitivt og trygt.

Utenfor veien imponerer den ikke mindre. Jeg har aldri kjørt offroad med Subaru – har kanskje tenkt at det er kostbare Jeeper, Land Rovere eller Toyota Land Cruiser man må ha om det er ekstrem terrengkjøring på programmet.

Der tok jeg altså feil. Bakkeklaringen er på 22 cm, angrepsvinkelen foran 18 grader og bak 29. Med det legendariske permanente firehjulsdrift-systemet, og offroad-programmet X-mode innkoblet, kjører jeg XVen steder jeg ikke trodde det var mulig. Den klarer stigning på hele 37 grader – en ekstrem opplevelse. Og gjennom skogen i snø og gjørme, opp og ned bratte bakker og over voldsomme ujevnheter, klatrer XV seg rolig og udramatisk frem.

I prosessen er den lettkjørt, slik en Subaru skal. Dette er ikke en bil hvor du må flytte på girstenger, trykke på knapper og vri på hjul når veien tar slutt. Du bare trykker på x-mode knappen, og så kjører du. Til og med hill descent-systemet er enkelt: Alt er automatisk, du bare holder bilen på bremsen til du har den hastigheten du ønsker for nedstigningen, og så slipper du den, og bilen holder samme hastighet helt ned.

Nøyaktig hvordan XV fungerer ute på vanlig vei skal jeg komme tilbake til senere, etter første test i Norge. Under denne første prøvekjøringen i området i og rundt Riga, var det ikke så enkelt å oppdrive veier som ligner på de svingete norske.

Foreløpig slår jeg fast at komforten er god, med lavt støynivå, lettkjørt følelse og fin flyt levert av plattform og hjuloppheng. Den direkte styringen settes også pris på, spesielt siden den på grunn av stivheten i karosseriet også gjør XV retningsstabil og avslappende på motorveien i høyere hastighet.

Bensin og automat

Du får nye XV med to bensinmotorer, begge uten turbo: 1,6 med 114 hestekrefter og 2,0 med 156. Det var den siste jeg testet denne gangen, og det er også den Subaru forventer flest nordmenn kommer til å velge.

Krefter er det nok av, og motoren er raffinert og godt dempet. Lineartronic-automaten, en trinnløs CVT-enhet, er forbedret, den er lettere og mer responsiv. Forprogrammerte trinn benyttes selv i vanlig rolig kjøring, og da føles den omtrent som en helt vanlig automatkasse. Når man presser på, brukes fortsatt programmerte trinn, men du merker også at det er en trinnløs kasse.

Jeg konkluderer med at drivlinjen passer XV fint, og at det egentlig ikke er noe å utsette når du kjører vanlig. Samtidig tenker jeg at en turbomotor sammen med konvensjonell moderne automat, ville gjort det enklere og morsommere å utnytte de svært imponerende kjøreegenskapene til fulle.

Konklusjon

Sikker, robust og morsom, er det Subaru-eierne har sagt de setter mest pris på ved bilene sin. Nye XV passer perfekt inn i det bildet, den beholder de kjerneverdiene vi forbinder med merket: En bil du problemfritt bruker til alt, enten det er en komfortabel tur, kjøring utenfor veien, eller mer sportslig tilnærming.

Det er strengt tatt ganske utrolig at man klarer å kombinere komfort, sport og offroad-kapasitet på denne måten, og det uten adaptivt chassis. Man kan jo lurer på hvorfor ikke alle som lager lignende biler gjør det samme. Jeg finner ingen annen forklaring enn at de rett og slett ikke får det til.

Legger du til det betydelige løftet innvendig, blir nye XV et svært fristende alternativ.

Data:

Subaru XV 2.0i Sport Premium
Pris fra 329 800

(1,6i aut Base)

Pris testbil 419 800
Motortype R4 bensin
Motorvolum ccm 1 995
HK o/min 156 6 000
Nm o/min 196 4 000
Sek. 0-100 km/t 10,4
Topphastighet km/t 194
Forbruk blandet l/mil 0,69
Utslipp CO2 g/km 155
Egenvekt kg 1 439
Tilhengervekt kg 1 400
Bagasjerom liter 385 – 1 290
Lengde mm 4 465
Bredde mm 1 800
Høyde mm 1 615
Akselavstand mm 2 665