Hjem Tester Autobest-finalistene testet

Autobest-finalistene testet

Av David K Andersen, foto Autobest

I midten av desember kårer Autobest «Beste bilkjøp 2018». Sammen med 30 andre journalister fra hele Europa, sitter jeg i juryen. Nylig var vi sammen for en siste test av de seks finalistene.

Vairano-anlegget utenfor Milano tilbyr omfattende testfasiliteter med alt fra racingbane til ulike typer underlag for komforttester og så videre. De seks bilmerkene stilte alle med flere eksemplarer av sine kandidater. Med unntak av Seat Ibiza, har jeg i tillegg kjørt alle bilene tidligere, så med denne siste testen, begynner bildet av hver kandidat å bli tydelig.
Foreløpig er det altså ikke klart hvem som kommer til å vinne, men her er en kjapp gjennomgang av bilene, i alfabetisk rekkefølge.

Citroën C3 Aircross

Hva er dette?

En liten SUV, eller rettere sagt en blanding av SUV og flerbruksbil, altså en crossover. Starter på 243 000 kroner i Norge og du får en bra utstyrt bil til godt under 300. Dette er en klasse som eksploderer både i modellutvalg og salg for tiden, den kommer til å stikke av med mange tidligere småbil-kunder de neste årene.

Dette er bra:

Tross begrenset størrelse og pris, har likevel C3 Aircross god plass. Baksetet kan justeres, så du kan velge mellom god plass i baksetet og nesten stasjonsvognaktig bagasjerom. Siden det er delbart kan du også finne en mellomting. Derfor kan denne, i motsetning til mange av konkurrentene, være en fullgod familiebil for en liten familie. Design, utstyr, sikkerhet og motorer scorer også høyt. Det gjør også totalkomforten, blant annet takket være fine seter og god sittestilling, samt for klassen lavt støynivå.

Ikke fullt så bra:

Firehjulsdrift hadde vært fint i Norge, men det kommer den ikke med. Kvalitetsfølelse og ergonomi har litt å gå på, og chassiset gir hverken spesielt dynamisk følelse, eller voldsomt imponerende komfort, selv om sistnevnte totalt sett er bra.

Ford Fiesta

Hva er dette?

En av tidenes mest suksessrike småbiler, og spesielt vellykket var siste generasjon. Denne er helt ny, og byr på større variasjonsmuligheter enn tidligere, blant annet med ST-line, Vignale og Active, en crossover-aktig sak. Starter rett under 200 000 kroner, men regn med rundt 250 om du vil ha de beste motorene og mye utstyr.

Dette er bra:

Tonnevis med kjøreglede. Ford har justert chassiset til nye høyder: Fiesta er kanonkul å kjøre med direkte respons og levende tilbakemeldinger. Gode motorer og en helt ny manuell girkasse, drar opp ytterligere. Betydelig forbedret kvalitetsfølelse innvendig og masse spennende utstyr, som for eksempel Bang & Olufsen lyd og 8-tommers infotainmentskjerm. Støynivået er kraftig redusert mot forrige generason.

Ikke full så bra:

Nye Fiesta revolusjonerer ikke småbilsegmentet, selv om den kanskje tar det litt videre med alle valgmulighetene. Komforten lider litt under all kjøregleden, og den er på snittet når det kommer til plass.

Honda Civic

Hva er dette?

Kompaktbil (Golf-klasse) med ny vri. I motsetning til mange andre, gjør Honda helt nye ting hver gang Civic blir ny. Denne gangen er vekten på størrelse, den har vokst seg nesten opp til mellomklassen, og på kjøreegenskaper, kjøreglede og motorer. Regn med drøyt 300 000 for en greit utstyrt 129-hesters 1-liter. Med 182-hesteren og mye utstyr er vi nær 400.

Dette er bra:

Hele bilen, inkludert sittestillingen, er lavere. Sammen med avansert chassis og spreke motorer, byr Civic på masse kjøreglede. Samtidig beholdes komforten på høyt nivå. De nye turbomotorene går bra og bruker lite bensin. Lenger bil betyr også mer plass – Civic har både stort baksete og stort bagasjerom.

Ikke fullt så bra:

All plassen veier opp, men i Norge hadde det vært fint med stasjonsvogn. Det hadde det også vært med elektrifisering og trekk på alle fire. Ikke alle har sansen for designen, og infotainmentsystemet er ikke blant de beste, selv om det nå er oppgradert og funker fint.

Opel Grandland X

Hva er dette?

Kompakt-SUV med plass til hele familien. Starter på 328 900 kroner, men regn med rundt 400 om du vil ha mye utstyr og automat. Foreløpig med forhjulsdrift, men etter hvert som ladbar hybrid med trekk på alle fire.

Dette er bra:

Totalpakken er det beste: Masse plass, masse utstyr, gode motorer og girkasser, og fornuftig pris. Lavt støynivå det mest imponerende enkelt-elementet, og komforten er generelt god. Ingen store svakheter eller særegenheter, bør tiltale mange.

Ikke fullt så bra:

Kun forhjulsdrift for øyeblikket, men det løses etter hvert. Ikke fullt så aggressivt priset som Astra, her må du betale litt mer for utstyret. Dynamisk er den ikke noe spesielt, men kjøreegenskapene er trygge.

Seat Ibiza

Hva er dette?

Småbil som Fiesta fra «det nye Seat», hvor suksessoppskriften er funnet, med god design, ungt image og lave priser (foreløpig ukjent i Norge). Den første VAG-bilen ute på A0-versjonen av MQB-plattformen (nye Polo har den samme). Seat returnerer til Norge i 2018.

Dette er bra:

Like morsom å kjøre som Fiesta, er ikke Ibiza, men det er ikke langt unna. Svært gode kjøreegenskaper og dessuten fin komfort. Seter, sittestilling, interiørkvalitet og design er på høyt nivå for småbilklassen. Bra drivlinjer.

Ikke fullt så bra:

Ibiza har ikke i seg selv de helt store svakhetene, men vi vet ikke helt hvordan alt kommer til å organiseres i Norge ennå. Skal selges over nett med utlevering i Oslo og etter hvert andre større byer. Annenhåndsverdi kan være usikker etter flere års fravær fra markedet.

Volkswagen T-Roc

Hva er dette?

Tiguans lillebror skal tiltale de som ikke trenger all plassen, og kanskje samtidig ønsker seg en mer stilig SUV med større valgmuligheter på farger og individualisering. Starter under 300 000 kroner, men regn med litt mer enn det for en forhjulstrekker med liten motor. Med firehjulsdrift, automat og kraftig motor pluss utstyr, er vi godt over 400.

Dette er bra:

Kul design og store muligheter for utvendige fargekombinasjoner og matching innvendig. Stor bredde på drivlinjer, og 2-literne med automat og firehjulsdrift, er knallbra enten de er diesel eller bensin. Usedvanlig gode kjøreegenskaper for å være SUV, her er det faktisk en del kjøreglede å finne. Mulighet for mye utstyr, blant annet Active Info Display og meget bra infotainmentsystem.

Ikke fullt så bra:

Haltende kvalitetsfølelse i interiøret med nesten bare hardplast i alle overflater. Ikke spesielt imponerende plassforhold, og relativt hardt understell. Kjørestillingen kunne vært bedre. Elektrifisert versjon ikke tilgjengelig, og vil du ha trekk på alle fire og mye utstyr, er prispåslaget stort.

Jeg kommer tilbake med kommentarer etter at vinneren er kåret og stemmegivningen frigjort.