Vi testet mer enn 60 biler i 2021, og publiserte 200 artikler. Dette er oss, og her er bilene!

Av David K Andersen, Foto: Maria Pujol/Odd Erik Skavold Lystad/David K Andersen

Sammen med mine gode kolleger Odd Erik Skavold Lystad og Dave Humphreys, har vi kjørt biler av alle slag gjennom året som har gått.

Av det du finner her på nettsiden har jeg kjørt og skrevet mest, men det er fordi Odd Erik til vanlig jobber i Bilbransje24, hvor han som navnet sier, skriver om bransjen mer enn han tester biler. Men han er ikke bare bilentusiast, Odd Erik har flere år på nakken som biljournalist i bladet Bil, så når han i ny og ned får utløp for biltester-genet, er det verdt å få med seg. Her er det ikke bare stor bilkunnskap og entusiasme, men svært god penn.

Dave Humphreys på sin side holder til vanlig til i Irland, men han er ikke der så ofte. Mannen er nemlig stort sett på farten rundt om i verden, for å være den første til å kjøre nye modeller. I tillegg til å skrive for oss, leverer han artikler til en rekke av de største, engelskspråklige nettstedene og bladene i verden. Vi sitter sammen i Autobest-juryen også, og treffes ganske ofte rundt omkring – nå må bare Dave snart lære seg å skrive norsk, så jeg slipper å oversette!

Å leve av å skrive for Bil og Motorbloggen er ikke så lett, så det gjør jeg ikke. En annen jobb sørger for mesteparten av levebrødet, og i 2021 har tilfeldighetene medført at jeg har jobbet litt mer i den andre jobben, og litt mindre på Bil og Motorbloggen enn tidligere år. Men i 2022 er det tilbake til det vanlige, så jeg gleder meg til mer biltesting og mer skriving. Håper å komme gjennom flere av nyhetene enn jeg klarte i år.

Kanskje er du en av dem som følger oss på Facebook eller Instagram også? Hvis ikke, ta en tur innom oss der. Spesielt på Instagram kanskje, hvor jeg går gjennom de fleste testbilene på Story, før selve testen kommer her på nettsiden. Det har blitt en populær bit av Bil og Motorbloggen.

Testene

Som du sikkert har sett skiller vi mellom «tester» og «prøvekjøringer» her på nettsiden. Førstnevnte kommer etter flere dager med bilen, mens prøvekjøringer er basert på førsteinntrykkene etter en, eller kanskje to dager.

Fordelen med test er at man blir bedre kjent med hvordan bilen oppleves over tid og i ulike situasjoner. Samtidig skjer ofte prøvekjøringer i forbindelse med fabrikkens lanserings-event. Det gjør det ofte mulig å snakke med designere og ingeniører for bedre å forstå hva de vil med bilen og hvordan ting er løst. Når jeg oppsummerer her, slår jeg de to kategoriene for enkelhets skyld sammen.

Før vi går gjennom testbilene under, har jeg lyst til å så at når vi kjører biler her på Bil og Motorbloggen, så prøver vi å formidle hva slags bil det, hvorfor den er som den er, og aller viktigst: Hvordan den oppleves og hvordan det føles å kjøre den.

Midt oppe i rekkevidde, tilhengervekt, ladefart, bagasjevolum, skjermstørrelser, 0-100 og materialkvalitet, må du ikke glemme at det du først og fremst skal gjøre, er å kjøre bilen. Så hvordan det oppleves, er det viktigste vi prøver å fortelle deg.

I tillegg til drøye 60 tester og prøvekjøringer, har vi forresten også kjørt en stor rekkeviddetest av 15 elbiler sammen med Autobest. Den kan du lese om her.

Du kan lese mer om hver bil ved å trykke på bilnavnene under.

Elbilene

Når vi først er på elbil, kjørte vi 25 av dem i år. Alt fra ultra-billige Dacia Spring, via små kule som nye Fiat 500, og nye og ukjente kinesiske som BYD Tang, Nio ES8, Hongqi E-HS9 og Xpeng G3, og til gode hverdagsbiler som faceliftede Hyundai Kona, Opel Mokka-e, Nissan Leaf, Citroën ë-C4 og Volkswagen ID.3 Pro S Tour med det store batteriet.

Også Norges mest solgte bil i 2021, Tesla Model 3 er testet, for ikke å snakke om store og ultrapraktiske Mercedes EQV 300 og Opel Zafira-e Life.

Det store på elbilfronten i år, har imidlertid utvilsomt vært alle de kompakte til mellomstore, elektriske familiebilene som har kommet ut. Et par tilskudd fra premiumsegmentet som Audi Q4 e-tron og Mercedes EQA 250 gjør det godt.

Men de som virkelig kommer til å prege alt fra registreringsstatistikk til trafikkbildet den kommende tiden, er jo Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq og Ford Mustang Mach-E AWD. Sistnevnte har også blitt kjørt i GT-utgave som fikser 0-100 km/t på 3,7 sekunder.

Felles for dem alle, er at de kan alt en norsk familie ønsker, og det er jo nytt fra en elbil til levelig pris. Disse fem er virkelig bra biler, og vi skal teste flere utgaver av dem, og nye konkurrenter i 2022.

På tampen fikk vi også med en prøvetur i nye Cupra Born, og ikke minst Opel Manta GSe ElektroMOD.

Å lese om den ombygde klassikeren fra Opel har vært like populært nå i romjulen, som den ferske testen av nye BMW i4 M50 – bilen som tar BMWs helt spesielle, sportslige arv over på elbil.

Delvis elektrisk

Skulle du ikke være klar for, eller interessert i elbil, kanskje delvis elbil er tingen? Utvalget har i alle fall økt på betydelig i år, og de ladbare hybridene blir stadig bedre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du har nye, fornuftige og fint prisede valgmuligheter for familien, som Opel Grandland med facelift, Mitsubishi Eclipse Cross og Hyundai Tucson. Til og med 7 seter er mulig nå – om du velger Hyundai Santa Fe.

Og vil du ha lavere bil med bedre kjøreegenskaper og komfort, får du også gode, ladbare stasjonsvogner som Renault Megane Sport Tourer Plug-in Hybrid, Skoda Octavia iV og selvsagt BMW 3-serie som ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift i 330e xDrive Touring. Seat Leon e-Hybrid er også kjørt.

Trenger du ikke fullt så praktisk bil, finnes Kia XCeed Plug-in Hybrid, og skal det være mer sportslig, holder nye Volkswagen Golf GTE svært høy standard.

På den sportslige siden kommer dessuten Peugeot 508 PSE rett inn fra siden med en lynrask, superfet ladbar hybrid.

På premiumsiden stiller Mercedes GLA 250e med plug-in hybrid-versjon av elbilen EQA nevnt over. Eller motsatt. Og så er Lexus NX450h ikke bare en helt ny generasjon mellomstor SUV, men en ladbar hybrid med lang rekkevidde.

Skal imidlertid komplett ladbar luksus og komfort kombineres med deilig bensinmotor av ypperste slag, er BMW 545e xDrive med rekkesekser ypperste valg.

Appropos ypperste valg, stiller Ford Explorer sterkt som feriebil for familien med fem eller flere.

Av ikke ladbare hybrider, burde nye Toyota Yaris Cross være interessant. En liten, elektrifisert SUV med firehjulsdrift, har ikke vært mulig å finne tidligere.

Bensin og diesel

Det er fortsatt mulig å kjøpe rene bensin- og dieselbiler, og tatt i betraktning at de utgjør en etter hvert ganske liten andel av nybilsalget i Norge, er jammen meg utvalget av spennende biler for deg som er entusiast godt.

Hva med Toyota GR Yaris med rallygener, firehjulsdrift og 261 hestekrefter. Og nettopp Toyota, til vanlig mest kjent for trygge og driftssikre hverdagsbiler, er det merket med bredest utvalg av sportsbiler med bensin på tanken om dagen.

En helt ny Toyota GR86 tar over for GT86, og Toyota Supra kommer i stadig nye versjoner. Mer skal det bli neste år, om ryktene stemmer.

Samme konsern har til og med gitt oss et av høydepunktene i år, med Lexus LC 500 Convertible. Den har en 5-liters suge-V8 på 477 hester. Slå den i 2021!

I omtrent samme klasse, bare pluss pluss pluss på alt fra luksus og krefter til pris, får du Bentley Continental GT V8. Kan to personer fraktes på en bedre måte?

Er det derimot snakk om fire personer, er svaret et annet: Nye Mercedes S 500 4Matic setter som vanlig en ny standard i toppklassen.

Men du kan roe størrelse og budsjett litt, og få utrolig komfort og plass også i BMW 630d xDrive Gran Turismo.

Vi har dessuten med to legender i 2021. BMW M3 Competition har kommet i helt ny utgave, og så har vi såklart testet Mazda MX-5 på nytt. Det er vanskelig å overleve en sommer på norske veier uten en MX-5.

Hot hatchene, eller GTI-bilene om du vil, lever også i beste velgående. Til og med BMW har kastet seg på med BMW 128ti. Også de som kanskje lager noen av de beste GTI-bilene, er ute med nytt: Ford Puma ST.

For noen fossilbiler nærmer det seg imidlertid slutten i Norge, og det er synd. Volvo V60 Cross Country og Volvo V90 Cross Country, er noe av det aller beste du kan kjøre i Norge. Alle veier takles som en drøm, med familien på plass, solid luksusfølelse og bedre kjøreegenskaper enn hos de høye SUVene.

Også Opel Corsa forsvinner i bensin-utgave – når den er som best.

Skal du ha SUV, kanskje det er like greit å dra på med en ekte først som sist? Toyota Land Cruiser er alene blant årets testbiler der.

Det finnes også bensinbiler som er like rimelige, og mer praktiske enn de elektriske alternativene. Som Opel Crossland. Og Mazda CX-5 er fortsatt et glimrende alternativ for deg som liker å kjøre bil.

Selv om de fleste fossilbilene i dag kanskje er veldig store og dyre, eller ekstra rettet mot entusiasten, har vi også latt oss imponere over hvor bra helt vanlige biler har blitt. Også de fortsetter jo utviklingen, selv om vi i Norge tenker mest elbil.

For eksempel har Volkswagen Polo med facelift blitt rene komfortkongen, og det er en helt ny Nissan Qashqai. Den kommer snart med mer elektrifisering også. I samme kategori faller Ford Focus Active Vignale: Aldri har en Focus vært bedre enn nå.

Porsche Macan GTS setter egentlig punktum her, for akkurat den bilen, er bare bedre enn noe elektrisk alternativ på samme størrelse akkurat nå.

Hva med 2022?

Hva bilene gjelder, vil det antagelig bli mye av det samme som i år. Altså stadig mer elbil, men samtidig en lang rekke spennende nye bensinbiler – gjerne mer rettet mot deg som er entusiast. Flere og bedre ladbare hybrider kommer også.

Det er ikke farlig å kjøpe fossilbil, det blir ikke forbudt å bruke den, og annenhåndsverdien kommer til å være god i lang tid. Så om du er bensinhode må du kjenne din besøkelsestid. Vi har tross alt hatt «gunstige» priser på heftige bensinbiler i flere år nå – snart er det kanskje slutt.

Håper ikke – for kunne vi ikke bare hatt det sånn som nå? Elbil til hverdags men mulighet for å faktisk kjøpe seg en ny, kul bensinbil for de entusiastene som vil det? Om 2 eller 4 prosent av de nye bilene som selges er morobiler på på fossil, som brukes i helger eller om sommeren, overlever muligens verden likevel.

Ofte viser imidlertid totaløkonomien seg å være viktigst for de fleste, selv deg som er ekstra bilinteressert. Da blir det elbil, registreringsstatistikken levner null tvil. Heldigvis dukker det stadig opp bedre alternativer, enten det er firehjulsdrift, rekkevidde og tilhengervekt du trenger – eller noe som er kult å kjøre.

Forresten var alle de 10 mest leste artiklene tester og prøvekjøringer i 2021, og i 8 av 10, var det elbil som ble omtalt.

 

Forrige artikkelTest: BMW i4 M50
Neste artikkelNye Ford Ranger: Endelig med V6