Den store familie-SUVen BYD Tang er klar i Norge. Hva er dette, og hvor bra er den?

Tekst og foto: David K Andersen

Jeg har vært i Kina og trålet bilutstillinger i dagevis. Men til tross for at jeg både jobber med bil og er interessert langt over gjennomsnittet, er jeg ikke i nærheten av å ha oversikt over alle merker og modeller som produseres der.

Ett burde du imidlertid ha hørt om, og har du ikke det, kommer du til å bli kjent med det nå fremover.

BYD, som står for Build Your Dreams, er nemlig klar for Europa-lansering, og det skjer først i Norge – med bilen vi har her.

Forresten kan det hende du både har sett og sittet på med BYD før, den kinesiske giganten med 220 000 ansatte har et antall elektriske busser gående i Oslo allerede. Det spesielle med selskapet, er imidlertid ikke at de både lager elektriske biler, busser og tog, men at de også er tungt involvert i elektronikk og grønn energi.

Der skiller BYD seg fra alle andre bilprodusenter, de utvikler og produserer nemlig alle komponenter og programvare i bilene selv. Inkludert motorer, batterier og microchips. Det gir kontroll på kvalitet og leveranse.

Etter 26 år med batteriutvikling, mener dessuten BYD at de har et fortrinn med sitt nye Blade-batteri. Det består av enkeltceller som plassers i rekke. De er så montert etter hverandre som blader i batteriet. Konstruksjonen blir mer kompakt, men den største fordelen er høyere sikkerhet. Blade-batteriene tåler høyere temperaturer, penetrering og kollisjoner bedre, og regnes på dette området for å sette en ny standard.

Men over til bilen

Tang er en SUV på 4,87 meter, som betyr at den er 30 cm lengre enn en Volkswagen ID.4, og nesten like lang som en Audi e-tron.

Og så har den i prinsippet alt en norsk familie ber om: God rekkevidde (400 km WLTP fra fra 86,4 kWt batteri), 110 kW hurtiglading, firehjulsdrift, 7 seter (standard), 530-630 liter bagasje om ikke bakerste rad er i bruk (varierer med innstillingen av det justerbare baksetet), tilhengervekt på 1 500 kg, taklast 50 kg, og 509 hester med akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 4,6 sekunder.

RSA som importerer BYD til Norge, leverer Tang kun i fullastet utgave med utstyr som stemningsbelysning, 12,8-tommers infotainment-skjerm, Alcantara-kledning i dørsider og dashbord, skinnseter, varme i rattet, kjøling i forsetene, 360-graders kamera, dashcam, Dirav lydanlegg og 4G online-system. Prisen er 600 000 kroner, alt inkludert.

Før vi kommer så langt at vi får åpnet førerdøra og satt oss inn, fremstår jo det som en uvanlig attraktiv pakke.

Designen verken skremmer eller kopierer, Tang ser rett og slett ut som en moderne SUV med egen stil – den gjør seg fint fra alle vinkler. De fleste trender er representert, som for eksempel høyt og flatt panser for muskuløst inntrykk, stor grill, «floating roof» og heldekkende LED-lys-signatur i bakenden.

Den har også noen fine detaljer som drar opp ekstra, blant annet store 21-tommers hjul med Brembo-bremser bak, og solid sporvidde. Dessuten er den mer av en ekte SUV enn mange andre nye elektriske familiebiler, som havner mer i crossover-segmentet. Tang er høyere og har bedre bakkeklaring.

På innsiden ser det meste ut som i en hvilken som helst ny bilmodell, du har ren og enkel design som understreker bredden, inkludert en bred midtkonsoll. Og du har digital instrumentering med flere ulike muligheter for utseende, samt en stor skjerm i midten som minner mye om en iPad i kvalitet og oppløsning.

Overraskelsen, er kvalitetsfølelsen. Flere overflater enn normalt er enten kledd i myk plast med solid følelse, eller Alcantara med sømmer. Den har dessuten nokså imponerende attention to detail i ting som de blanke listene og annen fit og finish som holder høyt nivå. Også de fleste knapper og brytere har premium-aktig motstand og er tilfredsstillende å bruke.

Vi skal komme nærmere tilbake til hvordan det hele fungerer i en fremtidig test, men førsteinntrykket er det ikke noe å si på. Kontrollenhetene sitter der du er vant til og fungerer som de skal. Det er enkelt å bla i menyer eller velge det du er ute etter i infotainment-systemet. Smarte, enkle visninger på de digitale flatene, gjør at du ikke lesses ned med for mye informasjon til enhver tid.

Den har også noen gjennomtenkte detaljer, som godt planlagt plassering, og svært stilig integrasjon av ladeplaten delvis under midtarmelet. Og egen barnesikring for hver side bak – styrt via knapper i førerdøren.

Pluss noen morsomme ting som at infotainment-skjermen er motorisert sånn at den både kan ha portrett-format og widescreen-utforming. Du bestemmer via en egen knapp i rattet.

SE ALLE BILDENE NEDERST I ARTIKKELEN

Setene er ganske store, og førsteinntrykket er at de er komfortable. Både dem og rattet justeres elektrisk, og sittestillingen lener mot det noe høyreiste – men uten at du mister følelsen av å sitte litt nede i bilen. Det er bra.

Baksetet er enormt når det står i bakerste posisjon, har helt flatt gulv, og virker svært komfortabelt. Bagasjerommet er dypt og stort, men har høyt gulv. Jeg hadde kort tid med bilen under denne første prøvekjøringen, så mer om plass, den bakerste raden og den type ting, kommer jeg tilbake til i test.

Tight

Trykker vi inn den krystallformede startknappen og vipper girhendelen bakover for Drive settes ting i bevegelse, og den mest spennende delen av dette første møtet starter.

Med unntak av at regenereringen (som kan stilles i to nivåer), bruker litt tid på å starte etter at du har sluppet gasspedalen, føles dette først og fremst som en svært velkalibrert og naturlig bil å kjøre.

Når du trykker på gassen leveres ventet mengde krefter til hjulene, bremsene er kraftige og har solid pedalfølelse, og styringen er akkurat riktig vektet med motstand som gir deg selvtillit og kontroll over kjøringen.

Mest imponerende i denne omgang, er at den kjennes ekstremt «tight». Det registreres ingen skramling, vibrasjoner eller slakk i måten bil og chassis jobber på, enten veien du kjører på er bra eller dårlig.

Og da mener jeg ikke sett i lys av at dette er et nytt bilmerke for oss, men sammenlignet med andre nye, elektriske biler. Sånn sett håndteres vekten på nesten 2,5 tonn særdeles bra.

Totalt sett, oppleves den som mer komfortabel enn sportslig, men denne tighte kjørefølelsen gjør også Tang presis, direkte i bevegelsene og lettkjørt. Det oppleves som å ratte ett stykke samlet bil, og ikke mange ulike deler som er skrudd sammen.

Komfortbildet styrkes av behagelig støynivå og god følelse av å sitte trygt plassert inne i en stor og solid bil.

Når det kommer til fartsressurser, er det selvfølgelig ikke noe å plukke på. Over 500 hestekrefter og 4,6 sekunder til 100 km/t, gir forbikjøringsevne og mulighet til skyv i ryggen, vi selv i dagens elbil-tider langt fra er vant til i en 7-seters SUV.

Som 7-seters elektrisk familie-SUV til denne prisen, er BYD Tang mer eller mindre konkurrent-løs for øyeblikket.

Når førsteinntrykket overgår forventingene, som betyr at bilen leverer på alt det fine som kan leses på papiret i forkant, kan vi ikke si annet enn at dette lover svært godt.

BYDs omfattende erfaring (de har levert over 1 million elbiler så langt og er nå oppe i over 50 000 biler i måneden), og ikke minst fulle kontroll via egen utvikling og produksjon av alle komponenter, gir samen med Blade-batteriene akkurat den ekstra trygghets-følelsen et nytt bilmerke trenger i det norske markedet. Naturligvis forsterket gjennom RSAs lange erfaring og store forhandlernett.

Kanskje finner vi negative sider når vi skal teste mer, men førsteinntrykket er utvilsomt imponerende. Trenger du en 7-seters elbil med firehjulsdrift, gjør du sannsynligvis ingen feil ved å sikre deg en av de 1 500 bilene som kommer til Norge i løpet av året.

Galleri:

Data:

BYD Tang
Pris fra 599 900
Pris testbil 599 900
Motortype/drivlinje 2xelektrisk, 4WD
HK 509
Nm 680
Sek. 0-100 km/t 4,6
Topphastighet km/t 180
Forbruk blandet kWt/mil 2,16
Utslipp CO2 g/km 0
Egenvekt kg 2 489
Tilhengervekt kg 1 500
Bagasjerom liter 235 – 1 655
Lengde mm 4 870
Bredde mm 1 950
Høyde mm 1 725
Akselavstand mm 2 820
Ombordlader kW 7
Hurtiglading 110 kW 30-80% 30 minutter
Batterikapasitet kWt 86,4
Rekkevidde WLTP 400