Lamborghini feirer legendariske Countach som er 50 år, med ny spesialmodell. Den skal produseres i begrenset opplag.

Av David K Andersen

Selv om forgjengeren Miura på mange måter var verdens første superbil, er det Lamborghini Countach som kanskje har satt de aller største sporene. Den må regnes som en av de bilhistoriens mest legendariske og viktigste drømmebiler.

Bare tenk deg hvor ekstrem den må ha fremstått i 1971 – vi snakker så lenge siden at det var flere år før Golfen en gang ble oppfunnet – folk kjørte rundt i Bobler, og Volvo Amazon hadde nettopp blitt nedlagt.

Ikke rart den ekstremt fremtidsrettede Lamborghinien ble legendarisk. Countach holdt seg dessuten sjokkerende godt, og var til og med gjennom hele 80-tallet selve symbolet på det råeste og kuleste som fantes. Ingen bil har vel prydet veggen på flere gutterom.

For å feire 50-års jubileet, har Lamborghini laget en ny utgave som skal produseres i 112 eksemplarer, og det ryktes at bilene allerede er solgt. Prislappen ligger rundt 20 millioner kroner før nasjonale avgifter.

Under skallet har bilen mye til felles med Aventador og Sián, og er utstyrt med den siste mildhybrid-teknologien.

Som bokstavene LP sier i navnet, er motoren langsmontert bak cockpiten (Longitudinale Posteriore). I, forteller at den er delvis elektrifisert.

Motoren, som er uten overlading, leverer 780 hestekrefter, og er den samme som i Aventador Ultimae, presentert nå i juli som den siste helt fossile Lamborghinien med denne suge-12eren.

I tillegg har den 34 elektriske hestekrefter fra 48V-systemet. I prinsippet er jo dette et hybridsystem som benyttes på vanlige fossilbiler for å senke forbruk ved at en ganske liten batteripakke er med på å drifte funksjoner som styring, klimaanlegg, bremsekraft og så videre, slik at bensinmotoren kan jobbe mer effektivt og kunne slås av i litt lengre perioder i forbindelse med veikryss og lignende.

Lamborghinis system er imidlertid unikt ved at det også har en elmotor plassert i girkassen, som får energi fra det lille batteriet sånn at du får en del ekstra hestekrefter. Det er også unikt at energien ikke egentlig lagres i et batteri, men i en supercapasitor, sånn at den kan leveres motoren raskere og med større effekt.

Countach LPI 800-4 er firehjulsdrevet og har 7-trinns automatkasse. Dermed klarer den 0-100 km/t på 2,8 sekunder, og har en topphastighet på 355 km/t.

Mitja Borkert, som er sjef på Centro Stile hos Lamborghini, sier en original Countach har vært utstilt hos dem i flere år nå. Det har antagelig hjulpet designerne med å gjenskape den nye bilen.

De enkle, rene linjene, og store deler av wedge-designen, er tatt med inn i den nye modellen, mens fronten er inspirert av Quattrovalvole-versjonen. Legg også merke til at den heksagonale formen på hjulbuene lever videre.

Vi noterer også fravær av vinge bak, som gir renere linjer, og absolutt er i tråd med originalen i tidlige utgaver.

Lamborghini Countach LPI 800-4 hadde premiere på The Quail under Monterey Car Week.

 

Forrige artikkelPrøvekjøring: BYD Tang
Neste artikkelPrøvekjøring: Nissan Qashqai