Ladbar BMW 3-serie stasjonsvogn med firehjulsdrift: Den perfekte bilen for kjøreglade, ikke altfor store familier?

Av David K Andersen

Det er utrolig hvordan BMW har klart å feste grepet om denne klassen. Samme hva konkurrentene finner på, virker de til å være sjanseløse.

I fjor gikk det unna 118 000 3-serie i Europa. Det gjorde den ikke bare til den mest solgte bilen i mellomklassen, foran eksempelvis VW Passat og Skoda Superb, men plasserer den milevis foran ekstremt kompetente utfordrere som Alfa Romeo Giulia – som bare ble levert i snaue 7 500 eksemplarer.

Mye av det, dreier seg om at 3-serie er 3-serie. Akkurat som at Golf er Golf eller E-klasse, E-klasse. Det er rett og slett en nesten klasseløs allrounder, som alle liker.

Har alt

Og så dreier det seg selvfølgelig en del om at BMW ikke bare tilbyr en rekke ulike karosserier, men et komplett utvalg av drivlinjer.

Testbilen er det beste eksempelet på det. Ladbar. Stasjonsvogn. Firehjulsdrift.

Akkurat sånn vi vil ha det i Norge, og selv om vi ikke akkurat har noe å si for hvordan totalmarkedet ender i Europa, er det et typisk eksempel på at BMW klarer å tilby modeller som gjør det bra, selv i sære mikromarkedet som vårt. Når det er sånn i alle ledd, i alle markeder, hjelper det også på totalen.

Så: Hva er det vi har med å gjøre her? Vel, du kjenner egentlig alt fra før. Bare ikke i samme pakke.

3-serien kom også i forrige generasjon som ladbar hybrid. Da i sedan-utgave med bakhjulsdrift.

Det var også den første som kom i denne nye G20-generasjonen fra 2018. Lansert andre halvår 2019, har du nå hatt 330e sedan tilgjengelig en god stund. Så kom denne stasjonsvogna, med firehjulsdrift.

Motoren er kjent fra før, det er en 2-liters firer med turbo og 184 hestekrefter. Elmotor på 113 hester er plassert sammen med 8-trinns-automaten. Det betyr at de samlede 252 hestekreftene, eller 292 som den kan yte på boost i inn til 10 sekunder om gangen, plasseres i asfalten via mekanisk firehjulsdrift.

0-100 km/t går på 5,9 sekunder, og topphastigheten er 225 km/t. På bare strøm, kan du kjøre i opp til 140 km/t, men da tappes nok batteriet på 12 kWt i en hastighet som gjør det vrient å nå 55 km elektrisk rekkevidde.

Med på ladbar hybrid-lasset får du fine funksjoner som oppvarming og kjøling av kabinen i forkant av bruk – styrt fra app.

Du har også et par ulemper. Først og fremst økt vekt, den er 235 kg tyngre enn en 330i xDrive Touring. Bagasjerommet minker også fra 500 til 410 liter.

En liten familiebil

Ser vi nærmere på nettopp det, er det ikke sikkert du merker så mye til de fraværende 90 literne i bagasjerommet. Gulvet er nok en anelse høyere, men det er flatt, så mesteparten av tapet befinner seg på undersiden.

3-serien er i det hele tatt en forholdsvis romslig bil i denne klassen. Det gamle ryktet om ubrukelig baksete begynner rettmessig å dø – det er tross alt noen år siden du ikke kunne stikke føttene under forsetene i E36-generasjonen.

Vi snakker riktignok ikke crossover-aktig enkel tilgang, og lange personer bader ikke i plass som hos noen av ikke-premium-merkenes alternativer, men faktisk har 3-serien et av de bedre baksetene. Dette holder finfint for familier med to voksne og to barn – både på bakseteplass og lasteplass i bagasjen.

Og så kan du plassere 75 kg på taket og 1 500 hengende i kroken.

Foran er det for øvrig rikelig med plass, og dessuten mer luftig og åpen følelse enn i tidligere generasjoner 3-serie, uten at cockpit-følelsen går tapt av den grunn.

Justeringsmulighetene for ratt og sete gjør at alle finner favorittposisjonen. Som vanlig i små og kompakte BMW-modeller, er sidestøttene i seteputen i smaleste laget, men ok – du venner deg på et vis til det også.

Interiøret ellers har vi snakket om flere ganger tidligere, både i test av 320d her og M340i her, så vi skal ikke bruke så mye tid på det. Men å repetere at både materialvalg, brukervennlighet, tilgjengelig teknologi og premium-følelse gjør eventuelle ønskelister overflødige, må vi.

Rattet er riktignok i tykkeste laget, men det kan jo skje selv den beste.

Hybrid-biten

Sluttsum på kassalappen for testbilen er 711 368 kroner. En bit unna fra-prisen på 330e xDrive Touring pålydende 527 900. Denne ekstrautstyrte eDrive M-Sport-utgaven, gir deg imidlertid en lang liste mer eller mindre nyttig utstyr.

Her er det eksempelvis glasstak, solgardiner i sidedørene bak, drive recorder, varme i baksetet, elektriske seter, ekstra støyisolerte glass, helautomatisk laserlys, head-up, gestikuleringskontroll, parkeringsassistent, ladeplate, 19-tommers hjul, tilhengerfeste, full digital instrumentering, stor infotainmentskjerm med trådløs Apple Carplay, og en liste med M Sport-detaljer om mulig enda lengre.

Bilen føles med andre ord sportslig, velutstyrt og lett luksuriøs. Og skulle ikke det være nok til prisens forsvar, kan du jo spare kroner på å plugge den til en stikkontakt så ofte som mulig.

Det var hele 20 kuldegrader under testperioden, så i nærheten av 55 km elektrisk rekkevidde var ikke mulig å komme. Ei heller ville den starte elektrisk før jeg hadde kjørt omlag 15 km. Sånt må imidlertid tilgis i den slags kulde.

At den faktisk klarte 33 km på strøm, er ikke galt i det hele tatt. Å si at det tyder på at den vil klare oppgitte 55 km på sommeren, er vel å dra den i lengste laget uten å faktisk vite, men lover godt, gjør det jo.

Bensinforbruket på tomt batteri må også klassifiseres som en gladsak – 0,59 liter per mil på langkjøring er akseptabelt nære hva man kan forvente av en diesel-utgave. For ikke å snakke om betryggende for deg som ikke gidder å lade. I blandet kjøring på tomt batteri lå den på midten av 0,6-tallet.

Sportslig

Få, om noen, lager hybride drivlinjer mer velfungerende enn BMW. Det ene er at bensinmotor, elmotor, girkasse og drivverk alltid spiller på lag og gjør jobbene sine som de skal, enten de holder på alene eller sammen. Overgangene mellom bensin og strøm, girskifter og firehjulsdriftens plassering av kreftene på glatt føre: Alt fungerer som ett, velsmurt maskineri.

Det andre, er din kontroll med det hele. Det er jo BMWs hjemmebane også. Når du trykker litt på gasspedalen skjer det litt, når du trykker litt mer, skjer det litt mer, og når du trykker den helt i gulvet skjer det temmelig mye. Responsen er naturlig, og bidrar sterkt til å gjøre den så kjøreglad som den er.

Alt fra litt aktiv og presis kjøring på tørre svingete veier, til mer rally-aktig satsing på glatt føre med antisladdsystem avslått, utføres med kompetanse, glede, og den forutsigbarheten du trenger for å få selvtillit og flyt i kjøringen.

Dette er strengt tatt kjøredynamikk på en helt annet planet enn hva nesten samtlige andre ladbare hybrider kan tilby. Seriøst skyv ut av svingene skader ikke det heller.

Med det voldsomme skrytet unnagjort, må det også sies at helt opp til det nivået ikke-ladbare 3-serier av denne generasjonen holder, når ikke 330e. Der en 320d virkelig føles lett og ultraskarp, kjennes denne bilen både merkbart tyngre, og litt annerledes i balansen.

Det må i sammenhengen også nevnes at selv om 292 hestekrefter er mye, og virkelig gir frisk akselerasjon, betyr ikke det at du motormessig har en kjøremaskin i samme klasse som en 330d eller 340i.

For den absolutte puristen, vil en ikke-ladbar 3-serie levere mer kjøreglede enn denne.

For alle andre, er imidlertid dette mer enn nok.

Ja til og med i meste laget for noen, kanskje? Støynivå, lettkjørthet, sikt og en rekke andre komfort-parametere fylles nesten helt opp, men fjæringskomforten er ikke like komplett som i en Mercedes C-klasse.

Dårlig vei med store ujevnheter går helt fint, det er ikke det – demperne tar effektivt unna slagene. Men bilen er forholdsvis stivt satt opp, så humpene i veien spises ikke helt umerkelig.

Konklusjon

Du ofrer litt, kanskje så lite at du ikke merker det, mot en ikke-ladbar 3-serie på kjøredynamikk. Og i klasse med en sekssylindret versjon, er denne langt ifra. Likevel er den både lynrask og svært kjøreglad. Sammen med stasjonsvognens plass og fleksibilitet, og en svært velfungerende ladbar drivlinje, blir 330e xDrive Touring akkurat den sportslige, kompakte familiebilen som kan alt – den for deg som elsker å kjøre bil, men vil være litt elektrisk, og få med deg familien.

Galleri:

Data:

BMW 330e xDrive Touring
Pris fra 527 900
Pris testbil 711 368
Motortype R4 bensin turbo +  1 x elmotor
Drivlinje 8A, mekanisk 4WD, elmotor på trans.
Motorvolum ccm 1 998
HK o/min bensin 184 5 000
HK elmotor 113
Systemeffekt hk 292
Systemmoment Nm 420
Batterikapasitet kWt 11,2 netto/12 brutto
Sek. 0-100 km/t 5,9
Topphastighet km/t 225
Topphastighet el 140
Rekkevidde el km 55 WLTP
Forbruk blandet l/mil 0,16
Utslipp CO2 g/km 37
Egenvekt kg 1 890
Tilhengervekt kg 1 500
Bagasjerom liter 410 – 1 420
Lengde mm 4 709
Bredde mm 1 827
Høyde mm 1 445
Akselavstand mm 2 851