Elektriske Enyaq tar det meste av oppmerksomheten om dagen, men Skoda har ikke glemt fossilbilene av den grunn. Nå oppdateres 7-seteren Kodiaq.

Av David K Andersen

Introdusert i 2016, har Kodiaq vært en populær familiebil, ja rett og slett perfekt i manges øyne – så lenge det ikke trenger å være elektrifisert.

En mellomstor SUV på snaue 4,7 meter, med mulighet for 7 seter, og naturligvis firehjulsdrift og automat i kombinasjon med bredt utvalg bensin- og dieselmotorer. Legg til fine priser, og forklaringen på suksessen er unnagjort.

Nå har tiden kommet for midtlivsoppdatering, og den er enkel å oppdage. Fronten har helt klart hatt elektriske Enyaq som forbilde, den tar Kodiaq i samme designretning. Ved siden av ny grill, er også panseret hevet, for å gi mer muskuløst uttrykk.

Det nye frontpartiet gir deg ikke bare et ferskt ansikt, men også LED Matrix automatiske lys. De gjør at du kan beholde fjernlyset på hele tiden, bilen blokker automatisk ut andre trafikanter så du ikke blender dem, mens fulltlyset beholdes på rundt dem. Gull i Norge.

Bakenden har også fått endret utseende, og den kommer med nye alufelger på 20 tommer med spesielt aero-design, som skal hjelpe til med å redusere luftmotstanden.

På innsiden er forsetene nye, og kan leveres med ventilasjon. Du kan også velge Eco-seter produsert med veganske materialer.

10,25-tommers digital instrumentering kan leveres, og via infotainmentsystemet som har 8 eller 9,2-tommers skjerm, kan du styre lyden fra et nytt Canton lydanlegg med 10 høyttalere.

Stemningsbelsyningen har dessuten blitt oppgradert.

På motorsiden finner du 1,5 og 2-liters bensinmotorer med 150 og 190 hestekrefter, mens 2-liters dieselene byr på 150 eller 200.

Ønsker du ekstra fart, skifter RS-versjonen fra diesel til bensin. En 2-liters motor på 245 hester gir deg 5 mer enn diesel-RSen hadde. Kanskje viktigere, er det at den er 60 kg lettere, og koblet til en ny 7-trinns DSG-automat.

Nye Kodiaq kommer til Norge på sensommeren.

Galleri: