Er det en sedan? En stasjonsvogn? Firedørs coupé, eller kanskje SUV? Vi vet ikke, men vi liker det vi ser!

Av David K Andersen

Citroën har hatt en storbil på gang en god stund nå. Som de også bør, spør du meg, det er jo nettopp de store bilene de kanskje er aller mest kjent for.

Nå kan vi kanskje ikke direkte kalle nye C5 X en storbil, men mellomklasse, eller D-segment, holder fint det. For etter at C5 forsvant for noen år siden, har det manglet et alternativ der fra det franske merket.

Når de nå er tilbake med bil i skikkelig familiebil-størrelse, gjøres det med en kul vri. Eller flere kule vrier, rettere sagt. Her mikses jo mange ulike biltyper sammen til noe som er av det tøffere vi har sett på en stund. For ikke å snakke om litt nyskapende.

Som hos nye C4, er det tatt med elementer fra SUVenes verden, den er relativt høy oppunder sånn at hytteveier, snø og den slags kan takles. I tillegg har den typiske SUV-aktige stylingtriks som sorte hjulbuer og lister langs den nederste kanten på sidene.

Samtidig mikses sedan, coupé og stasjonsvogn i den øvre bakdelen. Legg til det nokså høye, lange og flate panseret, og du har en bil vi egentlig aldri har sett helt maken til.

Dette ser virkelig bra ut, og jeg tror det kommer til å være ganske kult å kjøre rundt i denne doningen når den etterhvert er på plass.

Lengden på drøye 4,8 meter, plasserer C5 X omlag 10 cm over en BMW 3-serie, og sammen med 2,78-meters akselavstand, skal det bys på fine plassforhold.

Bagasjerommet tar 545 liter, som betyr at vi snakker skikkelig familiebil, med plass til både folk og oppakning.

I første omgang sier Citroën at bilen kommer til å leveres med bensinmotor eller som ladbar hybrid. Sistnevnte er samme drivlinje som vi kjenner fra C5 Aircross, som betyr 225 hestekrefter og elektrisk rekkevidde som foreløpig oppgis til over 50 km (mer informasjon kommer senere).

Helelektrisk utgave, eller en versjon med firehjulsdrift, er ikke på trappene, men PSA har jo sånt i verktøyskuffen, så kanskje det kan komme senere.

En Citroën er ikke en Citroën uten komfort på programmet, og ikke uventet skal denne nye toppmodellen overgå eksisterende biler på den fronten.

Demperne med hydrauliske endestoppere, som Citroën har brukt i C5 Aircross og nye C4 så langt, blir med C5 X adaptive, sånn at de kan justeres for enda mer komfort. Eller sport.

LES TEST AV NYE ELEKTRISKE CITROËN Ë-C4 HER!

Videre blir baksetene i denne bilen en del av Citroën Advanced Comfort-systemet, som betyr at også de får den spesielle stoppingen med flere lag i ulik tykkelse og hardhet. Forsetene skal på sin side by på komfort på samme nivå som du finner i din egen sture, ifølge Citroën.

Støykomfort er også påtenkt, C5 X har akustisk laminerte vinduer både foran og bak. Stort åpningsbart glasstak skal gi både lys og romfølelse.

På tech-fronten, vil nye C5 X innebære et løft for Citroën. Et nytt infotainmentsystem med 12-tommers skjerm tar plass i midten av dashbordet. Det skal ha langt større muligheter enn tidligere, blant annet for oppsett og funksjonalitet.

Den får dessuten «ordentlig» head-up display i frontruten, og ikke på plate montert på dashbordet. Det skal ha utvidet funksjon og være første skritt på veien mot AR-teknologi.

-Introduksjonen av nye C5 X gir Citroën et modellutvalg som vi bare kunne drømme om for noen år siden. C5 X er en bil som appellerer både til hjerte og hjerne i måten den kombinerer ny teknologi med komfort og praktiske løsninger, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.

I Norge starter salget av Citroën C5 X over sommeren, vi kommer selvfølgelig tilbake med første prøvekjøring av denne spennende nyheten så snart det lar seg gjøre.

Galleri: