Skotøy er kanskje ikke det første man assosierer med en bil, men Ford Focus Active gir meg noen vibber.

Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad

Har du hørt om Ilse Jacobsen?

Nei, ikke jeg heller inntil ganske nylig. IJ er en dansk produsent av praktiske designklær. Kule regn-parkas, varme cardigans, ganske raffe gummistøvler med leopard-mønstret støvelkant og slikt.

Ja, da – jeg hører deg tenke: «Hva i alle dager har dette med bil og motor å gjøre».

Jo, det slo meg plutselig – stående foran en skikkelig ny-møkk-sprayet Focus Active langt oppi en grusvei på Jevnaker-traktene – at denne bilen er egentlig en Ilse Jacobsen-bil:

Tåler å brukes der asfalten slutter, samtidig som den gir et snev av eleganse.

Spør du meg, kler i hvert fall stasjonsvogn-utgaven av Focus den røffere Active-looken bedre enn hva kombikupeen gjør. Kombien blir litt klumpete og rar – de lengre linjene på stasjonsvogna drar det hele i land.

Strengt tatt tror jeg faktisk – for første gang – at jeg synes stasjonsvogn-utgaven av Focus ser bedre ut enn kombien. Det gjelder ikke bare Active-utgaven, men generelt. Det er derimot enda tydeligere på Active-utgaven, syns jeg.

Og den kler i hvert fall litt møkk og skitt kastet oppetter hjulbuer og dører, spesielt mot den ganske fine «Ruby Red»-rødfargen som denne.

Ikke tro, dog, at dette er en funker-til-grovere-jobber type bil. Dette er ikke bilverdenens svar på vernesko som ser ut som joggesko, bare så det er sagt (jeg vet mange av dere fikk den tanken nå). Til det er det fortsatt Suzuki Jimnyer og Land Rover Defendere der ute.

Men de færreste trenger bruke vernesko i hverdagen, men kan gjerne sette pris på den litt ekstra bakkeklaringen og plastskjermene. Jeg vet i hvert fall at det gir meg en liten bekymring mindre når jeg forserer siste biten opp til hytta, som gjerne har høyt gress mellom hjulsporene i veien og busker og kratt som ligger tett inntil.

Særlig siden plastdekslene i hjulbuene faktisk bygger litt ut fra både karosseri og hjul.

Variabelt interiør
Bilen her er en Active Vignale. Det betyr på Ford-språk topputgaven, med i praksis alt utstyret som er å oppdrive.

Da syns jeg faktisk det er lov å bli litt skuffet når man setter seg inn. Det er egentlig ikke noe i veien med Focus-interiøret sånn isolert sett, men det er mange konkurrenter som gjør dette bedre, og det gjelder ikke bare modeller som er nyere enn dagens Focus.

Hele dashbord-designet oppleves som en stor Fiesta – og jeg syns helt ærlig det ikke er godt nok i halv million kroners-klassen.

Vignale-modellen prøver å pynte litt med sømmer på dashbordet og litt mer forseggjort setetrekk, men detaljer som de billige bryterne og skjermene for klimaanlegget og plastklumpen som omgir dem holder ikke helt.

Android Auto > Sync
Derimot er rattet godt å holde i (enda godt, siden det er der henda skal være stort sett hele tiden), og det lille hjulet for å skifte gir er både snedig og delikat utført i ekte metall.

Instrumentene er plassert på en slett flate, noe som minner meg om min gamle Saab 9-3, og jeg syns det stort sett fungerer bra også i Focus, men jeg er ikke veldig begeistret for den skarpe turkis-fargen som brukes til bakgrunnsbelysning gjennom hele interiøret.

Øverst på dashbordet troner en berøringsskjerm som tar seg av alle multimedie- og navigasjons-behov, noe den gjør ganske greit. Responsen er god, grafikken og knapper tydelige – men jeg foretrekker likevel å bruke Android Auto.

Lydanlegget har tydelige «B&O»-logoer, for å gi en slags ekslusivitetsassosiasjon med Bang & Olufsen, men ikke forvent samme opplevelse i Focus-kupeen som i biler som faktisk bærer den fulle «Bang & Olufsen»-logoen.

Men, det skal sies at Focus-anlegget spiller bra nok til prisklassen, også tatt i betraktning at det er et 7400-kroners tilvalg selv på Vignale-modellen.

Snedig syns jeg også disse fem detaljene er:
(artikkelen fortsetter under videoen)

«Mangler» en sylinder
Under panseret på testbilen sitter en 1,5-liters bensinmotor, som yter respektable 150 hestekrefter og 240 Newtonmeter. Det tar bilen fra 0-100 på 9,2 sekunder med den fin-fine åtte-trinns automatgirkassa den er koblet til. Og ja; her snakker vi kun forhjulsdrift – ingen fire ganger fire å finne på Focus Active, er jeg redd.

Det spesielle med motoren er at den faktisk «mangler» en sylinder. Det er mulig å merke det, så vidt, på tomgang at denne motoren går på bare tre sylindre, men i normal gange er det ikke noe noen vil tenke over.

Akkurat denne motoren er nå oppjazzet til 182 hestekrefter. Det barberer 0,3 sekunder på 0-100-sprinten, men siden de to utgavene har like mye moment tror jeg ikke forskjellen i praksis er så stor.

Derimot ville jeg nok ikke sett nedover motoralternativene. 1-literen med 125 hestekrefter er en liten perle, men kanskje best for de som ikke kjører med mye last slik en som velger stasjonsvogna kanskje gjør.

Bygget for glede
Selv om jeg kanskje sammenligner bilen med en lett oppjazzet gummistøvel føles den mer som en joggesko å bruke.

Kjøreopplevelsen er som Focus alltid har vært: Særdeles lettkjørt, kommunikativ og ganske fornøyelig.

Nei, den har ikke samme lekenheten og skarpheten som særlig første generasjon Focus utviste, men det skulle nesten bare mangle av en Active i stasjonsvogn-utførelse.

Likevel er det en bil som gir en trygghet på veien veldig få andre biler klarer gi – i hvert fall i denne bil- og prisklassen.

Med Active-chassiset er bilen også eksemplarisk komfortabel. Grusveier, landeveier med grov asfalt, bygater … Den føles aldri «ute av sitt element».

Dette syns jeg utvilsomt er bilens store styrke, og etter min mening veier det langt på vei opp for den noe skuffende interiøropplevelsen.

I det store og det hele er Focus Active en bil som «må prøves». For meg klarer den ikke selge seg stillestående. Ja, den ser elegant nok ut, men interiøret ville på en statisk visning for meg vært en potensiell show-stopper.

Men få den ut på veien og bruk den et par dager, og det er lett å skjønne hvorfor Focus-eiere gjerne kjøper ny Focus.

Og de kan være trygge på at Focus-følelsen er godt ivaretatt, selv med noen ekstra centimeter bakkeklaring og litt plastkledning rundt forbi.

Tekniske data:

Ford Focus Active X Vignale 1,5 EcoBoost 182 hk
Pris fra 470 400 kr
Pris testbil ca 535 000 kr
Motortype Bensin
Drivlinje Forshjuldrevet, 8A
HK 182
Nm 240
Sek. 0-100 km/t 8,9
Topphastighet km/t 214
Forbruk blandet l/mil 0,64
Utslipp CO2 g/km 147
Egenvekt kg 1 370
Tilhengervekt kg 1 100
Bagasjerom liter 575-1620
Lengde mm 4 668
Bredde mm 1 979
Høyde mm 1 494
Akselavstand mm 2 700
Bakkeklaring mm 134

PS: Alle data for 182-hesteren, siden 150-hesteren er tatt ut av prislistene til Ford.