Etter en innledning med «1st»-varianter, kommer nå det fulle utvalget av Volkswagens ID.3. Det gir både rimelige innstegsversjoner og en ny topputgave med svært lang rekkevidde.

Av David K Andersen

Introduksjonen av Volkswagens enorme elbilsatsing har kanskje ikke gått helt knirkefritt, men at første modell ut, nemlig ID.3, er en fantastisk bil, er det liten tvil om – vi likte den svært godt ved første test (les mer her).

Fra starten av har VW solgt «1st»-utgaver, kort fortalt bestående av en innstegsversjon til rundt 350 000, en Plus-utgave til 400 og en Max-versjon til 450 000 kroner. Alle disse har hatt den mellomstore batteripakken/drivlinjen Pro Performance på 62 kWt brutto/58 kWt netto, og 204 hestekrefter.

Nå har det gått noen måneder, og den «vanlige» modellrekken er i ferd med å dukke opp. Det betyr en slags normalisering, og flere modeller å velge mellom.

City – ny innstegsversjon 

En av nyhetene er ID.3 City, med Pure Performance batteri og drivlinje. Med pris fra 299 000 kroner, blir det den nye innstegsversjonen. Motoreffekten reduseres til 150 hestekrefter, men bilen er fortsatt rimelig kvikk med 0-100 km/t på ca 9 sekunder.

Og selv om batterikapasiteten er mindre, er den fortsatt bra, den tilsvarer hva konkurrenten Citroën ë-C4 kan by på – det er snakk om 52 kWt brutto/45 netto. Rekkevidden er 340 km.

City er ikke velutstyrt i grunnprisversjon, men du har adaptiv cruise, LED-lys, filholder og varme i setene. Så kan du selvfølgelig kjøpe til masse utstyr, og det vil nok være lurt å plukke på ting som varmepumpe og en del annet. Den vil imidlertid selv etter det, representere et godt, prisgunstig alternativ for deg som ikke trenger mer rekkevidde.

Pure Performance-utgavene, altså med samme drivlinje og batteri som før, fortsetter nå i utgavene Life, Business, Family og Tech – i stigende rekkefølge med priser fra 353 100 til 426 100. Disse er da, også i stigende rekkefølge, mer velutstyrt. I tillegg kan utstyr og tilbehør kjøpes til.

Toppversjonen med større batteri

Avslutningsvis har vi så den nye topputgaven Pro S Tour til 456 900 kroner. Denne har den samme 204-hesters motoren som Pure Performance, og klarer 0-100 km/t på 8,5 sekunder.

Den får imidlertid enda større batteri, med brutto/netto-kapasitet på 82/77 kWt. Det er veldig mye på en så kompakt bil, og gir da også svært god rekkevidde – Pro S går hele 539 km. For å bidra til det, er denne bilen også bare en 4-seter.

Den skiller seg dessuten fra alle de andre utgavene ved at den kan ta 125 i stedet for 100 kW hurtiglading.

Modellene omtalt her kan bestilles fra nå av. Vær oppmerksom på at enkelte oppgitte data her foreløpig ikke er endelige.