Stadig flere ladbare familiebil-hull tettes: Nå 7-seters SUV med firehjulsdrift til en noenlunde folkelig penge. Kia er klare med prisene for Sorento Plug-in Hybrid.

Av David K Andersen

Tidligere denne uken kunne du lese første test av helt nye Kia Sorento her på Bil og Motorbloggen, det var dieselutgaven kollega Odd Erik kjørte, og du kan lese alt om den og hvordan den oppleves i denne linken.

Vi skal derfor ikke si så mye mer om selve bilen akkurat her, men som de fleste vet, er altså en ladbar hybrid-versjon på gang, og nå har Kia sluppet prisene.

Nå vi sier det tettes hull blant de ladbare 7-seterne, betyr for ordens skyld ikke det at ikke slike eksisterer fra før. Vi er jo for eksempel ganske begeistret over Ford Explorer, som du kan lese test av her.

Men det er en veldig stor bil på over 5 meter, og selv om den gir god valuta for pengene, koster den fortsatt ganske mange kroner.

Der kommer Sorento inn. Drøye 20 cm kortere enn Explorer, er Sorento omlag 10 cm lengre enn en BMW X3 og 10 kortere enn en Audi e-tron. Eller sagt på en annen måte: Ganske passende for en typisk familie med et visst plassbehov.

Drivlinjen i Sorento Plug-In Hybrid er den samme som kommer i nye, mindre Hyundai Tucson (les første prøvekjøring her). Det betyr 1,6-liters bensinmotor med turbo, 180 hestekrefter og 265 Nm. I tillegg kommer elmotor på 67 kW og 304 Nm. Systemeffekt 265 hester og 350 Nm.

Kreftene plasseres i asfalten via en 6-trinns automatkasse, og ikke minst mekanisk firehjulsdrift. Denne bilen har med andre ord ikke egen elmotor på bakakslingen for å besørge firehjulsdrift. Det har så langt vært en fordel for både kjøreegenskaper og fremkommelighet.

Batteripakken er ikke blant de største på markedet, den matcher ikke Toyota RAV4s 18,1 kWt, men 13,8 er ikke dårlig – det tilsvarer de fleste nye ladbare hybrider i dag. Rekkevidden er på 57 km.

Innstegsversjonen heter Comfort, og leveres som 7-seter – med 10,25-tommers skjerm, digital instrumentering, adaptiv cruise, ryggekamera, varme i rattet og mye mer. Prisen er 599 900 kroner.

Neste trinn er Active, som blant annet tilfører flere aktive sikkerhetsfunksjoner, skinnseter, varme i baksetet, elektrisk bakluke og Bose lydanlegg. Pris 634 900 kroner.

Til slutt er det Exclusive til 669 900 som gir deg andre seter med flere justeringsmuligheter, panorama soltak, head-up display og litt til.

Det er altså mer enn 100 000 kroner mindre enn for en tilsvarende utstyrt dieselutgave, og ikke minst et levelig påslag opp fra eksempelvis Toyota RAV4, som er en mindre bil.

De første bilene er på vei til Norge nå, og leveringene starter om en drøy måned.