Hjem Tester Test: Opel Crossland facelift

Test: Opel Crossland facelift

Opel holder muligheten åpen for deg som trenger god plass for minst mulig penger, uten å måtte lade, når Crossland fornyes.

Tekst og foto: David K Andersen

Ved første blikk er kanskje ikke Opels strategi for de minste SUVene og crossoverne til å skjønne seg på, de har jo både Mokka og denne Crosslanden.

Kikker vi nærmere, fyller de imidlertid ulike roller, og kompletterer utvalget for deg som vil ha denne typen bil, til så lav pris som mulig.

Nye Mokka-e, er elektrisk, designfokusert, sporty. Crossland derimot, er egentlig arvtageren til Meriva, som var en liten flerbruksbil.

Det er bare det at ingen vil ha flerbruksbiler lenger, så da har Opel kledd den i crossover-uniform.

Nyhetene

Crossland, eller Crossland X som den het den gangen, kom i 2017, og er et av resultatene av samarbeidet med PSA som startet før Opel skiftet eier. Den har derfor Citroën C3 Aircross som søstermodell, og stiller i samme klasse som for eksempel Ford Puma og Volkswagen T-Cross.

Faceliften vi får i år, er lettere enn noen gang å spotte, her har samme nye Vizor-grill som på Mokka, innfunnet seg. Den fører, i likhet med den klassiske Opel-profilen midt på panseret, tankene tilbake til Manta A.

I moderne form ser den, spesielt sammen med de fint integrerte LED-lysene, svært vellykket ut, og representerer en utvikling vi gleder oss til å se mer av fra Opel.

Bak er det også endringer, lyktene er nå sotede og den nye bakluken med Crossland stavet på tvers over hele, skal forsøke å få den relativt smale og høye bilen til å se litt fetere ut.

Det lykkes man med, og den nye fronten er knall. Men formen den blanke taklinjen tar i C-stolpen, faller ikke helt i smak hos meg, og preger bilen i for stor grad sett på skrått bakfra.

På innsiden har den nye Alcantara-kledde seter med AGR-stempel, mens sikkerheten er ivaretatt av autobrems med fotgjengerleser, filskift-varsler, oppmerksomhetsvarsling og blindsonevarsling. Automatisk parkeringshjelp, 180-graders ryggekamera, head-up på plate og 8-tommers fargeskjerm med Apple Carplay og Android Auto, gir den komforten du trenger.

Opel har dessuten gått over dempere, fjærer og styring for mer presis kjøreopplevelse.

Enkel og bestemt

Starter vi med det siste, er jo dette en utrolig enkel og grei bil å bruke i hverdagen. Er du mye ut og inn, liker å ha god oversikt i trafikken og foretrekker enkle og oversiktlige instrumenter og kontroller, er dette fulltreff.

Siden den egentlig er, i alle fall til en viss grad, en flerbruksbil, er den verken lav eller høy når du skal sette deg inn, men bare akkurat passe sånn at du sklir enkelt på plass bak rattet.

Med analoge instrumenter og intuitive kontrollenheter slik alle kjenner dem gjennom lang tid, ofrer du null energi på å operere fartøyet.

1,2-liters turbomotoren på 130 hester gjør ikke bilen bemerkelsesverdig rask om du tråkker gasspedalen i gulvet, den går litt tom for fres på høyt turtall. Er du derimot litt lettere på foten, vil du automatisk utnytte det nærmest diesel-aktige skyvet, og da føles den plutselig bjørnesterk.

Det er også med den kjørestilen, 6-trinnsautomaten trives best. Med en gang du presser den litt mer, vil den gjerne gire ned på tidlig tidspunkt – noen ganger uten at det egentlig er noe poeng. Kanskje er det på grunn av forbruk, og kanskje er den programmert sånn for å minimere vibrasjonene som tross at finnes i en liten treer som dette.

Hjulopphenget er overraskende bestemt for biltypen, og kunne over ujevnheter i veien gjerne vært noe mykere. Samtidig jobber det så presist det bare kan i en tysk bil, det finnes ikke antydning til slamring samme hvor dårlig grusvei du kaster deg ut på.

Og så blir kjøreegenskapene gode av det. Styringen er passe presis og føles naturlig vektet, mens svingene tas uten større besvær. Litt lening må du leve med i og med det relativt høye karosseriet, men sett gjerne automaten i manuell modus og dra på langs en svingete vei – det er Crossland med på.

Støynivå i overkant fra hjulhusene er vel eneste punkt jeg kunne sett ytterligere bedret i forbindelse med faceliften.

Men først og fremst: Svært lettkjørt, oversiktlig og enkel å kjøre og bruke.

Praktisk

Interiøret, som altså ikke byr på noen teknologiske overraskelser eller finurligheter, er omtrent så forseggjort du kan vente i denne prisklassen. Det er en grei andel hardplast, men annet enn inntrykket den gir rundt dørhendlene, er det ikke sjenerende. De Alcantara-kledde overflatene i dørsidene hever dessuten interiørfølelsen betydelig.

Setene grenser i likhet med fjæringen til å være i overkant harde, men når det funker på langtur, kan man kanskje ikke klage. Ekstra pluss for svært gode justeringsmuligheter for ratt og seter, inkludert uttrekkbar lårstøtte. Her finner alle den riktige kjørestillingen.

Bakdørene er korte, men åpner til gjengjeld med bred vinkel. Kanskje er det like greit, det letter i alle fall tilgang til baksetet på parkeringsplassen ved siden av andre biler. Plassforholdene er svært gode for segmentet – fire voksne kan fint fraktes i Crossland.

Kanskje like viktig er fleksibiliteten det 3-delte setet gir. Delene kan nemlig skyves forover og bakover separat, og ryggstødene justeres. Riktignok må voksne ha baksetet i bakerste posisjon for å sitte greit, men muligheten er viktig.

Den åpner nemlig for bagasjevolum på hele 520 liter, som plasserer bilen i stasjonsvognklassen når det er nødvendig. Lastemulighetene er også bra om baksetet står i bakerste posisjon. 410 liter matcher lett vanlig kompaktbiler som egentlig befinner seg i klassen over, og det er veldig stort sammenlignet med Mokka som tar 310.

Det er dessuten fleksibelt, med flyttbart gulv. Den har også ganske mye plass i reservehjulsbrønnen. Den er imidlertid ikke kledd, og dermed mindre enkel å utnytte.

Konklusjon

Crossland er en smart bil, der den svært gode plassutnyttelsen i kombinasjon med fleksible løsninger for baksete og bagasjerom, gjør den til et alternativ for små familier – ikke bare de som sjelden benytter baksetet. At jeg liker å kjøre den, nå som før, tror jeg skyldes at den er så rett frem, enkel og grei. Den nye fronten gjør underverker for utseendet, og er ikke elbil riktig for deg: Her får du 130 hestekrefter, automat og maks utstyr til samme pris.

Galleri:

 

Data:

Opel Crossland Ultimate
Pris fra 285 900
Pris testbil 347 900
Drivlinje 6A FWD
Motortype R3 bensin turbo
Motorvolum ccm 1 199
HK o/min 130 5 500
Nm o/min 230 1 750
Sek. 0-100 km/t 10,2
Topphastighet km/t 198
Forbruk blandet l/mil 0,61 – 0,62
Utslipp CO2 g/km 137 – 142
Egenvekt kg 1 205
Tilhengervekt kg 840
Bagasjerom liter 410 – 1 255
Lengde mm 4 229
Bredde mm 1 825
Høyde mm 1 605
Akselavstand mm 2 604