Etter å ha vist nye 308 i vår, er Peugeot nå klare med stasjonsvognen SW. Også den blir ladbar, og det skjer uten at det går dramatisk ut over bagasjeplassen.

Av David K Andersen

Vi er spente på å se den nye 308-fronten i virkeligheten – den representerer ikke bare Peugeots siste versjon med den nye logoen og det hele, men ser på bildene ut til å gi bilen et særegent uttrykk.

Legg merke til hvor langt ned den er plassert, og måten fremre del av panseret faller ned mot toppen av grillen. Absolutt noe annet enn det vi ser til vanlig, det er spennende.

Og så er den selvfølgelig lik på både kombien som ble vist i mars, og stasjonsvogna som kom denne uken.

Det er naturligvis flere likheter mellom de to, de har samme dashbord med det typiske lille rattet, og to 10-tommers skjermer. Den rett foran deg, kommer med 3D.

Og så har infotainmentskjermen i midten fått pianoknappene integrert som digitale i-Toggles. De gir rask tilgang til TomTom online navigasjon, klima, lyd, telefon, kjørecomputer og mer.

Det er imidlertid større forskjeller også, sammenlignet med kombien. Akselavstanden øker med 55 mm, og totallengden ender på hele 4,64 meter mot 4,37.

For versjonene med bensin- og dieselmotor er bagasjerommet 608 liter, mens det i de ladbare variantene rommer 548. Det tapet bør være lett å leve med, og gir 308-stasjonsvogna en solid ledelse på eksempelvis Kia Ceed PHEV, som tar 437.

Mest interessante for oss i Norge, er de to plug-in hybridene. Begge har batteri på 12,4 kWt og en 1,6-liters bensinmotor koblet til 8-trinns konvensjonell automatkasse. Effektuttaket er imidlertid ulikt, du kan velge mellom 180 og 225 hestekrefter i systemeffekt.

Den motorsvakere utgaven har elektrisk rekkevidde på 60 km WLTP mens 225-hesteren byr på 59. Det er de samme tallene som for kombi-versjonene.

For å skille 308 ut mot konkurrentene og samtidig spille på kjente Peugeot-kvaliteter, har man fokusert ekstra på støynivå, og blant annet utstyrt den med ekstra tykt glass i siderutene.

Forhjulsdrevne 308 burde dessuten være en utmerket vinterbil, du har ikke bare varme i frontrute og ratt, men også LED Matrix automatiske frontlys.

Klimaanlegget er utstyrt med ekstra rensesystem, og overvåker hele tiden luftkvaliteten inne i kupéen. På GT utstyrsnivå og høyere, renser det også ut partikler og lukt.

God lydopplevelse leveres av Focal, med 10 høyttalere koblet til en forsterker på 690 watt.

Sikkerhetssystemene på sin side, får nye funksjoner som adaptiv cruise med evne til å automatisk justere hastigheten gjennom svinger etter hvor skarpe de er. Du har også forbikjøringsassistent i hastigheter mellom 70 og 180 km/t.

360-graders kamera er på plass, og ryggekameraet får vaskefunksjon – også nyttig om vinteren.

Nye 308 SW kommer til Norge på starten av 2022.