Først ut med ny logo i grillen, har denne nyheten store sko å fylle – etter seg selv. Her er nye Peugeot 308.

Av David K Andersen

Den generasjonen 308 som nå er på vei ut, har vært en enorm suksess for Peugeot. Riktignok litt i bakleksa akkurat de siste få årene – ikke så rart, Peugeot har hatt stort fokus på ladbart og SUV i det siste – men en storselger både i Norge og Europa.

Denne gangen blir det tøffere: Siden 308 ble årets bil i 2014, har markedet vridd seg bort både fra konvensjonelle kompaktbiler som denne, og ikke-elektrifiserte biler.

Ladbar hybrid

Sistnevnte, fikser Peugeot opp i med en gang. Nye 308 sitter på EMP2-plattformen, den samme som eksempelvis 3008, Opel Grandland og Citroën C5 Aircross. Ergo er ladbart mulig, og ladbart blir det.

Golf eHybrid og Kia Ceed PHEV må med andre ord se opp, ladbare 308 kommer i to versjoner med enten 180 eller 225 hestekrefter. Batteripakken på 12,4 kWt gir elektrisk rekkevidde på henholdsvis 60 og 59 km. Begge har 8-trinns automatgir.

Nye 308 vil også leveres med kjente fossilmotorer, du kan for eksempel velge 1,2 turbo bensin eller 1,5 diesel – begge med 130 hestekrefter. I hvilken grad de to, eller andre varianter vil tas inn til Norge, kjenner vi foreløpig ikke til – det vil jo være de ladbare utgavene som primært kommer til å selge i volum her. Samtidig er Peugeot et merke som fortsatt selger en del fossilbiler, så vi regner egentlig med at alle varianter vil bli tilgjengelig.

En sannsynlig rosin i pølsa litt senere, er en hot PSE-variant (lik 508 PSE), med firehjulsdrift og 300 hester. Det kan jo bli en spenstig utfordrer for nye Volkswagen Golf GTE som vi testet tidligere denne uken.

Nytt ansikt

308 er imidlertid mer enn bare motor, den får distinkt design, mer i tråd med andre moderne Peugeoter som 208 og 2008.

Grillen er ikke bare langt mer dominerende enn tidligere, den bærer Peugeots nye logo i midten. Lengden øker med hele 11 cm (akselavstanden er opp 5,5), som både gir nyheten bedre plass innvendig, men som sammen med lavere totalhøyde, også burde gi den en ganske annerledes fremtoning enn før.

 Legg forresten merke til bakenden, som virkelig skiller seg ut. Den ser på sett og vis 208-inspirert ut, men her er det også nye ting som skjer – det gir bilen en annen silhuett enn tidligere.

– Vi ser frem til å tilby en luksuriøs 308 med banebrytende design og ikke minst vår nye logo! 308 blir en spennende bil for Peugeot fremover, og vi ser frem til å delta i elektrifiseringen med stadig flere modeller, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

Nytt utstyr

Mye annet er også nytt, bilen kommer for eksempel med ekstra støyisolerte glassruter for å sikre at den velkjente franske totalkomforten opprettholdes mot konkurrentene. Utstyr som oppvarmet ratt og frontrute, et spesielt luftrensesystem for klima-anlegget og Focal lyd-system med 10 høyttalere og 690 Watt, blir mulig.

Helautomatiske LED matrix-lys som automatisk blokker ut andre trafikanter samtidig som du beholder fjernlyset på ellers, er en viktig nyhet for oss i Norge.

Ikke uventet beholdes Peugeots etterhvert kjente I-Cockpit dashbord, hvor rattet er lite og lavt plassert, sånn at du ser den digitale instrumenteringens 10-tommers skjerm, over det.

Også infotainmentsystemet har 10-tommers skjerm, men merk de nye berøringsfølsomme flatene under selve skjermen. Peugeot kaller dem i-Toggles, de er digitale hurtigknapper som tar deg til ulike funksjoner kjapt og enkelt.

De aktive kjøreassistent-systemene blir flere og mer avanserte, du får forbikjøringsassistent som fungerer mellom 70 og 180 km/t, foreslått hastighetstilpasning på cruise etter skiltene langs veien, hastighetstilpasning til svinger, 180-graders ryggekamera med vaskefunksjon, bedre blindsonevarsling og mer.

Nye Peugeot 308 kommer til Norge til høsten.

Galleri: