Fiat gjenskaper 500 nok en gang. Nå som ren elbil, full av tech og utstyr – bare den klassiske designen og sjarmerende størrelsen er som før.

Tekst og foto: David K Andersen

500 har vært en gjenganger i Fiats program gjennom intet mindre enn 85 år. Topolino fra 1936 var merkets første virkelige folkebil, og den andre, som er inspirasjonen for dagens design, kom 1957.

Etter en runde med Cinquecento (500 med bokstaver) på 90-tallet, du vet, den litt firkantede som gjerne kom i gul Sporting-utgave, returnerte 500 i 2007. Da som chic bybil, i retro design.

Den nå utgående utgaven var basert på Fiat Panda, en mer fornuftig og praktisk bil i samme segment, og var et enklere og rimeligere alternativ til Mini.

Denne gangen er imidlertid alt annerledes, selv om den kan se lik ut. Fiat 500 er fortsatt liten med sine 3,6 meter (+6 cm mot forgjengeren), men den er ikke lenger en spinoff av Panda, eller et enkelt alternativ til andre små biler.

Full elektrisk satsing

Dette er FCA-konsernets første helhjertede elbil-satsing. Alt er nytt, enten det er plattform, byggemåte eller teknologi som gjelder. Den bygges heller ikke lenger i Polen, men hjemme i Torino, på den velkjente Mirafiori-fabrikken hvor Fiats største suksesser gjennom historien stammer fra, og hvor blant annet Maserati Levante bygges i dag. Det er investert 7 milliarder kroner i ombygging av fabrikken for moderne elbilproduksjon.

Om ikke det skulle holde som indikasjon på at det virkelig satses elektrisk fra italienerne, synes det på bilens spesifikasjoner.

42 kWt batteri gir opp mot 320 km rekkevidde WLTP, som er betydelig bedre enn hva hovedkonkurrentene Mini Cooper SE og Honda E byr på. Bare BMW i3 120Ah er på samme nivå i dette segmentet – i den grad den kan sies å tilhøre det.

Den kan videre hurtiglades med opp til 85 kW effekt – også det bra for klassen.

500en er dessuten lett til å være elbil, under 1 300 kg er imponerende. Det bidrar til at den til tross for beskjedne 118 hestekrefter, klarer 0-100 km/t på 9 sekunder.

Verdt å nevne før vi går nærmere inn på hvordan bilen oppleves, er også at den er fylt av sikkerhets- og komfortorientert teknologi.

Selvkjøring på nivå 2 med adaptiv cruise, aktiv styring og det hele er på plass. Det samme er utstyr som 360-graders kamera (tillegg), 10,25-tommers bredskjerm med høy oppløsning og trådløs Apple Carplay, digital instrumentering, app-styring, elektriske døråpnere og masse annet.

Det er med andre ord uvanlig mye utstyr å velge mellom her, spesielt for en bil på denne størrelsen.

Lyser 500 lang vei

Det er vanskelig å ikke først benytte noen minutter på utsiden av Fiaten. Den klassiske 500-designen er ikke til å ta feil av, og selv om bilen både er høyere, bredere og lengre enn forgjengeren, er kanskje retro-følelsen enda større nå.

Blant annet via den nærmest flate, skråstilte bakenden, som i alle fall for min del virkelig sender tankene tilbake i Fiat-historien. At 500-merket har erstattet logoen i grillen er vel mer et bevis på hvor stor suksessen, og dermed gjenkjennelsesverdien har vært og er for modellen, men det ser jo kult ut også.

Det er forresten plassert 500-merker både her og der om du går litt nærmere til verks. Da vil du også legge merke til flere spennende detaljer enn bare øyelokkene i frontlys-designen – se bare på de kule vinge-blinklysene.

Fordørene åpnes på samme måte som du åpner en bakluke på en moderne bil. Den er med andre ord elektrisk, stikk hånda inn i åpningen og trykk på den gummibelagte overflaten der inne.

Når du skal ut igjen, er det runde knapper på hver dør. En fin løsning som fungerer godt, og bidrar til tech-følelse.

På plass bak rattet, har veldig mye skjedd siden sist

Først og fremst er ikke lenger sittestillingen, hva skal vi si, spesiell. Justeringsmulighetene for sete og ratt er gode, så enten du vil sitte høyt og langt fram for maksimal oversikt, eller liker å jekke setet ned, skyve det bakover og ta med rattet ut: Her kan du velge (innen rimelighetens grenser).

Selv lange personer vil sitte fint og ha god plass. Det skyldes ikke bare gode justeringsmuligheter, men også at bilen er bredere, og ikke minst at den sitter på en elektrisk plattform som skaper bedre plass og mer åpenhet. Eksempelvis er gulvet tilnærmet helt flatt, slik at du kan plassere en veske eller lignende mellom forsetene – foran midtkonsollen.

Designen er ren og ryddig med en oval bjelke i karosserifarge tvers over hele dashbordet, med en klassisk forhøyning til instrumenteringen rett foran deg. Tverrgående riller som inkluderer luftdyser kommer under, før en sølvfarget list løper under det igjen, og omfatter ladeplate og knappepaneler i midten. Klassisk, stilig og moderne på en gang.

Infotainmentsystemet Uconnect 5 er siste generasjon fra FCA, og minner oss på at enten du kjører Fiat, Jeep eller et annet merket fra konsernet, er dette noe de er gode på.

Oppløsningen på 10,25-tommers-skjermen er svært høy og brukervennligheten god, takket være blant annet intuitive menyer og god respons på touch. Den kan antydningsvis være sen i responsen, og enkelte områder du skal trykke på er i minste laget, men totalinntrykket er svært bra.

Den trådløse Apple Carplay-funksjonen er enkel å koble på og fungerte prikkfritt gjennom testperioden. Ekstra pluss for egne knapper for styring av klimaanlegget – selv om du også kan kontrollere det via skjermen.

MER FIAT? HER KAN DU LESE TEST AV FORRIGE 500!

Instrumentskjermen rett foran deg er også i høy oppløsning og har en rekke muligheter for oppsett. Via rattknappene velger du enkelt mellom navigasjon, kjørecomputer, sikkerhetssystemer og flere andre muligheter. Enkelt, tydelig og lett å lære.

Noen små detaljer gir ekstra pluss i margen. Du kan blant annet deaktivere den automatiske sentreringen i kjørebanen ved å trykke ytterst på blinklysspaken. Akkurat som på Audi – den beste løsningen for dette på markedet.

At du har eget volumhjul i det lille panelet hvor også kjøreprogram velges, foran armelenet, er også et pluss. Det samme gjelder knappene for volumjustering og sporskifte i medieavspilling på baksiden av rattet. Svært velfungerende.

Alt er imidlertid ikke perfekt i dette interiøret heller. Midtarmelenet er ikke justerbart, og for min del for høyt plassert. Og selv om setene både er store med tanke på bilstørrelsen, og kan justeres rikelig i alle retninger, mangler de korsrygg-justering, og er mer gjennomsnittlige enn spesielt gode på langtur. Du finner dessuten ganske mye hardplast rundt forbi.

Men ok – dette er tross alt en bil på 3,6 meter med priser langt under 300 000 kroner. Det er grenser for hva man kan kreve.

Morsom

Idet du velger gir ved å trykke på en av de store knappene midt på dashbordet, og ruller avgårde, er det tradisjonelle Fiat-verdier som dominerer kjøreinntrykket.

Oversikten ut et glimrende, bilen er lett på rattet, følelse og respons fra pedaler naturlig. Mer lettkjørt enn dette, blir ikke en bil.

Svært god sving, gjør i kombinasjon med liten akselavstand, bilen superenkel å manøvrere der det er trangt – eller når du skal parkere. Riktignok er det lite som slår bakhjulsdrevne Honda E, som nærmest setter forhjulene helt på tvers, men 500en er imponerende enkel å håndtere den også.

Den korte akselavstanden, gjør i kombinasjon med lavt tyngdepunkt og god balanse, bilen ganske morsom å kjøre på svingete veier, eller aktivt gjennom byen. Styringen er i letteste laget og mangler veifølelse, så den gir deg ikke spesiell selvtillit eller inspirasjon til frisk satsing. Men annet enn det, er 500en gjerne med på moro.

Kommer du for fort inn i svingene, er det bare å gå av gassen litt, så blir bakenden villig med på å få deg rundt – kult. Dessverre nekter bilen å gi deg full power ut av svingene før den selv mener du er ferdig med svingen, så å leke med det gode momentet og balansen på tur ut av kurven, er ikke mulig.

Problemet er for ordens skyld ikke unikt for Fiaten, du har det blant annet på VW ID.3 og flere andre også. Det er en sikkerhets-funksjon, men når bilen i praksis aldri lar deg smake på grensene, tas dessverre en bit kjøreglede ut av pakken også.

Skal jeg plassere Fiat 500 i forhold til konkurrentene Mini Cooper SE og Honda E på kjøredynamikk, er Minien overlegen, mens Fiaten mer er på nivå med Hondaen. Kanskje litt morsommere, siden den føles mer leken.

Hondaen på sin side, er for øvrig en mester på å skjule at den er liten når du kjører på motorveien, og briljerer der med retningsstabilitet og komfort som Fiaten ikke helt når opp til.

Støynivået i 500 er imidlertid behagelig lavt så lenge du ikke kjører på grusvei og steinsprut inne i bakskjermene skaper støy. Den er også behagelig i høy hastighet på motorveien.

Fjæringen er relativt stivt satt opp, så den spiser ikke opp ujevnheter i veien uten å sende dem videre til de som sitter inne i bilen. Samtidig demper den unna de hardeste slagene svært godt, sånn at du totalt sett oppnår fin komfort med tanke på bilstørrelsen og at den til tross for lav vekt til elbil å være, egentlig er noen hundre kg for tung i forhold til lengden.

Hva strømforbruk og lading angår, får du som vanlig ikke noen fasit-svar på det hos oss. Mest fordi det ikke finnes noen, men begge deler imponerte for så vidt i testuken. Forbruket lå i noen få plussgrader jevnt over rundt 1,5 kWt per mil. Med varm bil og landeveiskjøring utenfor motorvei, var den faktisk helt ned mot 1,25 – 1,35. Du skal ikke undervurdere fordelene av liten bil med lav vekt.

Det samme gjelder hurtiglading. Vi koblet aldri til større lader enn 50 kW, men det holdt mer enn nok, det. Eksempelvis ladet den fra 11 prosent SOC til 44 under et vanlig besøk i matbutikken.

Et annet tilfelle ga 25,1 kWt på 36 minutter. Med meg inne i bilen og varmen på – tilkoblet 50 kW-lader. Da funker ting som de skal.

Konklusjon

Små, italienske biler har gjerne en egen evne til å sjarmere, og få deg i godt humør. Nye 500 beholder den kvaliteten, men overgår samtidig forgjengeren og flere av konkurrentene på mer enn ett område. Den har svært gode elbil-egenskaper for segmentet, og er fullastet med utstyr og tech. Skal du ha en liten elbil med stil og sjarm, uten å nedprioritere komfort og sikkerhet, er nye Fiat 500 umulig å unngå.

Galleri:

Data:
Fiat 500 Icon HB 42 kWh
Pris fra 221 900
Pris testbil 308 190
Drivlinje Trinnløs FWD
Motortype Elektrisk
HK 118
Nm 220
Sek. 0-100 km/t 9
Topphastighet km/t 150
Forbruk blandet kWt/mil 1,40 – 1,42
Utslipp CO2 g/km 0
Egenvekt kg 1 290
Tilhengervekt kg 0
Bagasjerom liter 185
Lengde mm 3 632
Bredde mm 1 683
Høyde mm 1 527
Akselavstand mm 2 322
Ombordlader kW 11
Ombordlader, tid 0-100 4t 15min
Hurtiglading 85 kW 0-80% 35 min
Batterikapasitet kWt 42/37,3 brutto/netto
Rekkevidde WLTP 315 – 320