Til tross for gunstig avgiftspolitikk i Norge, har utvalget av virkelig rimelige elbiler vært magert. Det vil Dacia gjøre noe med, dette er Spring.

Av David K Andersen

De minste og rimeligste bilene på markedet tilhører det såkalte A-segmentet, som er klassen for bybiler med størrelse under det velkjente småbil-segmentet (B), hvor vi finner biler som Renault Clio og Volkswagen Polo.

Disse minste bilene er splittet i to leire, den ene hvor det aller viktigste er pris og praktiske egenskaper. Der finner du biler som Toyota Aygo og Kia Picanto. Den andre leiren består av betydelig dyrere og mer avanserte biler hvor design og kulhetsgrad er de viktige elementene. Sånn som Mini, Honda E eller Fiat 500 som vi publiserte test av i går.

Sistnevnte har vært elektriske en god stund, mens de rimelige bilene bare har hatt få alternativer. Ett av dem er VW e-Up, en fantastisk bil og en virkelig favoritt blant elbilene her hos oss, du kan lese test av den her.

Selv om e-Up og søsken-modellene Seat Mii og Skoda Citigo E V gir både god rekkevidde og fine praktiske egenskaper for pengene, klarer de faktisk ikke å presse seg ned på de prisene europeere er vant til å betale for disse rimeligste A-segment-bilene. Vi snakker rundt 120-130 000 kroner. Batterikostnaden spiller nok en viktig rolle her.

Renault-eide Dacia er imidlertid i ferd med å gjøre noe med akkurat det. Spring, som den nye bybilen i SUV-format heter, ser ut til å bli den første elektriske utfordreren i denne klassen – til samme pris som bensinbiler før avgifter.

Å holde kostnadene nede er alt i denne klassen, så Spring sitter på en versjon av CMF-plattformen vi foreløpig ikke har sett her i Europa. CMF-A er opprinnelig tiltenkt Asia, der etterspørselen etter rimelige små biler er svært stor, men nå kommer den altså hit også. Dacia Spring produseres i Kina, men blir tilpasset Europa.

Med lengde på 3,73 meter passer den perfekt inn i segmentet, og kan by på fint bagasjerom på 290 liter.

Batteriet er ikke veldig stort, det kan det ikke være når en bil skal være så billig som mulig. 27,4 kWt og rekkevidde på 230 km WLTP, burde imidlertid holde finfint for en bybil. Det finnes tross alt noen større og dyrere biler på markedet med lignende rekkevidde.

Motoreffekten er begrenset, bilen yter 45 hestekrefter og 125 Nm. Men så er den også svært lett til elbil å være: Bare 970 kg.

Hurtiglading vil kunne skje med effekt opp til 30 kW.

Spring vil komme i tre ulike utgaver: Én versjon beregnet for de som vil kjøpe eller lease på vanlig måte, én spesielt tilpasset bildelingstjenester, og en varebil-utgave. Smart.

For øyeblikket pågår ifølge Dacia testing og utredninger om hvordan bilen fungerer i så kalde klimaer som vårt, men alt later til at Spring vil komme til Norge.

Hva prisen blir kjenner vi ikke til, men den skal ligge på 16 700 Euro i Frankrike. Det er før elbilrabatten som gis i det landet, men trekker vi fra den franske momsen og regner om litt, er vi på rundt 140 000 kroner.

Det kan med andre ord ligge an til muligheter for virkelig rimelig elbil her – med egenskaper som kan duge godt i hverdagen, for eksempel som nummer-to-bil.

Spring kommer til sine første eiere i Europa i september i år.

Galleri: