Møt bilen som sørger for Mitsubishi-comeback på det norske markedet.

Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad

Mange trodde Mitsubishi var død og begravet på det norske markedet da de varslet at all utvikling og satsing på det europeiske markedet skulle fryses i fjor sommer.

Men i kulissene ble det jobbet knallhardt for at det motsatte skulle skje.

Dette er resultatet: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV.

– Da den meldingen kom la vi alle kreftene våre i å få denne bilen på plass, sier Rune Gjerstad om Eclipse Cross, som er importsjef i Motor Gruppen, som det norske importselskapet MMC Norge er en del av.

Nå har Eclipse Cross riktignok eksistert på det norske markedet noen år, men dette er en kraftig oppgradert utgave, og nå med drivlinja fra Outlander PHEV pakket inn under skallet.

Bensin- og elmotorer er tunet noe for en mer behagelig og naturlig kjøreopplevelse, og skal ifølge importøren gi langt mindre av den klassiske turtallsjaginga Outlander ofte ble kritisert for.

Rune Gjerstad er importsjef for blant annet Mitsubishi i Norge. Han ser optimistisk på merkets fremtid her til lands.
Langt bedre å se på

Blant oppgraderingene er en design som er kraftig strammet opp sammenlignet med den første Eclipse Cross-utgaven.

Foran har «Dynamic Shield»-designen virkelig fått komme til sin rett, og spør du meg er dette den mest vellykkede implementeringen av denne designfilosofien til Mitsubishi så langt – med pickupen L200 på en sterk andreplass.

Som trenden «befaler» har lyktene blitt organisert i en delt løsning, hvor kjørelysene utgjør den smale stripen som kompletterer krom-innrammingen av grillen. Nær-, fjern- og grøftelys er plassert i lysklasen under – og i alle modeller unntatt innstegsutgaven er alt LED. Det er for øvrig første gang Mitsubishi tilbyr fullstendig LED-basert belysning på en modell.

Bakfra er det også gjort store endringer. Borte er den delte bakruta, som ikke bare møtte sterk kritikk fra folk på utsiden – også Mitsubishi-folka var skjønt enig om at løsningen ikke var noen «höydare».

– Den var omdiskutert og fikk reaksjoner allerede da den ble vist for den internasjonale import-organisasjonen, innrømmer Gjerstad om splitt-hekken.

Men, som Severin Suveren så visst minnet oss på: Det er aldri for sent å snu.

«Dynamic Shiled» kaller Mitsubishi designspråket sitt. Det ser i hvert fall ganske bra ut på nye Eclipse Cross.
Lexus-inspo

Innvendig har det også skjedd en del endringer, men de er mindre omfattende enn det som har foregått på utsiden av bilen.

Det særdeles Lexus NX-inspirerte dashbordet har fått en lett overhaling, hvor et nytt multimedie-system er hoved-trekkplasteret. Borte er den berøringsfølsomme styreplaten ved girspaken – nå er skjermen berøringsfølsom.

Jeg rakk å tilbringe omtrent tolv minutter i bilen, så noen dyp analyse av grensesnitt og funksjoner er det vanskelig å gi. Men førsteinntrykket var i hvert fall helt greit, med rask respons i menyer og radiofunksjon.

– Lydanlegget i denne bilen er det kraftigste vi har hatt i en Mitsubishi, bedyret Gjerstad.

Vi skal vente til vi får kjørt en ordentlig test på bilen før vi selv kan fastslå akkurat det.

Dashbord-designen minner veldig om den i Lexus NX.
En snartur på lavt turtall

De tolv minuttene jeg fikk i førersetet tilbrakte jeg på urbane veier i Drammensområdet.

Bak rattet sitter noen av de råeste girhendlene på noen bil under Ferrari-segmentet – bare at de ikke faktisk er girvelgere. De styrer graden av motorbrems for regenerering av energi til det 13,8 kilowattimer store batteriet.

Sittestillingen var lett å justere – stolene i toppmodellen styres elektrisk – men jeg savnet justering av korsryggstøtten.

Rattet ser ut som det har gjort siden ASX-tiden, men nye Eclipse Cross er heldigvis vesentlig bedre å faktisk ratte.

Som nevnt har Mitsubishi lovt mindre turtallsjaging i denne bilen, og det ser ut til å stemme i de få minuttene jeg rakk å leke litt med høyrepedalen.

Eclipse Cross er ikke kjapp, 188 hestekrefter til tross, men skal være tunet for å gi bedre momentkurve ved lavere turtall. Det kommer nok de som ønsker å utnytte tilhengervekta på 1.500 kilo til gode.

Krok! Eclipse Cross kan trekke inntil 1.500 kilo.
«Blast from the past»

Fortsatt er det en del elementer i Eclipse Cross som vitner om at denne bilen har røtter et stykke tilbake.

De nær sagt antikvariske knappene for setevarme er nesten sjarmerende tilårskomne – og ikke minst et ganske herlig anti-symbol på den stadige trangen til å tvinge mest mulig inn i en skjerm-meny.

Men de gammelmodige instrumentene og tilhørende skjerm og grafikk kunne dog gjerne fått seg en liten oppdatering som gir mer av et 2021-preg enn 2001-preg.

Det skal riktignok sies at det er oversiktlig, det er enkelt – og det er sannsynligvis akkurat dette Mitsubishi-kundene faktisk ønsker seg.

Det er ikke overraskende at mange av de nye Eclipse Cross-kundene kommer fra en Outlander.

Erfaringer med problemfritt bilhold, drivstoff-fri kjøring i hverdagen (Eclipse Cross PHEV har 45 kilometer el-rekkevidde), lave leasingkostnader (under 3.000 kroner i måneden, med 88.000 i innskudd) er ikke lett å gi opp, skulle jeg tro.

Med tanke på at Mitsubishi har solgt over 25.000 ladbare Outlander i Norge – de 100 siste nybilene av Outlander forsvinner nok fra forhandlerne nå i løpet av mars – bør det være kundegrunnlag også for Eclipse Cross.

Bryterne for setevarme er nærmest som et symbol på motstandskampen mot stadig økende skjermbasert funksjonsstyring.
Mer i vente

Som om ikke Eclipse Cross var nok for å vise at Mitsubishi er på gang igjen, har merket nettopp signert en avtale med allianse-partner Renault om produksjon av ytterligere modeller fra og med 2023.

Hvilke Renault-modeller som blir å få med Mitsubishi-diamanten i grillen er uvisst, men regn med at vi snakker biler med ledning i en eller annen form.

Så om du skulle være i tvil, skal Rune Gjerstad få det siste ordet:

– Ryktene om vår død er betydelig overdrevet!

PS: Har du lagt merke til at Eclipse Cross selges med 5 års garanti, og ikke 7 slik som Outlander? Grunnen er at det ble gjort en avtale spesielt for Outlander mellom importør og fabrikk for å begrense attraktiviteten til bruktimporterte biler …

Tekniske data:

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
Pris fra 449 500 kr*
Motortype Bensin + elmotor foran og bak
Drivlinje Firehjulsdrivt, CVT
Motorvolum ccm 2 360
HK 188
Sek. 0-100 km/t 11,0
Topphastighet km/t 162
Forbruk blandet l/mil 0,2
Utslipp CO2 g/km 46
Egenvekt kg 1 900
Tilhengervekt kg 1 500
Bagasjerom liter 359
Lengde mm 4 545
Bredde mm 1 805
Høyde mm 1 685
Akselavstand mm 2 670
Bakkeklaring mm 191
*: Inkl. levering Drammen