Allerede på markedet andre steder i verden, er endelig Mitsubishi L200 klar for Europa og Norge også. Nå er også norske priser her.

Du har antagelig sett bildene tidligere, vi viste dem allerede i november i fjor. Bilen lages i Thailand og det er også i den delen av verden den selger best. Kanskje er det derfor vi hat vært nødt til å vente i nesten et år her i Europa.

Utseendemessig vil L200 enkelt kjennes igjen på den spesielle vinkelen i skillelinjen mellom planet og hytta, men alt er nytt sammenlignet med før. Fronten skiller seg spesielt ut, og er tydelig inspirert av Mitsubishis konseptbiler som Engelberg Tourer og GT Concept Grand Tourer.

En slags blanding av røff amerikanske pickup-stil og nesten tegnefilm-aktige elementer som de overdimensjonerte krommede profilene, skaper umiskjennelig stil og skiller den ut mot konkurrentene. Vi synes dette er ganske tøft.

Fremkommelighet på høyeste nivå skal være sikret via firehjulsdriftsystemet Super Select 4WD-II. Det har både låsbar senter- og bakdiff: -Såvidt vi har kunnet se, er det ingen av våre konkurrenter som har slik evne til fremkommelighet. De har enten åpne eller låste differensialer, og kanskje en differensialbrems, sier produktsjef hos importøren MMC Norge AS, Vegard Werner.

Ved siden av denne muligheten for manuell styring av diffene, er L200 den eneste pickupen på markedet som tilbyr permanent firehjulsdrift i både høy- og lavserie, og låst senterdiff, i en og samme transferkasse. En nyhet, er at du nå kan skifte mellom to- og firehjulsdrift i hastigheter opp til 100 km/t.

Du får også elektroniske hjelpemidler og tilpasninger basert på underlag og behov. Valgene består i Gravel, Mud/Snow, Sand og Rock, hvor blant annet antispinn-systemet justerer hvor mye hjulspinn som tillates utfra hva som er optimalt for underlaget.

Disse kjøreprogrammene følger valget du har gjort for firehjulsdriftsystemet, og på biler med automatgir, tilpasses også girskiftene. Bilen er utstyrt med nedstigningskontroll (Hill Descent Control) ved variabel hastighet fra 2 til 20 km/t.

På tradisjonelt pickup-vis er L200 bygd på ramme, istedet for å ha selvbærende karosseri. Den er selvfølgelig oppgradert, blant annet med større andel høyfast stål sånn at den er stivere men samtidig lettere.

Demperne er grøvre og du har lenger fjæringsvei, men det er fortsatt bladfjærer for bakakslingen. Sistnevnte øker fra 5 til 6 blader pr side, og selv om løsningen strengt tatt er gammeldags, er vi ikke helt overbevist om at skrufjær-løsningen du finner på Nissan Navara er noe bedre.

Under panseret finner du en ny 2,3-liters firer med 150 hestekrefter og 400 Nm. Den er tilpasset Euro 6d temp-kravene, men gir mindre effekt enn toppmodellene fra konkurrentene. Kanskje vil det komme kraftigere motoralternativer senere. Automatkassen er ny, og har nå 6 gir, mot tidligere 5.

Som seg hør og bør, er også interiøret nytt, med fokus på bedre komfort og mer moderne informasjonsflyt. Nye display og instrumenter, i tillegg til utstyr som varme i rattet, tosone-klima, ventilasjonskanaler til baksetet, 360-graders kamera-system og elektriske justerbare skinnseter, er å finne.

Også på sikkerhetssiden er bildet nå nokså komplett, med autobrems, varsling for kryssende trafikk bak, filskiftvarsler, automatisk fjernlys (Bi-LED) og mer. Vi ser imidlertid ikke adaptiv cruisekontroll noe sted foreløpig.

L200 kommer med «halvannen-cab» som heter Club Cab, eller dobbeltkabin. Med manuell girkasse og på grønne skilt, starter prisene på 394 000 kroner, mens dobbeltkabin og automat betinger 435 000 (utstyrsnivå Intense+). Topputgaven heter Instyle+, og koster 449 900. Spranget mellom de ulike utstyrsgradene er dermed fornuftig.

Med bakseter blir prisbildet annerledes, her starter vi på 723 100 og ender på 798 200, men det er nok ikke særlig relevant for de fleste som interesserer seg for denne bilen.

Nye L200 kommer til Norge i september/oktober – vi kommer tilbake med test da.