Battista er ikke et engangstilfelle, med egen plattform rigger Pininfarina for varig og egen bilproduksjon.

Tekst og foto: David K Andersen

Det berømte italienske selskapet er ikke bare kjent for sitt nære forhold til Ferrari og leveransen av en rekke design til kjente bilmerker verden over. De er både karosseriprodusenter og bilprodusenter. Men som innleid hjelp for etablerte bilmerker som har hatt behov for assistanse til produksjon av spesialmodeller.

Elbilen Battista som vi fikk se på bilutstillingen i Genéve i vår, er nå på god vei til produksjon, men det skal ikke stoppe med den. Selskapet satser nå videre på egenutviklede biler med egen design, produksjon og logo i grillen.

Fremtidens Pininfarina-modeller vil ikke som Battista koste 20-30 millioner kroner og by på 1 900 hestekrefter, men like fullt plassere seg svært høyt i hierarkiet. Her er det ikke snakk om folkebiler, men sports- og luksusbiler i segmentet 2 til 4 millioner kroner.

Ifølge Automotive News, er de i samtaler med en foreløpig anonym part om utviklingen av en ny plattform. Dette fremfor å gå til Volkswagen og kjøpe inn PPE-plattformen (kommende Porsche Taycan blant annet) – fordi den ikke er kapabel til høyere biler (SUVer).

Istedet ønsker de å utvikle sin egen elektriske plattform, så universal at den kan brukes på alt fra sportsbiler til SUVer, og heller selge den videre til utenforstående for å finansiere utviklingen av den. Selvsagt i tillegg til å bruke den selv.

Det antas at plattformen vil få 100 til 120 kWt batterikapasitet og at bilene skal ha rekkevidde på opp til 600 km.

Pininfarina-sjef Michael Perschke sier selskapet har en tydelig strategisk plan om å bli en betydelig spiller i hyperbil og super-luksus-segmentet: -Vi kommer ikke til å bli en one-hit wonder, sier han til Automotive News.

Men først kommer altså syke Battista, som skal lages i 150 eksemplarer med ventet produksjonsstart mot slutten av neste år.

Det er liten tvil om at den enklere teknologien i elbiler, skaper muligheter som dette. Uten avanserte og kompliserte fossile drivlinjer, kan også mindre selskaper satse på bilproduksjon – i alle fall i dette prissjiktet, hvor marginene er solide nok til at det er mulig å dekke utviklingskostnadene til tross for begrenset produksjon.