Noen dager i Volvo V60 Cross Country, viser at litt høyere stasjonsvogn med dieselmotor, fortsatt er noe av det aller beste du kan kjøre på norske veier.

Tekst og foto: David K Andersen

V60, som sitter på samme plattform som storebrødrene i 90-serien, er en mellomstor stasjonsvogn på størrelse med BMW 3-serie. Faktisk er den bare noen få cm kortere enn gamle V70. Så når den kommer som ladbar hybrid, og i tillegg tar med seg det meste av luksus- og godfølelsen fra V90 og XC90, blir det en populær bil i Norge.

Cross Country-versjonen vi tester her, kommer imidlertid ikke som plug-in hybrid, men har andre fortrinn. Bilen er 7,5 cm høyere enn en vanlig V60, og har bakkeklaring på hele 21 cm. Det er langt mer enn hva de fleste SUVer kan by på.

Utvalget av slike høye stasjonsvogner i dette segmentet er ikke stort, det står mellom denne og Audi A4 Allroad, men snart får duoen selskap av helt nye Mercedes C-klasse All-Terrain.

Tar med komforten over alt

Fremkommeligheten blir naturligvis ikke på offroader-nivå, dette er tross alt en stasjonsvogn. Men siden V60 Cross Country ikke er ladbar, har den vanlig mekanisk firehjulsdrift med Haldex-clutch. Volvo sier dessuten at fjærer og dempere er optimert for å gi bedre egenskaper når det er vanskelig å ta seg frem.

I dyp snø, over brøytekanter i bygater, opp bratte hytteveier som er høye i midten, eller bare utenfor veien i sleipere og ujevnt terreng, er dette perfekt. Du trenger ikke være redd for ikke å komme frem, og heller ikke at det slår i, oppunder bilen. Bare å kjøre.

Langt viktigere, i alle fall for meg, er det at komforten generelt, øker merkbart. Her er det litt mykere og litt lenger fjæringsvei, men uten at du har et SUV-høyt karosseri med mye vekt høyt oppe som må kontrolleres av ekstra kraftige stabstag, samt stivere fjærer og dempere.

Selv uten luftfjæring og adaptive dempere blir dermed V60 Cross Country et komfortvidunder, og ikke bare på vanlig vei, men også langs alt fra hullete grusveier til telehiv-befengte fylkesveier med sviktende asfalt. Bare trykk på gassen og flyt frem på elendige veier – som om du skulle vært på motorveien.

Ikke bare får du glimrende komfort, denne følelsen av at bilen ikke bryr seg om at veien er dårlig, gir mer frihetsfølelse. Det er ok å reise hvor som helst – bare sett deg inn og kjør. Cross Country-navnet kommer i høyeste grad til sin rett.

Diesel

Under panseret i denne B4en, befinner det seg en 2-liters dieselfirer med 197 hestekrefter og 420 Nm i dreiemoment – koblet til 8-trinns automatgir.

Du kan også velge bensinmotor. Da heter den B5 og har 250 hester. Begge er utstyrt med mildt 48V hybrid-system som drifter flesteparten av bilens funksjoner utenom fremdriften. Bensinutgaven er betydelig raskere med bare 6,8 sekunder fra 0-100 km/t, mens denne dieselen trenger 8,2.

For deg som er vant til Volvos gamle motorbenevnelser, tilsvarer testbilen en D4. Du har alltid nok krefter, men samtidig er det lille ekstra som D5-motorene hadde, ikke til stede her.

Dreiemomentet tar imidlertid hånd om alt du måtte belaste bilen med, som kan være mye – tilhengervekten er på 2 tonn.

Det blir lenger mellom hver gang jeg tester dieselbil, men det er liten tvil om at en slik sterk motor i kombinasjon med velfungerende automatgir, er en svært tilfredsstillende drivlinje å kjøre med. Spesielt langt. Alt er vel avstemt, og jobber effektivt og sømløst.

Ikke minst er Volvos dieselmotor svært raffinert og stillegående, for å være en firer. Det er fortsatt en god bit opp til den luksuriøse følelsen en 6-sylindret dieselmotor leverer, men at Volvo har klart å fjerne vibrasjonene totalt, og samtidig dempet støyen så godt, er imponerende.

Bare ved pådrag kan du forstå at det er en diesel, og selv da er lyden du hører rund og behagelig. Oppe i hastighet er det ikke mulig å høre motoren i det hele tatt.

V60 Cross Country er en tung bil som nærmer seg 2 tonn, så å få til forbruk under halvliteren per mil er ikke uten videre enkelt. Men å ligge mellom drøyt 0,5 og 0,65 per mil, går helt av seg selv. Og er naturligvis dieselens store fordel.

Komfort også inne

Følelsen du får bak rattet, og generelt i interiøret, henger tydelig sammen med komforten chassiset leverer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Setene foran er store og har utrolige justeringsmuligheter. Trekket har litt grovere mønster i overflaten enn vanlige skinnseter, men det er mykt og behagelig. Sittekomforten er førsteklasses.

Rattet har også rikelige justeringsmuligheter, så sammen med en dyp pedalbrønn, får du helt perfekt kjørestilling.

Kvalitetsfølelsen i interiøret er selvsagt glimrende, dette er et merkbart hakk over lillebror XC40, og omtrent som i 90-serien. Det er jo en av de store fordelene med Volvos 60-serie generelt: Den taper ikke mye godfølelse mot de større og dyrere modellene.

Designen er ren og ryddig, og alt er enkelt å bruke. Det kommer nå en oppgradering hvor infotainmentsystemet får Google operativsystem ala elbilen XC40, men systemet du finner her, levner lite å utsette.

Skjermen er glassklar og responderer kvikt, og menyene er godt gjennomtenkt sånn at det er enkelt å finne frem. V60 er selvsagt også på nett, og du kan bruke Apple Carplay og Android Auto.

Noen Volvo-spesifikke smarte løsninger settes også pris på. Eksempelvis det store volumhjulet under skjermen med pause/play i midten. Volvo har forstått at funksjonene som brukes mest, trenger god brukervennlighet.

Føles nettere

Ulempen med 60-serien generelt, er at prishoppet opp til den større 90-serien ofte ikke er så stort. Og selv om bakseteplassen i V60 er bra for klassen, er den selvsagt bedre i en større bil.

Det samme gjelder bagasjerommet, det tar 495 liter her, mot 560 i V90. Du må altså gjøre en vurdering av om det holder. Men alle de smarte løsningene er på plass, den oppfellbare handlepose-redderen er en favoritt hos meg.

Med det sagt, passer V60ens størrelse langt bedre både på norske veier og når du skal parkere. Selv om den fortsatt er nokså stor med sine 4,78 meter, føles den samtidig nett og enkel å håndtere når det er smalt eller trangt.

Sikten ut er fin, og styringen er forholdsvis direkte og enkel å kontrollere bilen med, den er for eksempel lett å plassere presist i veibanen når du går inn i svinger, eller møter noen på en smal vei og må vite hvor du har bilen.

Fullt så lettkjørt som en noe kortere SUV er den kanskje ikke, men siden V60 nettopp ikke er en sånn type bil, har du også bedre følelse med veien. På vintervei, spesielt sammen med mekanisk firehjulsdrift, er dette helt overlegent.

Konklusjon

Ferdig utstyrt er ikke dette spesielt billig, men det er også en formidabel bil. Kjører du ofte langt, gjerne på dårlige veier, er denne biltypen det eneste rette, og V60 Cross Country et glimrende alternativ.

Galleri:

Data:

Volvo V60 Cross Country B4 AWD
Pris fra 627 500
Pris testbil 861 365 (med utstyr)
Drivlinje 8A 4WD
Motortype R4 diesel turbo mild hybrid
Motorvolum ccm 1 969
HK o/min 197 4 000
Nm o/min 420 1 750 – 2 750
Sek. 0-100 km/t 8,2
Topphastighet km/t 180
Forbruk blandet l/mil 0,59 – 0,65
Utslipp CO2 g/km 155 – 170
Egenvekt kg 1 849
Tilhengervekt kg 2 000
Bagasjerom liter 495 – 1 407
Lengde mm 4 784
Bredde mm 1 850
Høyde mm 1 499
Akselavstand mm 2 874
Forrige artikkelDacia Spring er Årets Bilkjøp i Europa
Neste artikkelMercedes først med godkjent selvkjøring