Mercedes er først i verden med godkjenning for autonom kjøring på nivå 3. I løpet av noen måneder, vil det være tillatt å la bilen ta over på visse strekninger i Tyskland.

Av David K Andersen

Etter veldig my snakk om selvkjørende biler for noen år siden, har det vært relativt rolig en periode. Mye tyder på at drømmen om helt selvkjørende biler fikk seg en knekk på veien. Blant annet har det fra flere store produsenter kommet frem at teknologi som tillater komplett selvkjørende biler, ikke eksisterer i dag.

Denne nyheten viser imidlertid at det langt fra er stille rundt temaet, Mercedes har nå kommet til et gjennombrudd.

Selvkjøring 

Selvkjøring, eller autonom kjøring, deles inn i 5 nivåer. Nivå 1 betyr at bilen bistår med ganske enkle funksjoner, mens nivå 5 betyr at den gjør alt selv, alltid.

Mange nye biler som selges i Norge i dag oppfyller nivå 2 i gitte situasjoner. De har adaptiv fartsholder, autobrems, aktiv styring og evne til å lese trafikken under gitte omstendigheter og på visse typer veier.

I praksis betyr det for eksempel at du med fartsholder og alle andre systemer aktivert, hvis bilen sier at den kan lese veien og gir grønt lys, kan slippe rattet og pedalene helt, og bilen vil følge veien og trafikken. Den vil også kjøre seg selv i en kø-situasjon, for eksempel.

Men det er ikke tillatt, så etter som regel 20 sekunder, ber bilen tydelig om at du tar tilbake kontrollen. Det er også sterke begrensninger for når og hvor bra bilen klarer å kjøre seg selv på nivå 2.

Avanserte systemer

Det Mercedes nå har fått godkjent på visse veistrekninger i Tyskland, er selvkjøring på nivå 3. Systemet som ligger til grunn for å få til dette er langt mer avansert enn hva biler flest kan tilby i dag, S-klasse og EQS, som er modellene det gjelder, er utstyrt med Drive Pilot-systemet.

Det bygger på omgivelsessensorene til den «vanlige» kjøreassistentpakken, og inneholder i tillegg LiDAR, fuktsensorer i hjulhusene, kamera i bakruten og mikrofoner. Sistnevnte for å kunne plukke opp blålys og sirener.

I tillegg til data fra disse sensorene, mottar Drive Pilot informasjon om veigeometri, ruteprofil, skilt og trafikkhendelser fra et digitalt HD-kart. Informasjonen der kommer fra et svært nøyaktig GPS-system som er betydelig kraftigere enn normalt.

Det leverer eksempelvis tredimensjonale gate- og miljøbilder, som kontinuerlig oppdateres. Disse dataene sammenlignes fortløpende med informasjonen fra bilens sensorer, kameraer og andre overvåkningssystemer. Nøyaktigheten måles her med cm og ikke meter som vanlig, og gjør det blant annet mulig med sikker selvkjøring selv om du kommer over utfordringer med en eller flere sensorer, og ikke minst krevende siktområder som eksempelvis skyggefelter.

Med alt dette operativt, blir nå altså tillatt å la bilen ta helt over, forutsatt at du befinner deg på en godkjent strekning vei. I høy trafikktetthet, er øvre fartsgrensen for den autonome kjøringen 60 km/t.

Kan la bilen gjøre alt  

13 191 km tysk vei er godkjent per nå, og du aktiverer autonom kjøring ved å bruke tommelutsparringene på hver side av rattet.

Dermed kjører bilen seg selv, og det er tillatt å eksempelvis sjekke e-post på telefonen eller gjøre andre ting som tar oppmerksomheten helt bort fra kjøringen. Også bilens infotainmentsystem åpner for bruk av flere apper i dette moduset.

I tillegg til å følge trafikken, reagerer bilen på uventede situasjoner og håndterer dem selvstendig. Eksempelvis unnamanøver innenfor kjørefeltet.

Skulle sjåføren ikke klare å ta tilbake kontrollen på bilen dersom det er nødvendig, eksempelvis på grunn av et helseproblem, bremses bilen kontrollert ned til stillestående, samtidig som varselblinkere tennes, nødanrop gjennomføres automatisk, og dørene låses opp slik at andre kan hjelpe.

Tyskland er det første landet som har åpnet opp for, og laget et rammeverk, som gjør det mulig å tillate selvkjøringen. Det foregår også omfattende testing i USA og Kina. Så snart andre land har rammeverk på plass som gjør det mulig å tillate autonom kjøring, vil teknologien også rulles ut der.

Drive Pilot-systemet vil bli tilgjengelig på S-klasse og EQS i første halvdel av 2022 i Tyskland.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Forrige artikkelTest: Volvo V60 Cross Country B4 AWD
Neste artikkelLotus Emira