Om tidligere erfaringer står oss bi, blir All-Terrain vår favoritt i det nye C-klasse-programmet fra Mercedes. Her er de første bildene.

Av David K Andersen

Det første gang at Mercedes lager en All-Terrain-utgave av C-klasse – så langt har det bare vært Audi A4 Allroad og Volvo V60 Cross Country å velge på i dette segmentet.

C-klasse, som ble vist i helt ny utgave i vinter og nå er i ferd med å ankomme Norge, er en spennende modell som henter mye teknologi og design-inspirasjon fra nyeste generasjon av flaggskipet S-klasse (les test her).

Bilen kommer i en ladbar utgave som virkelig drar opp standarden i dette segmentet, den får batteri på 25,4 kWt og rundt 100 km elektrisk rekkevidde.

Denne All-Terrain-versjonen kommer imidlertid ikke i ladbar utgave, men det skal jeg klare å leve med.

For dette er en av de biltypene jeg liker aller best. Mer bakkeklaring og lengre fjæringsvei i kombinasjon med firehjulsdrift, gir SUVens fordeler, samtidig som lavere personbilers fortrinn beholdes. Kort og godt bedre kjøreegenskaper og suveren fjæringskomfort – i en og samme pakke.

På grunn av endret styling i forbindelse opprøffing av design-detaljer som grillen, er C-klasse All-Terrain 4 mm lenger. Også bredden øker, med de grå skjermbredderne – det er snakk om 21 mm. Nøkkeltallet er imidlertid 40 mm, som utgjør økningen i bakkeklaring.

4Matic er selvfølgelig standard, så sammen med to nye kjøreprogram i Dynamic Select, Offroad og Offroad+, øker både kjøreegenskaper på dårlige grusveier og fremkommeligheten utenfor veien.

På motorsiden kan du velge mellom bensin eller dieselfirer, begge varianter med mildt hybridsystem som drifter essensielle funksjoner, nå til og med AC-kompressoren, slik at fossilmotorene kan konsentrere seg om fremdrift og dessuten slås av oftere. Du får også en tidsbegrenset effektboost på opp til 15 kW.

Ellers er All-Terrain-utgaven som en vanlig C-klasse, men med noe endrede utstyrsnivåer tilgjengelige. For eksempel er Avantgarde interiør standard. De praktiske egenskapene oppsummeres med bagasjerom på mellom 490 og 1 510 liter, og den kan trekke 1 800 kg tilhenger. Den har også tilhengerassistent som hjelper deg å rygge, om det skulle være en utfordring. Antsladdsystemet tilpasser seg dessuten automatisk til tilhengerkjøring.

Og så får du glede av teknologi fra S-klasse, blant annet i form av Digital Light. Her er det tre kraftige LED-moduler i hver lykt, hvor lyset så kontrolleres og styres aktivt via 1,3 millioner mikrospeil. På den måten blir ikke bare lyset ekstra kraftig, men også mer presist kontrollerbart idet bilen leser trafikken rundt og mørklegger andre kjøretøy for ikke å blende, samtidig fullt lys beholdes rundt.

Denne All-Terrain-utgaven har egne lysprogram ut over en vanlig C-klasse, som gir bedre spredning sideveis under kjøring i lave hastigheter i terrenget.

Digital Light kan også projisere ledelinjer, symboler og animasjoner i veien, som en del av det omfattende aktive sikkerhetssystemet.

Mercedes C-klasse All-Terrain vises på bilutstillingen i München nå i september.