Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Skoda Enyaq Coupé prototype

Prøvekjøring: Skoda Enyaq Coupé prototype

Skoda Enyaq Coupé iV følger opp med stilig design og potensiale for 550 km rekkevidde.

Av: Dave Humphreys

Det er lite kamuflasjen kan gjøre for å skjule den fallende taklinjen på denne kommende Enyaq Coupéen. Utseendet gir et ganske annerledes inntrykk enn det vi kjenner fra vanlige Enyaq iV, bak folieringen befinner en bil som skal minne mye om Vision iV-konseptet fra Genéve-utstillingen i 2019 seg.

Enyaq Coupé har egentlig en interessant historie. Man kan jo tro at dette er en oppfølger til SUVen som allerede er på veiene, men den opprinnelige planen var faktisk å lansere denne bilen først.

Tilbake i 2015, da disse bilene først ble planlagt, trodde Skoda det måtte en sexy coupé til, for å friste europeiske kjøpere til å velge elektrisk. Men da Vision iV ble vist i Genéve, hadde allerede elbil-trenden satt inn for fullt, så da ble denne coupéen satt på vent, mens vanlige Enyaq pushet foran for å nå markedet så raskt som mulig.

Design-fokusert

Nå er det endelig tid for den mer design-fokuserte varianten, den har offisiell debut i desember, og vil leveres fra neste år.

Størrelsen er omtrent den samme, men på grunn av annen støtfanger-design, er denne 4 mm lenger. Den er også 1 mm høyere, som skyldes det nye panorama glasstaket, som blir standard.

Fra fronten og til B-stolpene er begge modellene identiske, men Enyaq Coupé får derfra og bakover egne dører og annen karosseriform. Skiltet bak får ny plassering, mens baklyktene beholdes. Ladeluken beholder også plasseringen, og gir mulighet for hurtiglading med opp til 125 kW effekt.

Vi fikk et en liten kikk på en ikke-kamuflert utgave, og noterte at panorama-taket er omkranset av sorte paneler, sånn at man får et inntrykk av sammenheng mellom frontrute, tak og bakrute.

Det vil være mulig å bestille vindusvisker bak, som sannsynligvis vil ta vekk noe av renheten i designen, men selvfølgelig også være praktisk.

Sett fra siden kan du påvirke utseendet med felger fra 19 til 21 tommer, og så har ikke coupéen de sorte detaljene som kan spesifiseres langs siden på den vanlige SUVen. Her er alt i karosserifargen, omtrent som på Sportline-versjonene av vanlige Enyaq.

Tre varianter

Det blir valgmuligheter på batteristørrelse og effekt, Skoda starter med en 60-utgave som har 58 kWt netto batterikapasitet, bakhjulsdrift og 180 hestekrefter. Så har du 80, med den kjente 77 kWt-pakken, bakhjulsdrift og 204 hester. På topp vil foreløpig 80X befinne seg, den har samme 77-batteri, men en elmotor på forakslingen som sørger for firehjulsdrift og systemeffekt på 265 hestekrefter.

X-versjonen klarer 0-100 km/t på 7 sekunder, mens alle versjoner har begrenset topphastighet til 160 km/t.

Ofrer lite i praksis

Til tross for den fallende taklinjen føles det ikke som om baksetet byr på kompromisser. Ja, det er litt mindre hodeplass, men Skoda har valgt å ikke gi glasstaket rulletrekk for solskjerming. Det ville stjålet mer plass. I stedet er glasset produsert med flere lag av varme- og lysskjermende materiale, som ivaretar komforten til baksetepassasjerene.

Lyset og utsikten glasstaket gir, er selvfølgelig en stor fordel for de som sitter bak.

Holder vi oss til de praktiske sidene, byr bagasjerommet på 570 liters volum. Det er bare 15 mindre enn i den vanlige utgaven. Legges baksetet ned, tar den 1 610 liter (her skiller det mer – 100 liter – fordi målet inkluderer alt rom opp til taket).

Som en Enyaq

Interiøret ellers er akkurat som i Enyaq iV, også det tilgjengelige utstyret er det samme.

Utsikten fra forsetene er god, og den nye designen i bakenden reduserer ikke sikten i midtspeilet. Det er forresten ekstra bredt, så du har bedre kontroll på hva som skjer i baksetet enn i en del andre SUVer. Coupé-formen gjør imidlertid at det er noe vanskeligere å plassere enden på bilen når du rygger. Men du har selvfølgelig både kamera og sensorer å lene deg på.

Det kommer neppe som en overraskelse at coupé-versjonen føles ganske lik å kjøre. Det er nesten sånn at utsikten i midtspeilet er det som skiller opplevelsen mest. Som ikke er en dårlig ting, siden vi liker hvordan Enyaq kjører.

Den fallende taklinjen reduserer imidlertid luftmotstanden, så Skodas ingeniører sier cd-verdien på 0,247 vil gi minst 535 km rekkevidde.

Ferdigstillelse av homologering foregår nå, men Skoda sier de antagelig vil finne 10 til 15 km til før den er ferdig.

En interessant nyhet er at Skoda har en programvare-oppdatering på gang som heter ME 3.0. Den må gjøres av forhandler, men skal øke hurtigladings-kapasitet for 80 og 80x-versjonene til mer enn dagens 125 kW.

På veien

Ute på motorveien føles det som om denne Skodaen sklir en anelse letter gjennom luften. Den mer strømlinjede formen hjelper også til med å redusere støynivået – her er det ikke mye vindbrus å rapportere om.

Forbruket virker også til å være greit, 80-versjonen jeg kjørte brukte 1,61 kWt per mil gjennom testdagen, som inkluderte utforsking av maksimal akselerasjon. Det er lovende.

Ellers oppleves Enyaq Coupé som en raffinert bil. Fjæringskomforten er et fint kompromiss, bilen føles verken for myk eller for stiv. Testbilen var imidlertid utstyrt med den minste 19-tommers hjulene, som gir litt ekstra demping.

Styringen kjennes ikke spesielt snakkesalig hva tilbakemeldinger gjelder, men er fint vektet med naturlig motstand i rattet.

Elmotoren er kvikk til å reagere på kommando, og leverer tilstrekkelige krefter for de fleste. I en verden hvor flere produsenter gir elbilene sine tidvis latterlig (og unødvendig) mye effekt, virker Skodaen mer som en helt vanlig bil.

Det kommer riktignok en RS-utgave etter hvert, men selv den har relativt beskjedne 306 hestekrefter.

Konklusjon

Med egenartet design er det sannsynlig at Enyaq Coupé iV vil tiltale en litt annen kundegruppe. Attraktive egenskaper som rene linjer, stilig sideprofil og enormt glasstak er store fordeler, samtidig som kompromissene er ganske få. Enyaq forblir en romslig familie-SUV i coupé-utgave, og kanskje et minst like spennende alternativ som VW ID.4 og kommende ID.5.

Galleri: