Jeep har avduket femte generasjon Grand Cherokee. Den kommer som ladbar hybrid – kanskje det blir Norge på den?

Av David K Andersen

Etter å ha produsert de tradisjonelle modellene pluss Wagoneer og vanlige Cherokee, var Grand Cherokee en av pionérene i det segmentet som i dag har biler som BMW X5 og Volvo XC90, da den ble lansert i 1992.

Å kombinere fremkommelighet, luksus og praktiske egenskaper i nettopp en slik pakke, hadde ingen gjort tidligere. Så ble også Grand Cherokee raskt en suksess – også her i Norge var disse bilene å se rett som det var.

I påfølgende generasjon kom det etter hvert også diesel-varianter som gjorde Grand Cherokee mer attraktive her.

Så har det vært ganske rolig, de har blitt for dyre uten elektrifisering i programmet.

Men nå kan vi kanskje øyne håp igjen. Jeep har nemlig vist en hel ny generasjon, som er ladbar. Bilen skal selges i Europa, så da burde det ikke være noe i veien for at Jeeps nye importør i Norge, Bertel O. Steen, tar den legendariske modellen inn til landet.

Ladbar hybrid

Alle detaljer er ikke kjent foreløpig, men den ladbare varianten 4XE har en 2-liters firer som base. Batteriet er på 17 kWt og Jeep sier de sikter mot elektrisk rekkevidde på minst 40 km.

Sammen med elektriske krefter, yter bilen 375 hestekrefter og 637 Nm.

Elmotoren er plassert i girkassen og erstatter momentomvandleren i automatkassen. To elektronisk styrte clutcher kontrollerer kreftene fra bensin- og elmotor.

Etter det, har også den ladbare hybriden Quadra Trac II firehjulsdrift-system, som er noe av det mest seriøse du får. Det spares ikke på terrengegenskapene i en Jeep, denne har blant annet reduksjons-kasse. Det er ikke vanlig nå til dags.

Tilhengervekten for 4XE er på 2 720 kg, mens du får maks trekkmulighet om du velger 5,7 V8 som kan dra 3 265 kg.

Fortsatt ekte offroader

Bilen leveres med luftfjæring og adaptive dempere, den kan heves så du får bakkeklaring på svært gode 27,8 cm.

Nye Grand Cherokee kommer i tillegg som Trailhawk – en utgave med ekstra kompetente terreng-egenskaper. Disse utgavene leveres blant annet med store all-terrain-dekk, elektrisk utkoblingsbare stabstag for bedre akselartikulasjon, skliplater under i høyfast stål, store tauekroker og diverse styling.

Alle moderne sikkhetssystemer er på plass, som autobrems som leser myke trafikanter også i mørket. Den har dessuten nattkamera som oppfatter og varsler føreren om eksempelvis dyr på eller langs veien.

På innsiden tas det som du ser lange skritt mot et mer eksklusivt og premium førermiljø. Legg forresten merke til at passasjeren har egen skjerm. Med den digitale instrumenteringen, er det altså 3 skjermer på dashbordet – hver enkelt på drøye 10 tommer.

Galleri: