Hvor langt går egentlig elbilen? Stemmer oppgitt rekkevidde? Og hvor langt kan du kjøre etter at batteriet er tomt? Vi har testet 15 rimelige elbiler, her er resultatene.

Tekst: David K Andersen, foto: Maria Pujol

Testen er utført av Autobest, som er en uavhengig organisasjon bestående av motorjournalister fra hele Europa. Undertegnede er norsk representant.

Ved siden av å kåre Årets Bilkjøp i Europa, har Autobest flere løpende prosjekter. Denne elbiltesten, kalt Ecobest Challenge, er ett av dem.

Målet er ikke å finne ut hvilken bil som går lengst, men å få frem realistisk rekkevidde ved vanlig kjøring. Det kåres ikke vinnere og tapere, men resultatene settes inn i en tabell, så du kan se hvor langt bilene går opp mot oppgitt rekkevidde i henhold til WLTP-målemetoden.

I tillegg har vi funnet ut hvor langt bilene går etter at batteri-indikatoren i displayet viser 0 prosent gjenværende rekkevidde.

Målet med testen er å opplyse Europeiske konsumenter om hva de kan vente av de ulike elbilene, på en måte som er lett å forstå.

For å avhjelpe, har Autobest etablert to nye indekser. Den ene viser hvor mange prosent av oppgitt rekkevidde hver enkel bil oppnår (EcoC1). Den andre hvor mange km du får per kWt batterikapasitet på bilen (EcoC2).

Likt for alle

Det spesielle med denne testen, er at vi forsøker å gå lengst mulig i å fjerne faktorer i testingen som kan påvirke resultatene. Vi ønsker minimere elementer som ulik kjørestil fra sjåfør til sjåfør, vær, høydemeter, trafikkforhold og lignende.

Testen er derfor gjennomført på følgende måte:

  • Alle bilene testes samme dag, til samme tidspunkter. Det gir like vær- og temperaturforhold, og lik trafikktetthet for alle.
  • Sjåfører rullerer på alle biler med skifte hver halve time.
  • En loop på 60 km bestående av 30% bykjøring 20% landevei og 50% motorvei, kjøres om igjen frem til bilene ikke har nok rekkevidde til full runde.
  • Bilene kjøres så i ny loop på 22 km med samme fordeling, frem til rekkevidden ikke er tilstrekkelig for flere runder.
  • Bilene kjøres så til de stopper (tomme for strøm), inne på lukket område med løype tilsvarende bykjøring med hastigheter rundt 30 km/t og enkelte stopp/start.
  • Start med fulladet batteri, skjer samme sted som bilene kjøres helt tomme. Altså ingen forskjell i høydemeter.
  • Alle bilene starter kalde, med fulladet batteri.
  • Klimaanlegg står i auto med aircondition aktivert og temperatur innstilt på 21 grader, gjennom hele testen.
  • Automatisk regenereringsfunksjon er slått på i by, og av på landevei/motorvei.
  • Fartsgrensene holdes, trafikken følges.
  • Dersom bilen har kjøreprogramvelger, står den i Normal hele tiden.

Autobest mener dette er den beste måten å få frem relevante, sammenlignbare tall på.

Ecobest Challenge ble gjennomført med utgangspunkt i byen Terrassa utenfor Barcelona i november. Det var oppholdsvær hele dagen, temperaturen 4 grader ved oppstart om morgenen, og 19 grader på det varmeste midt på dagen. Rolige vindforhold.

Resultatene

Tabellen under er delt inn etter segment, kolonnene oppgir motoreffekt i kW, netto batterikapasitet i kWt, WLTP rekkevidde for blandet kjøring, rekkevidde oppnådd i testen, prosent av oppgitt rekkevidde oppnådd i testen, forbruk i testen, hvor mange km du får per kWt batterikapasitet og hvor langt bilen går etter at den viser 0% gjenværende batterikapasitet i displayet.

Kommentarer til resultatene

Hvorfor når ikke bilene oppgitt rekkevidde?

Har du kjørt en del elbil, vet du at å oppnå oppgitt WLTP-rekkevidde for blandet kjøring er relativt enkelt i Norge, om sommeren. Hvorfor ligger snittet såpass mye lavere i denne testen?

Hovedårsaken ser du i kjøre-miksen over: 50 prosent av loopene var motorvei. Deler av strekningene hadde i tillegg fartsgrense på 130 km/t, og da ble det kjørt i den hastigheten. Det drar opp forbruket betydelig.

Det er også sannsynlig å anta at noe kapasitet til oppvarming av batteripakke gikk med her, siden det var relativt kaldt ved oppstart om morgenen.

Videre var kjørestilen normal, altså som man antar at de fleste kjører med en hvilken som helst bil, uavhengig av om den går på bensin, diesel, strøm eller en blanding. Sagt på en annen måte, er det ikke kjørt spesielt forsiktig. Det er eksempelvis ikke forsøkt dratt med fart fra nedoverbakker over til oppoverbakker, rullet sakte frem mot røde løs langt fremme eller lignende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det er heller ikke kjørt hardere enn normalt. Fartsgrensen ble holdt alltid, og det ble ikke gitt full gass ved akselerasjon.

Det er også verdt å nevne at tempoet inne i byer i Spania er noe høyere enn i Norge, og med flere lyskryss og stopp. Det øker forbruket.

Hva skjer når elbilen er tom for strøm?

Et viktig poeng å ta med seg, synes jeg også er at elbiler kan kjøres selv om batteriet viser 0% gjenværende energi. Skulle du en sjelden gang være så uheldig at du kjører bilen helt ned, betyr ikke det at den stopper med en gang – du ser av tallene at det kan kjøres mellom 14 og 32 km til. Ingen grunn til panikk, du trenger ikke nødvendigvis stoppe, eller snu.

Jeg tømte selv to biler helt for strøm. En god stund etter at displayet viste tomt batteri, gikk bilene over i et modus med redusert effekt. En god stund etter det igjen, mistet de stadig mer effekt, men så sakte at det fortsatt var mulig å kjøre en stund. Til slutt ga bilene så lite effekt at de ikke orket å dra seg selv forover. Da var det slutt.

Altså helt udramatisk, og med en rekke forvarsler, etter at displayene i bilen viser at du er tom for strøm.

Dette gjaldt for de fleste bilene. Noen var det også mulig å få igang igjen etter at de hadde stått litt, men de gikk da bare opp mot rundt 100 meter før de stoppet igjen.

Årets test besto av biler fra A-, B- og C-segmentet, vi håper å være tilbake neste år med en stor gruppe biler i andre størrelser.

Dette er før øvrig andre gang Autobest gjennomfører Ecobest Challenge. Også i 2018 ble en lignende test gjennomført, du kan lese mer om den her.

Det rettes en stor takk til min Autobest-kollega Joan Dalmau fra Coches.net i Spania, og hans kolleger i redaksjonen som tok hånd om omfattende logistikk, analyse og organisering før, gjennom og etter testen. Samt lade-produsenten Circutor.

Galleri fra testen:

Forrige artikkelID.5 klar for bestilling, dette er prisene
Neste artikkelFørste møte med Toyota bZ4X