Toyota har vist bilder av konseptbilen, men nå er produksjons-utgaven klar: Vi har sett nærmere på den elektriske familie-SUVen bZ4X.

Tekst og foto: David K Andersen

Toyota avholdt denne uken det årlige Kenshiki-forumet, hvor kommende modeller, teknologier og strategier for fremtiden presenteres.

Blant flere spennende nyheter som vi snart kommer tilbake til, er den nye elbilen bZ4X, den som kommer til å sette størst preg på norske veier de kommende årene.

Skulle du lure på navnet, står bZ for Beyond Zero, og 4X for firehjulsdrift.

Fremhever firehjulsdrift-system

Sistnevnte er en av detaljene Toyota spesielt fremhever med bilen, sett opp mot konkurrentene. Den er nemlig utviklet i samarbeid med Subaru (deres modell heter Solterra), så her er det ikke spart på ekte SUV-egenskaper.

Firehjulsdrift-systemet skal ha svært avansert funksjon, og bZ vil ha god bakkeklaring og uvanlig god fremkommelighet utenfor veien. Den har blant annet vadedybde på 50 cm, og Toyota nevner til og med Land Cruiser i samme ordelag når firehjulsdriftsystemet omtales.

Under skallet hviler bZ4X på en plattform Toyota kaller E-TNGA. Den er fleksibel både på størrelse og drivlinjer, og vil om ikke lenge gi flere nye elbiler. Etter hva vi forstår blir neste modell ut en mindre og rimeligere bil.

1 million km

Driftssikkerhet står som vanlig i sentrum, Toyota kommer til å tilby 10 års batterigaranti (90% energi) og utrolige 1 million km (forutsatt at batteriet sjekkes av Toyota årlig). Det skal med andre ord ikke være nødvendig å være bekymret for annenhåndsverdi grunnet redusert batterikapasitet.

bZ4X er 4,69 meter lang, og går rett i strupen på årets hotteste familiebiler, VW ID.4., Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Ford Mustang Mach-E og Tesla Model Y.

Batterikapasiteten er på 71,4 kWt, og selv om ikke alt er ferdig typegodkjent foreløpig, loves mer enn 450 km rekkevidde. Det betyr at effektiviteten burde være god. Noe vi også forventer av Toyota, de har tross alt produsert elektrifiserte biler lenger, og i betydelig større antall, enn noen annen.

Hurtiglading vil kunne skje med effekt på 150 kW, slik at det tar 30 minutter å lade opp til 80 prosent.

Bilen vil leveres med forhjulsdrift og 204 hestekrefter, eller med firehjulsdrift og 217,5. Sistnevnte har 109 hester foran og det samme bak, den klarer 0-100 km/t på 7,7 sekunder.

Balansert mellom egenskaper

Det blir med andre ord ikke rekord på verken rekkevidde eller akselerasjon, men Toyota sier bilen kommer til å by på perfekt balanse mellom alle elementer som gjør en elbil god.

I det bildet, tilhører også oppvarming og temperaturkontroll, som Toyota sier skal være betydelig mer effektivt enn hva vi har sett så langt, slik at bilen i mindre grad enn vanlig, påvirkes av vinter og lave temperaturer.

Blant tekniske nyvinninger, finnes vi blant annet Steer-by-wire-system, som betyr at det ikke er mekanisk forbindelse mellom ratt og tannstang. Sistnevnte vil styres av en elmotor som mottar signaler fra rattet.

En stor fordel er at styringen blir helt variabel, slik at det eksempelvis ikke er nødvendig å svinge rattet flere runder får å få fullt styreutslag. Her kommer det mens du har begge hendene på rattet.

Du vil dessuten kunne fjernstyre bilen når den skal parkeres på trange plasser.

bZ4X kan også utstyres med solcellepanel i taket, som ifølge Toyota vil gi deg rundt 1 800 km elektrisk rekkevidde i løpet av et år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Litt som en RAV4, men ikke helt

Utseendemessig minner bilen like mye om en RAV4 i virkeligheten som på bilder. Vel og merke om du ser bort fra fronten, som har nokså kraftig futuristisk design.

Når jeg kikker litt nærmere, er den imidlertid ikke så lik RAV som førsteinntrykket gir inntrykk av. Linjene er en anelse med coupé-aktige bak, og bilen fremstår som mer dynamisk. Uten at SUV-preget mistes, blant annet understreket av de sorte feltene over skjermene og 20-tommers-hjulene det.

Bagasjevolum er 458 liter og har praktisk utforming som nok lar deg laste høyere og få mer plass. Tilhengervekten har vi, men bare for tilhenger uten bremser, hvor den er 750 kg. Hva den blir for tilhenger med, vet vi ikke.

Baksetet fremstår som ventet som et romslig og komfortabelt sted å befinne seg.

Det mest spesielle med bZ4X, i alle fall sånn før vi har kjørt den, er følelsen du får når du sitter bak rattet. Designen på interiøret, og spesielt instrumenteringen, er uvanlig, med skjermen langt foran deg. Det føles litt romskip-aktig å sitte der.

Bortsett fra en større skjerm i midten, og høy midtkonsoll, kjennes det samtidig veldig Toyota-aktig ut på innsiden. Setene minner om de i RAV4, og den opplevde kvalitetsfølelsen ser ut til å ligge på omtrent samme nivå.

De utstilte bilene hadde for øvrig JBL lydanlegg og dashbord trukket i et stoff-aktig materiale.

Prisene er ikke klare for Norge foreløpig, men du kan reserve bil fra midten av desember. Konvertering av reservasjon til bestilling skjer i mars, og de første bilene kommer til Norge sommeren 2022.

 

Forrige artikkel15 folke-elbiler i rekkevidde-test!
Neste artikkelOpel Astra Sports Tourer