Astra i kombi-utgave er rett rundt hjørnet, nå viser Opel bildene av stasjonsvognen Sports Tourer. Også den blir ladbar.

Av David K Andersen

Jeg ble tilhenger av utgående generasjon Opel Astra, blant annet etter at den ble kjørt på langtest gjennom 7 500 km (les mer her).

Det gjenstår å se om den nye generasjon kan levere samme stabile, solide kjørefølelse med høy komfort og usedvanlig gode langtur-egenskaper – vi har ikke testet den enda.

Opel forsikrer imidlertid at selv om den nye generasjonen sitter på Stellantis-plattformen EMP2, er bilen designet og utviklet hos Opel i Rüsselsheim. Det pekes spesielt på at den er «Autobahnproof», alt er justert inn og tilpasset høye hastigheter – en detalj som ofte gjør biler bedre å kjøre selv når det går saktere.

Ladbar 

I likhet med kombi-utgaven, som du kan se og les om her, og som er den første som kommer til Norge, byr også stasjonsvognen på ladbar drivlinje.

Du finner 1,6-liters turbo bensinmotor koblet til elmotor og 8-trinns automatgir under panseret. Effektuttaket er på enten 180 eller 225 hestekrefter. Rekkevidden sies det ikke noe om foreløpig, men vi regner med det er snakk om 12,4 kWt batteri og opp mot 60 km.

Fra 2023 kommer det også ren elektrisk versjon: -Astra Sports Tourer er den første elektrifiserte stasjonsvognen fra Opel. Kompakte stasjonsvogner har vært viktig for Opel helt tilbake til 60-tallet, og med nye moderne drivlinjer er vi sikre på at særlig barnefamilier vil se hvor praktisk en bil som dette er. Hybridversjonene er en fin start, og fra 2023 kommer også en helelektrisk Astra på markedet, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Reidar Holtedahl.

Mindre men større

Sammenlignet med forgjengeren er nye Astra Sports Tourer 6 cm kortere, men hele 7 cm økt akselavstand (til 2,72 meter), skal blant annet sørge for aningen større bagasje (548 liter). Vi regner med bakseteplassen øker mer.

I likhet med faceliftede Insignia, får nye Astra LED Matrix Pixel-lys med 168 LED-elementer.

Den får også Pure Panel, altså samme type dashbord med skjermer som i Mokka. Styringen av klimaanlegget beholdes i egen rad med fysiske knapper og hjul, men Opel lover nytt operativ-system for infotainmentskjermen, som skal gi samme opplevelse som om du bruker et nettbrett.

Bilen er utrustet med flere førerassistentsystemer, eksempelvis ytterligere 4 kameraer utvendig. Den har også ultrasoniske sensorer foran og bak, som kombineres med Intelli-Drive 2.0, og gjør at Astra blant annet automatisk kan tilpasse hastigheten inn mot svinger. Bilen vil også kunne gjennomføre semi-automatiske filskift når du kjører med fartsholder.

Med det er det bare å avvente første test av kombiutgaven til våren, og så kommer denne noen måneder senere.

 

Forrige artikkelFørste møte med Toyota bZ4X
Neste artikkelAutobest-finalistene testet