Leaf i dagens form skal holde koken en god stund til. For å beholde appellen, oppdateres bilen for 2021.

Tekst og foto: David K Andersen

Folkeelbilen fremfor noen. Så enkelt som det.

Gjennom sine mer enn 10 år på markedet har Leaf sjelden ledet på teknologifronten, men i stedet stilt opp med akkurat de tingene som skal til for suksess hos hvermansen.

Betydelig større enn de minste elbilene med sine nesten 4,5 meter, er Leaf på størrelse med en gjennomsnittlig kompakt familie-SUV, med bagasjerom på minimum 420 liter og det hele.

Det er altså plass til hele familien, så når du legger på grei pris og svært god driftssikkerhet, sammen med mer eller mindre konstant leveringsevne fra Nissan, er suksessoppskriften forklart.

Dagens Leaf kom i 2018, og har mer tradisjonell design enn forgjengeren. Den deler imidlertid plattform, og er kanskje like mye en ekstremt kraftig faceliftet utgave av originalen, som en helt ny bil.

Valg mellom 40 og 62 kWt batteri er blant de viktigste nyhetene på denne generasjonen, samt hele 215 hester med tilhørende kvikk akselerasjon for sistnevnte utgave.

Årets nyheter regnes mer som en produktoppdatering enn en facelift, men en av dem forsøker å bote på en gjennomgående kritisert detalj hos Leaf helt siden den var ny: Endelig har den fått teleskopjustering av rattet.

Videre får du kameraspeil i midten. Linsen er plassert på innsiden av bakruten (det er ikke det samme som ryggekameraet), og således kan du bare kjøre vindusviskeren for å beholde sikten bakover. Kjekt med når bilen er fullastet, men vipper du på hendelen under speilet, slås skjermen av og du har vanlig speil istedet.

Wifi er på plass, for den som har passasjerer som vil være på nett uten å bruke mobildata, og det er nye funksjoner i appen.

Til slutt, er de aktive sikkerhetssystemene oppdatert, Leaf har nå bedre oversikt over hva som skjer i filene ved siden av bilen. Det hjelper deg med kontroll på blindsonen, og hindrer deg i å skifte fil om det er andre biler der.

Den kommer også i et par nye farger, som du ser på bildene i denne artikkelen.

I en ellers nokså velrundet pakke presentert i 2018, var sittestillingen med tilhørende plassering av rattet, et punkt mange kommenterte. Inkludert meg.

En følelse av å sitte unaturlig høyt, i alle fall for oss som foretrekker å sitte lavt i bilen, gjorde i kombinasjon med at rattet var plassert forholdvis langt unna deg, at bilen i beste fall krevde en periode med tilvenning.

Plasseringen av setene er ikke endret, men ved å gi mulighet til å trekke rattet ut, blir kjørestillingen med en gang mer naturlig.

En positiv side-effekt, er at rattet, som tidligere var plassert i laveste laget (til tross for tilt-mulighet), nå automatisk kommer høyere opp og blir til mindre hinder for personer med lange ben. Ganske enkelt et resultat av at vinkelen på rattstammen er forholdvis slakk, slik at det altså kommer høyere opp når det nå trekkes ut.

For deg som gjerne sitter så høyt som mulig, og veldig rett i ryggen, pluss kanskje ikke er så lang, kan rattjusterings-nyheten virke ubetydelig. Men for lengre personer, og oss som helst sitter litt tilbakelent, fjernes ikke bare problemet med for stor avstand til rattet – kjørestilling føles langt mer harmonisk enn tidligere.

Utenom det, var denne prøvekjøringen en grei påminnelse om at Leaf har et par andre kvaliteter som er lett å glemme blant alle elbil-nyheter for tiden.

Først og fremst gjelder det bilens chassis, hvor Nissan viser at de faktisk takler akkurat den biten bedre enn de fleste konkurrentene.

For det første er jo dette en bil med svært komfortabel fjæring. Den bærer ikke samme preg av elbilens høye vekt, og klarer å fange opp og fjerne ujevnheter i veien uten å forplante slagene i karosseriet eller slå og slamre med hjulopphenget.

Det skjer uten at det går ut over kjøreegenskapene, som til og med kan være underholdene. Jeg kjørte noen runder på en svingete isbane – bilen er fint balansert slik at den styrer godt inn, og faktisk kan styres med gassen på lett sladd.

Midt oppe i rekkevidde, ladehastighet, skjermstørrelser og apper kan det være fort gjort å glemme at elbiler først og fremst er biler, og at det viktigste de gjør faktisk er å kjøre. Da er det fint at de kjører bra.

Dessuten er jo faktisk Leafen en nokså romslig bil, med godt bagasjerom og et skikkelig baksete. Velutstyrt er den også, selv om ikke alt utstyret nødvendigvis presenteres i verdens mest moderne form.

Dette er ikke bilen for deg som skal ha det siste, enten det er et kult infotainmentsystem med stor skjerm, skarp design eller rekordlang rekkevidde og lynrask hurtiglading.

Er du derimot på jakt etter en hverdagsbil som fungerer som den skal og gjør det du forventer, samt har plass til familien og ikke koster all verden, har du kommet riktig. Kall det gjerne et trygt elbilkjøp.

Om bedre justeringsmulighet av rattet ikke helt fjerner følelsen av å sitte i høyeste laget, gjør den i alle fall situasjonen et solid hakk bedre. Da er det kanskje også enklere å huske at Leaf faktisk er en av de mer velkjørende og komfortable elbilene du får til en pris som dette.

VENTER DU PÅ MER FRA NISSAN? VI HAR SETT NÆRMERE PÅ ARIYA!

Galleri:

Data:

Nissan Leaf e+ Tekna
Pris fra 297 100
Pris testbil 398 400
Motortype Elektrisk FWD
HK o/min 214 4 600 – 5 800
Nm o/min 340 500 – 4 000
Sek. 0-100 km/t 7,3
Topphastighet km/t 157
Forbruk blandet kWt/mil 1,85
Utslipp CO2 g/km 0
Egenvekt kg 1 705
Tilhengervekt kg 0
Bagasjerom liter 420
Lengde mm 4 490
Bredde mm 1 790
Høyde mm 1 545
Akselavstand mm 2 700
Ombordlader kW 6,6
Hurtiglading kW 100
Batterikapasitet kWt 62
Rekkevidde WLTP 385