508 Peugeot Sport Engineered med 360 hestekrefter og firehjulsdrift er på vei til Norge, nå er prisene klare.

Av David K Andersen

Selv om det er en stund siden du kunne gå til Peugeot-forhandleren å kjøpe en heftig versjon av toppmodellen i programmet, er merket langt fra ukjent med den slags.

Hvem husker ikke 505 Turbo Injection – for ikke å snakke om 405 T16. Sportslige sedaner er intet nytt her i gården, sistnevnte var jo spesielt rå med firehjulsdrift og 220 hester.

Vi har allerede skrevet om Peugeot 508 PSE i artikkelen du kommer til ved å trykke her. 

Høy-ytelses-bilen fra Peugeot anno 2021, er selvfølgelig elektrifisert, dette er en ladbar hybrid med to elmotorer (for firehjulsdrift).

Basen er en 1,6-liters turbo bensinmotor på 200 hester vi kjenner fra en rekke modeller, men her får den selskap av 110 elektriske hester foran og 113 bak.

Via en 8-trinns automatkasse settes kreftene i bakken på et vis som skyter den 0-100 km/t på 5,2 sekunder.

Dette dreier seg imidlertid om langt mer enn akselerasjon, sammenlignet med en vanlig 508 Hybrid, har PSE-utgaven større sporvidde, den er lavere og bredere, med hjuloppheng tilpasset høy hastighet på svingete veier. Den har også større bremser bak 20-tommer-felgene.

I Norge selges bilen ferdig fullspekket. Alcantara-seter med kontrastsømmer, elektrisk justering av setene, sportsratt med spesielle sømmer, justerbart chassis, adaptiv cruise med selvkjøring på nivå 2, full LED, Night vision, 3D navi, Focal Hifi med 10 høyttalere, og stylingen som blant annet består av sorte eksosutslipp, alu-pedaler, egen grill, vinger og diffusere, lakkerte kalipere og kryptonittgule detaljer, er standard.

Du kan få den både som sedan og stasjonsvogn, prisen er henholdsvis 684 900 kroner og 699 900. Det er altså ingen billigbil, men om ytelser og kjøreglede holder hva Peugeot antyder, vil også bilen levere på høyt nivå.

-Vi kan garantere sterke kjøreopplevelser, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

Galleri: