Endelig utnyttes hybridteknologi til å lage heftige sportsversjoner av helt vanlige biler. Peugeot 508 PSE har 360 hestekrefter og lover skarp kjøreopplevelse.

Av David K Andersen

Selv om alle merkene fra PSA gjør det godt om dagen og gruppen stadig når nye høyder, har jeg vært litt bekymret for den sportslige siden.

Tenk på hvilken arv Peugeot har å ta vare på. De har jo ikke bare de kanskje mest legendariske GTI-bilene på samvittigheten, men en allsidig, lang og suksessrik historie å vise til innen motorsport. Alt fra Rally-VM til 24-timersløpet i LeMans står på seierslisten.

De siste årene har det imidlertid ikke vært så mye å se til merket hverken på banen eller hva heftige gatebiler angår. Med unntak av 308 GTI, men den begynner jo å dra på årene nå. Og en eneste hot bil for en gruppe med fire merker, er rett og slett tynt.

Faktisk er den største bensinmotoren fra PSA som er tilgjengelig for tiden en 1,6-liter.

Nå skjer det imidlertid ting. Blant annet fikk vi nylig vite at Peugeot skal tilbake til WEC (World Endurance Championship), hvor nettopp 24-timersløpet i LeMans er høydepunktet. Det skjer i 2022 med en ny hyperbil som skal konkurrere i toppklassen.

Og så har vi denne. 508 PSE. Først sett på bilutstillingen i Genéve for halvannet år siden, hvor den vakte stor oppsikt. Masse power, skikkelig fet.

Nå er ikke lenger konseptbilen en konseptbil, men klar i produksjonsversjon.

Bensinmotoren er riktignok ikke større, også denne har den turboladede 1,6-literen. Men istedet for hovedsakelig å benytte den ladbare drivlinjen til å oppnå mulighet for elektrisk kjøring, og generelt lavt forbruk og minimale utslipp, utnyttes den her til høyere ytelser. På den måten veies det opp for beskjeden bensinmotorstørrelse.

Konseptbilen hadde ifølge ryktene 400 hestekrefter og skulle klare 0-100 km/t på 4,3 sekunder. Riktig så rått ble det ikke i virkeligheten, men jeg tror vi skal klare oss fint med 360 hester og 0-100 km/t på 5,2 sekunder.

Med det er den både den sterkeste og raskeste Peugeoten noen sinne.

Bensinmotoren yter 200 hestekrefter, og så har du en elmotor mellom den og automatkassen med 8 trinn foran, på 110 hester. I tillegg er en 113-hesters elmotor montert på bakakslingen. Derav den høye systemeffekten, og firehjulsdriften.

Poenget med denne bilen er imidlertid ikke bare at den er kjapp. Den skal også være svært sportslig og underholdende å kjøre.

Adaptive dempere og modifisert chassis skal sørge for skarpe kjøreegenskaper. 4 mm senket karosseri, 24 mm bredere sporvidde foran og 12 mm bak, bidrar både til høyere dynamiske ytelser, og ikke minst særdeles attraktiv design.

For er det noe som virkelig gjør sportslige sedaner og stasjonsvogner tøffere (508 PSE kommer som begge deler), er det bredere sporvidde med tilhørende breddede skjermer, og senket karosseri. Denne bilen er kort og godt skikkelig fet, stol på meg. Jeg så nemlig konseptbilen i Genéve og den var oppsiktsvekkende i virkeligheten – produksjonsbilen skal tilsvare.

For deg som måtte være opptatt av den økonomiske biten også, sørger batteriet på 11,8 kWt for å gi den inn til 42 km elektrisk rekkevidde.

Du skal videre kunne påvirke kjøreopplevelsen merkbart ved å velge mellom 5 ulike kjøreprogrammer.

Electric er som navnet antyder helelektrisk kjøring, mens Comfort myker opp demperne. Hybrid skifter automatisk mellom elektrisk og fossil drift for optimal effektivitet på langturen, mens Sport gir skarpere styring og gasserespons, og stivere dempere. Her sørger også systemet for at bensinmotoren om nødvendig lade batteriet slik at alle kreftene hele tiden er tilgjengelige. Avslutningsvis har den også et 4WD-modus hvor fremkommelighet er fokuset.

Bremsene er oppgradert med 380 mm skiver og fire-stemplede kalipere. Michelin Pilot Sport 4S-dekk sørger for optimalt veigrep.

Ved siden av nevnte senking og bredding, samt 20-toms-hjulene, har den kryptonitt-fargede detaljer her og der. Som bremsekaliperne og innrammingene av de nedre luftinntakene foran. Fargen går igjen på innsiden, i kontrastsømmer og som bakgrunn skjermene.

508 PSE kommer til Norge i mars neste år, og legg merke til disse tre bokstavene. PSE står for Peugeot Sport Engineered, og 508 skal bare være starten på en rekke kommende modeller. Det ryktes blant annet at neste 308 kommer med over 300 hestekrefter og firehjulsdrift i PSE-utgave.

Galleri: