I en tid hvor de fleste blir tvunget til å elektrifisere selv tradisjonsrike sportsmodeller, beholder BMW originaloppskriften på sine kanskje mest legendariske M-modeller. Dette er helt nye M3 og M4.

Av David K Andersen

Til og med modeller som i hele sitt konsept er tuftet på kraftig trimmede bensinmotorer, vil de neste årene bli helt eller delvis elektrifiserte fra en rekke bilmerker. For oss som synes det er greit at noe holdes hellig en stund til, er det derfor gledelig at den nye generasjonen M3 og M4 blir rene bensinbiler med rekkesekser under panseret en god stund til.

-Dette er biler med en helt spesiell plass i hjertet til de med bensin i blodet. Det er heller ikke alle bilprodusenter forunt å kunne tilby biler som dette som en del av en bred modellportefølje, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Men alt er selvfølgelig nytt, inkludert motorene.

Den nye rekkesekseren med turbo kjørte jeg for første gang i X3 M og X4 M i fjor, den er både sterkere og mer turtallsvillig enn den forrige, med rødmarkering på hele 7 200 omdreininger.

-Denne er akkurat som en god gammel sugetrimmet BMW-sekser, den bare drar på mer og mer, jo mer du piner den. Det hele skjer bare 10 ganger raskere og råere – på grunn av turboene. Gjennom de siste 1 000 – 1 500 omdreiningene eksploderer det helt i en slags rakett-aktig dytt i ryggen, og så er det bare å glede seg til du når samme ekstase noen sekunder etter i neste gir, skrev jeg om den etter første prøvekjøring på bane.

3-literen har to turboer, begge integrert i manifolden. Intercooleren leverer ladeluft med 60 kW effekt, og slaglengden er kortere og sylindrene større.

Vanlige M3 og M4 har 480 hestekrefter og 550 Nm, og klarer 0-100 km/t på 4,2 sekunder. Med manuell girkasse. For ja, de kommer med det om du vil, så for deg som virkelig vil kjøre bil, er det lov å sprette en kork nå.

Men så kommer det selvsagt også Comptetition-utgaver, og da er effekten 510 hester og momentet 650 Nm. De leveres med 8-trinns M Steptronic automat, og tar sprinten til 100 km/t på 3,9 sekunder. Her kommer for øvrig mitt eneste forbehold med tanke på det tekniske på de nye bilene: Vil vi savne brutaliteten i dobbeltclutch-automaten DCT, i sin mest aggressive innstilling?

Topphastigheten er som vanlig begrenset til 250 km/t, men velger du M Drivers Package, kan du både kjøre i 290, og delta på kjøretrening med BMW Driving Experience.

Den store tekniske nyheten, er at M3 og M4 fra neste sommer av også kan leveres med M xDrive firehjulsdrift i Competition-utgavene. Regn med raskere akselerasjon for dem.

På utsiden ser du også M3, litt overraskende for min del, får de store nyrene fra 4-serien Coupé. Jeg trodde de var forbeholdt den.

Hvor bra det ser ut må jeg vente med å kommentere til jeg ser bilene i virkeligheten, men jeg kjenner at jeg i alle fall har lyst til å like det – med utgangspunkt i at utgående F30, sammen med F10 5-serie, etter min mening var altfor konservative på design. For deg som helst bare ønsker ny farge på blinklysglasset i forbindelse med modellskifter, kan det selvsagt bli i meste laget.

Langs sidene, kan imidlertid ingen være uenig i at de brede, fete bilene ser helt fortreffelige ut – du kommer nok til å slippe å lure på det er en M3 eller en M340i du ser passere på gata selv om du ikke ser fronten.

Utseendemessig handler selvsagt mye om luftstrøm og ytelser også på disse bilene. Motor og og drivverk har enormt behov for kjøling, og det bærer fronten med de store luftinntakene preg av. Taket, i karbonfiber-forsterket plast, har to finner som sammen med hekkspoileren optimaliserer luftstrømmen.

Bakendene domineres av diffusorer og ikke minst fire eksosrør med diameter på hele 10 cm.

På innsiden har du alle de vanlige M-detaljene som gjør at bilene skiller seg litt fra de dødelige 3- og 4-seriemodellenen. Det kan skreddersys med en rekke farger og materialer.

Legg spesielt merke til de nye racinginspirerte stolene bilene kan utstyres med – de kuleste vi har sett?

Videre har du en rekke M-spesifikke og kjørerelaterte visninger og funksjoner å holde styr på fra førerplass. For eksempel M Traction Control, som kan justeres i hele 10 trinn. Eller M Drift Analyzer som registrerer og vurderer kjøringen din. Navnet antyder jo hva du kan holde på med i disse bilene…

Etter hvert vil det både komme cabriolet-versjon av 4-serien, og ikke minst stasjonsvognutgave, for første gang, av M3.

I denne omgang er det imidlertid snakk om coupé og sedan, hvor ordrebøkene åpner senere i høst, og de første bilene kommer til Norge våren 2021.

Slik antyder BMW Group Norge at prisene blir her:

Modell Estimert pris
BMW M3 Sedan fra kr. 1.129.300
BMW M3 Competition Sedan fra kr. 1.162.900
BMW M4 Coupé fra kr. 1.183.200
BMW M4 Competition Coupé fra kr. 1.216.700

Galleri: