Som med lillebror ID.3, har Volkswagen loddet stemningen i lang tid for ID.4 med kamuflerte biler og masse hype. Nå har den endelig blitt avduket, prisene er klare og salget har startet.

Av David K Andersen

Det er enorme forventninger det den kompakte elbilen ID.3 fra Volkswagen, som i disse dager er på plass ute hos forhandlere og blir levert til de første kundene. Men bilen som blir sett på som Golf-erstatteren, er egentlig ikke helt typisk norsk. Ikke er den en SUV, og driften går via bakhjulene.

Denne derimot, ID.4, har alt en typisk norsk familie ser etter i 2020. Lengden på drøye 4,5 meter plasserer den i samme klasse som storselgeren Toyota RAV4 – hakket større enn VW Tiguan.

Dessuten lover Volkswagen god plassutnyttelse – både som følge av lang akselavstand på 2,77 meter, og på grunn av MEB-plattformen den sitter på. Dette er jo Volkswagens store investering i elbiler, den er konstruert kun for det fra grunnen av.

Bagasjerommet på 542 liter er litt mindre enn i konsernbror Skoda Enyaq, men dette er jo uansett veldig bra, og tilstrekkelig for de aller fleste. Tilhengervekten er på 1 000 kg.

I første omgang kommer ID.4 også bare med bakhjulsdrift, men etter hvert vil firehjulsdrift være tilgjengelig. Motoren er på 204 hestekrefter og 310 Nm, og leverer akselerasjon fra 0-100 km/t på 8,5 sekunder. Topphastigheten er 160 km/t.

Begge lanseringsmodellene ID.4 1st og ID.4 1st Max, kommer med batterikapasitet på 77 kWt (netto). Det gir rekkevidde inn til 496 km. Senere vil det komme versjoner med rekkevidde på opp til 520 km.

Hurtiglading kan skje med effekt opp til 125 kW, som betyr at du i løpet av en halvtime kan fylle på opp til 320 km rekkevidde.

ID.4 1ST er utstyrt med 20-tommers felger i design som heter Drammen. Norge har nemlig vært relevant for Volkswagen i forbindelse med utviklingen av denne bilen.

-Norge har vært et svært viktig marked for Volkswagens elektriske biler. Erfaringer fra Norge er brukt i utviklingen av ID.-modellene, og vi har vært involvert i samarbeidet med fabrikken på en helt annen måte enn noe gang tidligere. Derfor er det en litt morsom gest at felgene til ID.4 1ST-modellene har fått norske navn, sier Harald Edvardsen-Eibak, som er direktør for Volkswagen i Norge.

Grunnmodellen av de to første som kommer, vil være utstyrt med Exterior Style-pakke som gir mørke bakruter. Den har varme i rattet, stemningsbelysning med 30 fargevalg, ryggekamera og oppvarmet frontrute. Navigasjon, flere aktive sikkerhetssystemer, varmepumpe og tilhengerfeste er også med.

1st Max-utgaven, er imidlertid fullastet med alt. Her har du LED Matrix, 3D LED baklys og 21-tommers felger som heter Narvik. Den har også utvidet belysning utvendig, som mellom hovedlysene, og adaptive dempere.

På innsiden har du elektrisk justering av setene, egen klimasone for baksetet, 12-tommers infotainmentskjerm, head-up med augmented reality, komplette aktive sikkerhetssystemer, ladeplate og mer.

Salget av ID.4 i Norge åpnet før helgen, de første kundene får bilene sine i januar neste år.

VW ID.4 1st koster 426 900 kroner, mens 1st Max betinger 509 500.

Det er nå også mulig forhåndsbestille den firehjulsdrevne varianten med mer effekt. Det ordinære salget av den åpnes ikke før til våren, og modellen kommer til Norge neste sommer.

Galleri: