Hjem Nyheter Volvo med elektrisk SUV-coupé

Volvo med elektrisk SUV-coupé

Volvo har vist sin andre elbil, en coupé-versjon av XC40 P8. Den stilige nyheten er på plass i løpet av året.

Av David K Andersen

Volvo er på ballen og lar ikke trenden med coupé-versjoner av SUV gå fra seg. Som et symbol på hvor populært høyreiste biler er for tiden, utgjør biltypen nå rundt 75 prosent av det totale Volvo-salget – egentlig ganske radikalt for et merket tuftet på stasjonsvogner.

Selvfølgelig følges det med i timen, så i går presenterte Volvo nye C40. Bilen som skal konkurrere mot blant annet kommende Audi Q4 Sportback, har mye til felles med XC40 P8. I motsetning til den, blir imidlertid C40 kun elektrisk, og dermed Volvos første rene elbilmodell.

Fra bildene å dømme treffes det godt på design, som er ekstra viktig for en bil som til dels lever på nettopp det. Den mer funksjonelle formen på XC40, er skiftet ut med mykere og hva som for meg oppleves som mer moderne linjer og design i bakpartiet.

Sammen med den barske fronten høyt panser, blir C40 i likhet med vellykkede lignende biler fra andre merker, riktig så stilig. Når biler som dette gjøres på rette måten, tiltaler møtet mellom muskuløst frontparti og mykere, snillere og mer dynamisk bakende.

HER KAN DU LESE TEST AV ELEKTRISKE VOLVO XC40 P8!

Med drøye 4,4 meter skal ikke forskjellen på innvendig plass være stor, men hodeplassen i baksetet reduseres litt. Bagasjerommet tar 413 liter mot XC40s 414, så der er forskjellen, i alle fall så lenge du ikke skal laste helt opp til taket, knapt merkbar. C40 kan for øvrig trekke tilhenger på hele 1,8 tonn.

Motoriseringen kjenner vi fra søstermodellen, det er snakk om 408 hestekrefter og 660 Nm i kombinasjon med firehjulsdrift. Det gjør den kapabel til å akselerere fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder.

Batteripakken er også den samme, den har nettokapasitet på 75 kWt og rekkevidden er foreløpig estimert til 420 km WLTP. AC-lading skjer på opp til 11 kW, mens den kan hurtiglades med effekt opp til 150.

-C40 Recharge leverer mange av de egenskapene norske kunder ønsker seg og har en spennende design. Det er en høyreist crossover med god rekkevidde, masse kraft, firehjulsdrift, høy bakkeklaring, infotainment fra Google og mulighet for hengerfeste, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Du kan bestille bilen fra sommeren av, enten på nett eller eller via online-løsning hos en Volvoforhandler. For å lette prosessen, er pakker og utstyrsvarianter forenklet, samtidig som de skal inneholde det Volvo venter kundene ønsker.

Du vil naturligvis også kunne abonnere på bilen fra Care by Volvo.

Det satses hardt på elbiler fra svenskene fremover, målet er at over halvparten av bilene som selges i 2025 er nullutslippsbiler (globalt).

Med det, skal flere nye modeller lanseres de kommende årene, neste ut etter C40, er en helt ny generasjon XC90, som vil komme i helelektrisk utgave.

Galleri: