Etter å ha bygget første del av elbilsuksessen på Leaf, er Nissan klare med neste kapittel. Denne gangen er tilnærmingen totalt annerledes. Vi har sett nærmere på Ariya.

Av David K Andersen

Nissan har hatt utrolig elbilsuksess, over en halv million Leaf er så langt levert, og bilen fortsetter å være et trygt hverdagsvalg mange satser på.

Samtidig har tidene forandret seg siden introduksjonen for drøye 10 år siden. Det viktigste med en elbil er ikke lenger bare at den fungerer, at den er en grei nok nummer-to-bil eller at rekkevidden holder til det daglige behovet.

Det vi trenger nå, er elbiler som også oppfyller kravene vi egentlig hadde, men som det en periode har vært nødvendig å fire på – for å kunne kjøre elektrisk.

Det har åpenbart Nissan forstått, for den nye familie-SUVen Ariya, tilnærmer seg elbil på en helt annen måte enn Leaf.

Familiebil 

Litt av det går selvfølgelig på det rent praktiske, og er veldig viktig for mange: Bedre plass i baksete og bagasjerom, firehjulsdrift, god tilhengervekt, og den type ting.

Der er Ariya helt på nett, alt er på plass. Bilen er nesten 4,6 meter lang, og har i tillegg solid akselavstand. Med egen elektrisk arkitektur, betyr det gode plassforhold.

Bagasjerommet tar henholdsvis 468 og 415 liter, avhengig av om du velger forhjulsdrift eller firehjulsdrift. Det har også flyttbar gulvplate (se bilder).

Og med unntak av noe høyt gulv i baksetet, som ved første prøvesitt medførte knevinkel i skarpeste laget, er plassforholdene svært gode. Både takhøyde og benplass er glimrende. Og så skaper det helt flate gulvet åpenhet og bedre komfort bak, og mer luftig følelse foran.

Den er dessuten fylt med flere smarte løsninger. Som den elektrisk flyttbare midtkonsollen, og eget uttrekksbord foran – for PC. Smart, eller rent av essensielt for mange, er det også at du kan trekke opp til 1 500 kg tilhenger, og ha 75 kg på taket (ikke alle opplysninger er foreløpig typegodkjent).

Ikke fullt så smart, er det at den mangler frunk, eller bagasjerom foran om du vil. Men skal vi stole på Nissan, er det smart det også. På denne måten kan flere komponenter plasseres under panseret, og dermed frigjøre mer plass inne i selve kupéen.

Design

Det er ikke nødvendigvis riktig å sammenligne med med Leaf på alle områder, det er to helt ulike biltyper, og Leaf skal selvfølgelig fortsette også i fremtiden. Men vi tillater oss å gjøre det litt likevel, siden det har å gjøre med tilnærmingen til elbil.

Også på design, tenker Nissan helt tydelig nytt med Ariya. Mens Leaf tilhører en generasjon elbil hvor det viktigste med utseendet var å signalisere nettopp det – at det var en elbil – er prioriteringene annerledes nå.

Forsåvidt er designen på Ariya også nokså tydelig på at det ikke er snakk om en konvensjonell fossil-SUV, men dette er jo faktisk en riktig lekker bil.

Fronten signaliserer muskler med både høyt panser og en dominerende plate der grillen vanligvis befinner seg. Den store grå overflaten brekkes opp med mønster inspirert av japansk treskjærer-kunst, og både kjørelys-signatur og hovedlys, består av svært slanke LED-elementer.

Langs sidene understreker den høye midtlinjen SUV-preget, og inntrykket forsterkes av det sorte, flytende taket. Det avsluttes med fallende coupé-aktig stil, understreket av den blanke listen som nesten går helt ned til baklyktene.

Ganske moteriktig for tiden må vi si, som også den tverrgående LED-stripen bak er. Legg forresten merke til at Nissan-logoen er borte – her er bilmerket stavet istedet – funker veldig fint.

Sammen med fin farge (den kommer med 10 eksteriør-farger), ser Ariya ganske enkelt meget bra ut. Det hele styrkes av fine felg-design, du kan få den med både 19 og 20-tommers hjul.

Valgfri drivlinje

Et tredje moment som både er etterlengtet og representerer en ny tilnærming til elbil fra Nissans side, er fleksible løsninger for valg av batteristørrelse og drivlinje.

Ariya skal leveres med to batteripakker – 63 eller 87 kWt netto kapasitet. Avhengig av versjon, vil det gi mellom 360 og 500 km rekkevidde. Begge varianter kan hurtiglades med effekt opp til 130 kW, og den store batteripakken har ombordlader på hele 22 kW. Det er utrolig bra, og gjør at du virkelig kan få unna hjemmeladingen raskt.

Som du sikkert allerede har forstått, innebærer dette at den får CCS-port for ladekabel. Batteripakken har for øvrig væskebasert temperaturkontroll.

Videre leveres bilen med enten for- eller firehjulsdrift. Den kommer også med 5 ulike effektuttak, fra 217 til 394 hestekrefter.

Det kule, er at Nissan lar deg kombinere alt dette som du selv ønsker. Du kan med andre ord også få firehjulsdrift med det lille batteriet, eller bare forhjulsdrift med det store. Det er uvanlig. Og så får du en egen Performance toppmodell, som bare trenger 5,1 sekunder fra 0 til 100 km/t.

Interiør og teknologi

Begynner å se bra ut, ikke sant? Mest imponerende ved dette første møtet med Ariya, var imidlertid noe helt annet.

Opplevd kvalitet innvendig, materialvalg, teknologi, knapper og løsninger: Dette er ikke bare en betydelig bedring, men en revolusjon for Nissan.

Å sitte i denne bilen føles både svært moderne og fremtidsrettet, og betydelig påkostet. Legg bare merke til de ultrastilige knappene for klimaanlegget i tre-panelet på midten, eller kjøreprogramvelgeren bak girspaken. De er dessuten haptiske, sånn at du får tilbakemelding på at du har trykket.

Materialvalgene generelt setter en helt ny standard, her er det myke, påkostede og veldesignede elementer i nesten alt du ser, eller kommer i kontakt med.

I tillegg sørger to 12,3-tommers skjermer for at de gamle informasjonssystemene, som heller lå etter enn foran utviklingen, er glemt. Du kan selv sette opp begge med den informasjonen og de valgene du ønsker fremme.

Head-up display i frontruten og kameraspeil inne, er andre nyheter.

Kommunikasjonen med bilen, som selvsagt er på nett, kan også skje via stemmestyring og Amazon Alexa eller Google Assistant. Oppdateringer av Ariyas programvare kan skje trådløst, og den lagrer automatisk gammel versjon som sikkerhet dersom den nye skulle ha bugs.

Nissan lover svært gode kjøreegenskaper med nær 50/50 vektfordeling, lavt tyngdepunkt, adaptivt chassis og det avanserte e-4orce firehjulsdrift-systemet. I hvilken grad det stemmer, må vi vente til første prøvekjøring med å konkludere på.

Foreløpig nøyer vi oss med å slå fast at dette ser ut til å bli en av de absolutt mest komplette familie-elbilene på markedet når den kommer om en snaut år (kan bestilles fra sommeren av). Ariya ser så langt ut til ikke å skorte på noe område, men heller være i front på mer eller mindre alt.

Nissan venter priser på mellom 450 og 600 000 kroner avhengig av versjon, og det plasserer Ariya solid blant konkurrenter som Ford Mustang Mach-E, Tasla Model Y og VW ID.4.