Tyskerne er spesialister på å fylle hull i modellprogrammene sine. Akkurat dette fyllet, er imidlertid virkelig noe for seg selv – vi har testet faceliftede 630d GT xDrive.

Tekst og foto: David K Andersen

Stadig mer fleksible produksjons-løsninger, gjør sammen med plattform-strategier som åpner for å bygge biler med ulike karosserier på samme lest, at spekteret av bilmodeller har økt betydelig de senere årene.

Muligheten utnyttes for det meste til å ta frem modeller for å mette den nærmest uendelige etterspørselen etter crossovere og SUVer, men også til å skape stilige coupéer – gjerne med fire dører.

Også BMW 6-serie har kommet til på denne måten: BMW har sett muligheten til å tette et hull i modell-linjen. Det uvanlige er at foreløpig, er det bare BMW som har funnet akkurat dette hullet, og kommet med akkurat denne løsningen.

For si at du trenger en familiebil av ypperste klasse, men ikke vil ha en SUV. Ok, du kan velge en 5-serie Touring, men hva om du vil en klasse opp? Og trenger fleksibiliteten en 7-serie sedan ikke har?

Velkommen, 6-serie GT.

Denne bilen oppsto først som 5-serie GT i forrige generasjon. Så stokket BMW om, og flyttet design-drevne 6-serie Coupé og 6-serie Gran Coupé opp til 8-serien. Dermed hoppet 5-serie GT opp til å hete 6-serie GT. Den eneste bilen du nå får i 6-serien.

Noe for seg selv

Cluet til hvorfor dette virkelig er noe for seg selv, er imidlertid det du ikke ser. Nemlig at denne bilen, under skallet, er mer i slekt med 7-serien enn 5-serien. Akkurat slik som 5-serien GT var.

Vår testbil bygges da også på samme fabrikk som 7- og 8-serien, og den har samme akselavstand som en 7-serie (over 3 meter!).

Er det så viktig da? Ja det skal jeg love deg. Dette er nemlig intet mindre enn en av de mest komfortable bilene jeg noen gang har kjørt.

Du kan starte med å glemme X5 og X7 når vi i denne sammenhengen snakker komfort. De er høye og tunge. Det betyr at fjæringen må beefes opp slik at karosseriet kan holdes under kontroll når du kjører fort i svingene. Selv om det finnes mye magisk teknologi som aktive stabstag for å løse problemet, har de ikke sjans mot en lavere bil som dette. De kan bare ikke klare å svelge ujevnheter i veien uten at de til en viss grad skaper bevegelse i karosseriet.

Sammenligner du andre veien, altså mot 7-serie, så er denne GTen en anelse høyere. Det blir altså nesten som en slags «Allroad» eller «All-Terrain»-variant, som betyr at det er litt mer fjæringsvei å jobbe med.

Om jeg har elsket fjæringskomforten i nettopp Audi A6 Allroad og Mercedes All-Terrain på grunn av dette, kan man tenke seg resultatet når det samme skjer med base i en enda større og mer avansert bil.

Fjæringskomforten er rett og slett enestående. Uansett hvordan veien er.

Med lavt støynivå og retningsstabilitet bare en storbil som dette kan levere, er komfortbildet komplett.

Nå var det solid vinterføre under denne testen, så de dynamiske egenskapene skal jeg ikke si altfor mye om, men litt må du nok ofre der, sammenlignet med en lavere bil.

Den senkes imidlertid 10 mm når du velger sport. Og til tross for akselavstanden og en god del vekt å drasse på, var den veldig typisk BMW xDrive, ved frisk kjøring på svingete vinterveier. Letthåndterlig, velbalansert, med gode tilbakemeldinger om veigrepet, og ikke minst temmelig leken. Å kontrollere den store bilen på lett sladd fra sving til sving med gasspedalen, kommer helt naturlig.

Dieselsekser

Testbilen, har som navnet antyder en 3-liters dieselsekser. Effekten er 286 hestekrefter og dreiemomentet 650 Nm. Med fare for å låte klisjé-aktig, kan det ikke unnlates å nevnes at en BMW som dette, passer ekstremt godt sammen med en slik motor.

Én ting er at den går som et skudd – 0-100 km/t tar bare 5,9 sekunder – ganske bra for den nest største diesel-varianten. En annen ting er det jeg vil kalle en «NVH-boost», som motoren gir bilen.

De tre bokstavene står for Noise, Vibration og Harshness, og de vibbene denne motoren avgir, er alle sammen helt riktige. Den spinner silkemykt, og er så trivelig å ha med å gjøre at jeg vil foretrekke den over en helt NVH-fri elmotor. Den tilfører bare godfølelse.

Sparsommelig er den også. 0,59 liter per mil på langkjøring, 0,65 på blandet og 0,75 ved bykjøring, etter mine målinger. Det er meget bra for en storbil som dette, og kanskje delvis resultat av at den har fått et mildt hybridsystem. Det gjør at motoren kan slås av oftere, og at dieselsekseren får tilskudd av 11 elektriske hestekrefter fra tid til annen.

Facelift

Grunnen til at denne bilen er ekstra aktuell for tiden, er at den har fått en ansiktsløftning. 6-serie Gran Turismo har vært med siden 2017.

Nå ble jo designen på denne GTen langt slankere i og med generasjonsskiftet fra 5- til 6-serie – mens forgjengeren rett og slett er litt klumpete å se på, er denne langt fra det. Selv om den også har en god stubb igjen til eksempelvis 8-serie Gran Coupé.

Med oppdateringen moderniseres utseendet ytterligere. Fronten er ny, med større grill og slankere hovedlys. Matrix LED-lys er standard, mens testbilen er utstyrt med den siste generasjonen laserlys. De fungerer svært godt. Også bakenden er ny, med renere linjer som understreker bredde.

En automatisk oppfellbar vinge er diskret plassert helt bakerst på bakluken. Bestiller du M-Sport utvendig, er også den pakken endret mot tidligere.

På innsiden finner du nytt sportsratt med oppdatert plassering av knapper, og bak det den nå velkjente digitale instrumenteringen. En temmelig enorm 12,3-tommers infotainmentskjerm tar plass i midten øverst, og kjøres av BMW Operating System 7. Det gir blant annet det nye kartsystemet, intelligent personlig assistent og nå også Android Auto.

I midtkonsollen har det kommet pianolakk-aktige overflater, og klimaanlegget har flere funksjoner. Ny stemningsbelysning med flere valg er også på plass.

Fullt så luksuriøs som en velutstyrt 7-serie, føles ikke 6-serien fra førerplass. Mer som en svært påkostet 5-serie. Strengt tatt vanskelig å klage på.

Knapt en eneste overflate trukket med annet enn skinn er å finne, og de resterende elementene piffes opp via aluminiumslister og glatte overflater.

Betjeningen er eksemplarisk, som man venter i en BMW. Det samme gjelder fleksibiliteten i sittestillingen – her det beste som er å oppdrive av kjørestilling i spekteret. Du kan til og med justere øvre del av ryggstødet separat.

Og så er det disse fantastiske setene, med balanse mellom sport og komfort, perfekt tilpasset konseptet rundt bilen. Som i praksis betyr svært høy komfort.

Baksetet er naturligvis ikke dårligere. Du sitter langt fra like luksuriøst sløsende som i en lang 7-serie med elektrisk justerbare lenestoler, men sittekomforten er likevel i en liga de fleste bare kan drømme om.

Det handler om mer enn de svært gode plassforholdene. Alle detaljer er påtenkt, fra komfortabel knevinkel, til relativt høyt plassert sittepute som både gir korte og lange flott utsikt.

Bagasjerommet er enormt, det tar hele 600 liter. Mer å si om den saken er det egentlig ikke.

Konklusjon

Før BMW kom på idéen om denne bilen, og satt den ut i live, visste vi antagelig ikke at vi savnet den. Er du derimot i målgruppen, og tar en prøvetur, er det kjørt. 6-serien Gran Turismo er nærmest merkverdig attraktiv – her er det en svært uvanlig miks av plass og fleksibilitet, komfort, optimal drivlinje, og luksus. Har du mulighet til å legge noen ekstra kroner i familiebilen, og ikke har noe i mot å skille deg positivt ut i SUV-jungelen luksus-segmentet i realiteten består av for tiden, er dette ditt valg. Sjeldent opplever vi en bil som er så komfortabel og god å kjøre som dette.

Galleri:

Data:

BMW 630d xDrive GT
Pris fra 801 600 (620d GT xDrive)
Pris testbil 1 274 862
Drivlinje 8A 4WD
Motortype R6 diesel turbo
Motorvolum ccm 2 993
HK o/min 286 4 000
Nm o/min 650 1 500 – 2 500
Sek. 0-100 km/t 5,9
Topphastighet km/t 250
Forbruk blandet l/mil 0,6 – 0,68
Utslipp CO2 g/km 158 – 178
Egenvekt kg 1 990
Tilhengervekt kg 2 100
Bagasjerom liter 600 – 1 800
Lengde mm 5 091
Bredde mm 1 902
Høyde mm 1 540
Akselavstand mm 3 070