Rimelige elektriske 7-setere vokser ikke på trær, men flere alternativer er på vei. Dette er nye Opel Combo-e Life.

Av David K Andersen

Disse små varebilene som også kommer i personbilutgaver, har ofte representert rene kuppene for familier på jakt etter mest plass for pengene. Ingen har gitt bedre uttelling per krone.

Det du har vært nødt til å leve med, er imidlertid et i overkant kraftig hint av varebil, som typisk har betydd mindre utstyr, mer støy, litt lavere komfort og den type ting.

Samtidig går utviklingen videre, og i takt med at denne typen flerbruksbiler stadig er populære i mange markeder, har også produsentene gjort en innsats for å gjøre personbilutgavene mer personbilaktige.

Det var også tilfellet for Opel med denne nyeste generasjonen Combo, som deler det aller meste med sine brødre fra Peugeot, Citroën og Toyota. Disse bilene er ikke fra starten av utviklet som varebiler og deretter «omgjort» til personbiler, men motsatt.

Dermed har du det meste fra vanlig, full polstring av hele interiøret, til infotainementsystem uten «mikroskjerm», med Apple Carplay og det hele. Også på sikkerhetssiden er den godt utstyrt.

Denne generasjonen Combo, i Life-utgave som den heter med bakseter, kjørte vi for første gang 2018. «Hyperpraktisk» med «uovertrufne plassforhold», var blant konklusjonene, du kan lese mer i denne artikkelen.

Etter at storebror Vivaro/Zafira nå er klar som elbil, både i varebilutgave og som flerbruksbil, er Combo nestemann på listen.

Life-utgaven kommer også som elbil i to ulike lengder, og har skyvedør på begge sider bak. Legges baksetene ned, tar den opp til 2 693 liter bagasje. Skulle ikke det holde for handleturen til Ikea, kan også passasjersetet foran legges ned, slik at du oppnår hele 2,33 meter lastelengde.

På den litt mer komfortorienterte siden, kan bilen leveres med glasstak, som også inkluderer smart lagringsplass på innsiden av taket. Den samme oppbevaringsboksen som fossile Combo Life har oppunder taket helt bakerst, er naturligvis på plass også her.

Hva bakseteløsning gjelder, kan det velges mellom 60/40-splitt, eller tre separate stoler på midterste rad. Begge løsninger har tre Isofix-fester og bredden innvendig er stor nok til at du kan montere tre barneseter i bredden.

For deg som har behov for å trekke tilhenger, er det fullt mulig, Combo-e kan dra med inntil 750 kg.

Elektriske Combo er som familien den slekter på, forhjulsdreven via en elmotor på 136 hestekrefter og 260 Nm. Batteripakken er på 50 kWt og gir rekkevidde på 280 km.

Batteriet, som består av 216 celler og 18 moduler, er plassert under gulvet, slik at det ikke stikker av med mer plass en nødvendig, og styrker kjøreegenskapene via lavt tyngdepunkt.

Hurtiglading kan skje med inntil 100 kW, som betyr at du kan lade fra 0-80 prosent på en halvtimes tid. Den innebygde laderen er på 7,4 kWt, men mot et lite pristillegg, kan du oppgradere til 11.

Lading og forvarming styrer du via Opel Connect-appen.

-Nye Opel Combo-e Life passer perfekt for en aktiv familie som trenger plass både til voksne, barn og fritidsutstyr. Vi gleder oss til å tilby en flerbruksbil som gir mulighet til å kombinere utslippsfri mobilitet med en aktiv fritid, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen.

Elektriske Comco-e Life er på plass i Norge til høsten.

Galleri: