Audi har for vane å tilby særdeles heftige sportsutgaver. Det fortsettes det naturligvis med også på elbilsiden – dette er e-tron GT.

Av David K Andersen

Audi avduket denne uken sitt nye elektriske flaggskip e-tron GT og e-tron RS GT. Bilen, som slekter på Porsche Taycan under skallet, ventes å representere noe av det ypperste innen elbil. I alle fall for den bilinteresserte.

Når tyskerne sier at de har forsøkt å ta vare på det aller meste fra konseptbilen først vist i 2018, er vi ikke uenige. Det er forskjeller å spore, selvfølgelig, men den avviker jammen ikke mye.

Det er en god ting, for her er jo det aller meste riktig, hva utseendet gjelder. Ikke bare er den superlav og ekstremt fet, denne karosseriformen passer utmerket med Audis arv også – der coupé-linjer på firedørsbiler spiller en viktig rolle.

Det er selvfølgelig toppet med en rekke kule detaljer, som de fantastiske baklyktene.

GTen er 4,99 meter lang, og dermed 3 cm lenger enn Porsche Taycan. Og så er den 17mm lavere enn en A7. For å gi deg et bilde av dimensjonene.

Til tross for at bilen er svært lav, skal plassforholdene innvendig ikke lide, ifølge Audi. Uthulinger i batteripakken under gulvet der man har føttene, bidrar til det.

Legg forresten merke til grillen. Dette er første gang vi ser denne typen front på en Audi, hvor hoveddelen i midten også bærer bilens farge. Innrammingen er sort, men den kan også spesifiseres i gråfarge, hvorpå diffuseren bak og stylingelementer langs sidene matcher i samme farge.

Luftmotstanden er svært lav, den har Cd-verdi på 0,24. Resultatet oppnås ikke bare av bilens form, men også via aktive verktøy som elektrisk styrte luftinntak og en spoiler bak med to settinger.

e-tron GT leveres som standard med 238-hesters motor foran og 435 bak. Det gir totaleffekt på 476 hestekrefter. Under boost, som kan vare inntil 2,5 sekunder, eller ved bruk av launch control, leverer pakken 530 hestekrefter, og gjør at bilen klarer 0-100 km/t på 4,1 sekunder.

Skulle ikke det duge, kan du velge RS-utgaven som har kraftigere motor bak og dermed samlet effekt på 598 hestekrefter til vanlig, og 646 på boost. Dreiemomentet er 830 Nm. Dermed går sprinten til 100 på bare 3,3 sekunder.

Begge bilene har to-trinns girkasse på bakakslingen, og som vi vet fra Porsche Taycan, betyr det ekstrem akselerasjon også godt oppe i hastighet – vanligvis en svakhet på elbiler. Topphastigheten er begrenset til 250 km/t.

Batteriet på 93 kWt brutto kapasitet, gir rekkevidde inn til 488 km. Og ikke uventet kommer bilen 800 volt spenning, som blant annet gjør at du kan lade med effekt på spinnville 270 kW.

Forutsatt at du oppdriver en slik hurtiglader, legges det på opp til 10 mil hvert femte minutt under lading. Det tar under ideelle forhold mindre enn 23 minutter å lade fra 5 til 80% SOC.

Du kan også hente litt rekkevidde på regenerering, og under absolutt maksimal nedbremsing, kan den lade med hele 265 kW.

Bilen har naturligvis varmepumpe, og batteriets temperatur kontrolleres via fire kjølekretsløp.

På innsiden matches bilens ekstreme sportsfokus med svært lav sittestilling og høy midtkonsoll mellom setene. Vil du være ekstra miljøvennlig, leveres den med lærfrie designpakker og innvendige stoffer basert på resirkulerte materialer.

Instrumenteringen som har fått navnet Virtual Cockpit Plus, er på 12,3 tommer og har oppsettene Classic, Sport og e-tron. Et head-up display du selv kan bestemme innholdet i, er også på plass.

Infotainmentskjermen i midten er på 10,1 tommer, så i likhet med Porsche Taycan er den ikke gigantisk. Funksjonaliteten burde i imidlertid være høy inne i den førerorienterte cockpiten. Den byr dessuten på funksjoner som løpende oppdateringer om trafikkforhold og kontinuerlig oppdatering om lademuligheter.

Er du glad i lyd, kan den leveres med Bang & Olufsen-anlegg med 16 høyttalere og 710W.

Vanlige GT kommer med to ulike seter, hvorav det ene valget er sportsstoler, mens andre valg går på felgstørrelser (opp til 21 tommer), luftfjæring (standard på RS), laserlys, carbid-bremser og masse annet.

Bilen skal leveres i fire hovedutgaver i Norge, e-tron GT til 899 900, GT Plus til 946 900, GT Pro til 999 900 og RS e-tron GT som betinger 1 269 900 kroner.

Audi åpner salget 18. februar, mens lanseringen skjer til våren.

FORSMAK PÅ HVA SOM ER I VENTE? LES VÅR TEST AV PORSCHE TAYCAN!

Galleri: