I ladbar hybrid-utgave gir nye BMW X5 mer av alt: Sekseren er tilbake under panseret, og den elektriske rekkevidden er blant de beste på markedet.

Tekst og foto: David K Andersen

Det har ikke vært vanskelig å være skeptisk til ladbare hybrider som konsept. Blant alternativene i denne klassen for store SUVer, har det meste vi har sett så langt gitt nærmest latterlig liten rekkevidde på strøm, i kombinasjon med altfor høyt forbruk etterpå.

Sånt løser hverken klimakrise eller bidrar til reduserte drivstoffkostnader, selv om det har gitt mange nordmenn rikelig antall hestekrefter uten avgift.

Mer energi på tanken

Men ting skjer. Vi må huske at plug-in hybridene, som kom på markedet for 4-5 år siden, var første forsøk. I år er flere merker i ferd med å få andre-generasjons systemer på veien, og forbedringen er så enorm at plug-in hybrid plutselig ser ut til å være en svært god måte å spare drivstoffutgifter på, og samtidig kutte i utslippene. Vi begynner å se potensialet i teknologien.

Ta X5en vi tester her. Denne nye generasjonen lansert i 2018, som nå kommer i ladbar utgave, har mer enn to og en halv gang så stor batterikapasitet som forrige utgave.

Stadige forbedringer på batteriteknologi, gjør at man får plass til langt mer energi på samme fysiske rom, enn for bare få år siden. Denne bilen har brutto batterikapasitet på 24 kWt, som er det samme som i første generasjon Nissan Leaf. Tilsvarende tall for X5 40e fra 2015 var 9.

Da forstår vi at rekkevidden også blir en helt annet. Og langt mer brukbar i hverdagen. Til tross for egenvekt på 2,5 tonn, oppgis den nå til mellom 67 og 87 km, målt etter den rimelig realistiske WLTP-metoden.

Store valgmuligheter på hjul-utrustning, chassis og vekt (basert på hva du velger av utstyr), er for øvrig årsaken til den betydelige variasjonen i fabrikkens tall.

Testbilen er en M Sport med om ikke alt, så heller ikke langt unna samtlig utstyr du kan krysse av for i utstyrslisten. Med 21-tommers hjul og det hele, kommer vi rundt 65-69 km på strøm når vi tester.

Kanskje minst like imponerende, er det at bilen klarer godt over 5 mil selv om strekningen består av mange småturer. Ved en anledning kjørte jeg denne X5en i tre dager uten å lade den. Bare på strøm.

Upscaling

Etter årevis med downscaling (små turbomtorer fremfor store sugemotorer), går BMW opp på motorstørrelsen for X5 45e. 2-liters fireren i den gamle er ute, og rekkesekser med turbo og 286 hestekrefter er tilbake under panseret.

En luksus-SUV på denne størrelsen skal ha mer enn fire sylindre. Det dreier seg ikke om akselerasjon, men å gjøre luksusfølelsen du tross avgiftsfritak faktisk betaler betydelig for, komplett.

Utstyrt med luftfjæring og det hele, er dette en bil som byr på komfort så høy at du nesten må prøve, for å forstå. Alt unntatt styringen, som jeg synes er for tungt vektet i vanlig kjøring, er tilnærmet perfekt. Ujevnheter i veien tas vekk uten at du merker noe og støynivået er svært lavt.

Selv om du bare måtte høre lyden fra fireren under panseret enkelte ganger, ville den ikke stått i stil med resten av bilen. Den silkemyke rekkesekseren derimot, bare tilfører mer raffinement med sin vibrasjonsfrie gange og svakt summende, klassiske BMW-lyd – langt bak i støybildet et sted.

Og så tilfører den selvsagt mer power. Systemeffekten er opp fra maksimalt 313 hestekrefter i gamle 40e til 394 i denne. Med dreiemoment på 600 Nm i tillegg, sprinter SUVen til 100 km/t på 5,6 sekunder.

Den eneste ulempen med denne glimrende måten å la fossil bilglede møte elektrifisering, er forbruket etter at batteriet er tomt. Ingen teknologi i verden kan trylle forbruket ned til noe som kan kalles lavt, når treliters turbo bensin-sekser skal skyve bilen, inkludert batteripakke, elmotor og tilhørende komponenter, forover.

Å komme noe særlig under literen på mila med tomt batteri, er dermed vanskelig. Selv om hybrid-systemet selvfølgelig også da bidrar, ved at det samles energi som kan brukes senere når du triller eller senker hastigheten.

I realiteten, spiller det imidlertid liten rolle her – siden batteriet er så stort. Bare lad, så har du nok strøm til at forbruket selv på langtur holdes lavt. X5en kan dessuten bidra ytterligere dersom du legger inn destinasjonen i navigasjonen. Da vil den porsjonere ut energien fra batteriet der den gjør mest nytte, basert på topografi og andre forhold. Jeg lå typisk rundt halvliteren pr mil på rundt 15 mil lange turer.

Familiedrøm?

Sammenlignet med forrige generasjon X5, er denne noen få cm lengre, enten du måler akselavstand eller totallengde. Målene for bagasjerommet er imidlertid nøyaktig de samme. Ikke-ladbare utgaver tar 650 liter, mens de ladbare tar 500.

En del av de literne befinner seg under det vanlige bagasjerommet, så på hovedrommet vil du ikke merke større forskjell enn den aningen høyere gulvet. Dette holder fint til de aller fleste, men nye Mercedes GLE og nå etterhvert nokså gamle Volvo XC90, har større bagasjerom.

Istedet for åpningsbart vindu på bagasjeluken som BMWs stasjonsvogner har, er det her selve luken som er delt. Ved siden av å være en festlig konstruksjon å følge med på teknisk sett, gir det både fordeler og ulemper. Det er kjekt ved innlasting av mindre ting, når den nedre delen forblir urørt, men mindre praktisk de gangene du skal forsøke å nå noe innerst i rommet med den nedfelt.

Baksetet får nytte av den økte akselavstanden, og er nært ved å kunne klassifiseres som perfekt på alle måter. Nok plass uansett hvordan du måler, enkelt å gå ut og inn, høy sittekomfort og god sikt ut.

Egne klimasoner for hver side, sammen med mulighet for BMWs utmerkede skjermsystem for baksetet, og selvfølgelig utstyr som varme i putene og solgardiner, gjør dette glimrende for både barn og voksne.

INNSTEGS-SUV ENDELIG LADBAR: LES TEST AV BMW X1 25E HER!

Foran er det som seg hør og bør enda bedre. Testbilen er utstyrt med komfortseter, som er blant de beste på markedet, og de kan justeres i alle mulige retninger. Det elektrisk justerbare og veldig tykke rattet, følger på.

BMW lanserte et helt nytt interiørdesign med tilhørende skjermer, styring av dem og annen teknologi sammen med denne X5en (og 8-serie) for et par år siden, så dette føles veldig moderne.

Instrumenteringen er digital med en rekke muligheter for tilpasning av hva du vil se, og hvordan. I denne hybriden endres dessuten utseendet mer radikalt enn i øvrige versjoner – i takt med valgt kjøreprogram.

Infotainmentsystemet, som i likhet med instrumenteringen har 12,3-tommers skjerm, styres som vanlig av iDrive-hjulet med tilhørende knapper i midtkonsollen, men skjermen er også berøringsfølsom.

Her er det mye tilgjengelig informasjon og mange ting å justere på eller velge mellom. Selv om det meste er intuitivt lagt opp, vil det ta deg litt tid å komme inn i det. Men er du ikke interessert i det hele tatt, kan du jo bare bruke bilen med det oppsettet som er. Og for alle andre, vil det nok i lengden være en fin ting å kunne variere og bruke litt tid på å teste ut ulike ting.

Like viktig som alle teknologi, er nok materialvalg og sammensetningskvalitet. Du kan selvfølgelig spekke en slik bil nærmest i det uendelige, og få det akkurat sånn du vil i alle detaljer.

Uansett hva du går for, vil premium-følelsen alltid være sterk. Men det er klart: Testbilens CraftedClarity girvelger og tilhørende vrihjul, setter sammen med det brune skinnet en ekstra spiss på det hele.

På veien

Nå har jeg allerede sagt litt om både motorisering og komfort-nivå, men så er det også der styrkene ligger hos X5 45e.

Du kan imidlertid kjøre veldig fort på svingete veier mer den. Veigrepet er massivt, og den både prøver, og delvis får til, å lure deg til å føle at du ikke sitter i en 5 meter lang SUV på 2,5 tonn.

Den fantastiske sekseren, som får de få svakhetene den har, eliminert av elektrisk hjelp, er essensiell i bildet. Gassresponsen er fenomenal og skyvet vanvittig.

Mest av alt, er det imidlertid styringen, som sammen med chassiset tar deg gjennom svingene på sportslig og dynamisk vis. Den går alltid dit du tenker. Uten forsinkelse, presist plassert i veien, og med full kontroll.

Med det sagt, er vi langt unna noen form for sportsbil-følelse, så ikke tro at bare fordi BMW kan få en stor og tung X5 til å kjøre uforskammet bra, så er den et alternativ til en lav bil med sportslige ambisjoner fra eksempelvis 5- eller 8-serien.

De fysiske lovene har bestemt det sånn at komfort er det som virkelig teller hos biler som dette.

KAN DU LEVE MED MINDRE BIL? HER ER TEST AV BMW X3 

Konklusjon

Det er sjelden mulig å få i pose og sekk, men det gjør du her. Kanskje ikke helt fullstendig, i og med at forbruket med tomt batteri er høyt og bilen stor og tung, men nærmere enn vi har sett på lenge. Den enorme batterikapasiteten lar deg kjøre rundt på bare strøm i mil etter mil, og de gangene bensinmotoren må eller vil på jobb, kan du nyte den istedet for å irritere deg. Selv om prisen er høy, synes vi den denne gangen også gir svært god valuta for pengene.

Galleri:

Data:

BMW X5 xDrive 45e M Sport
Pris fra 894 600 (984 900 M Sport)
Pris testbil 1 182 668
Motortype R6 bensin turbo +  1 x elmotor
Drivlinje 8A, mekanisk 4WD, elmotor på trans.
Motorvolum ccm 2 998
HK o/min bensin 286 5 000 – 6 000
Nm o/min bensin 450 1 500 – 3 500
HK elmotor 113
Nm elmotor 265
Systemeffekt hk 394
Systemmoment Nm 600
Batterikapasitet 20,9 netto/24 brutto
Sek. 0-100 km/t 5,6
Topphastighet km/t 235
Topphastighet el 135
Rekkevidde el km 67 – 87 WLTP
Forbruk blandet l/mil 0,12 – 0,19
Utslipp CO2 g/km 27 – 44
Egenvekt kg 2 435
Tilhengervekt kg 2 700
Bagasjerom liter 500 – 1 720
Lengde mm 4 922
Bredde mm 2 004
Høyde mm 1 745
Akselavstand mm 2 975