Kia drar nytte av sin tidlige satsing på elbiler når planene for de neste årene legges. Stort utvalg med en rekke ulike elektriske alternativer er nøkkelpunktet i Plan S

Tekst og foto: David K Andersen

Om ikke først, har Kia vært blant de tidligste med sterk satsing på elbiler. Det ser du enkelt langs norske veier, hvor den går elektriske Soul og andre modeller i hopetall.

At det lønner seg å være tidlig ute, skjønte vi allerede i forbindelse med introduksjonen av e-Niro og andre generasjon e-Soul – sistnevnte er nå på lager og selger svært godt. Her er det 64 kWt batteri og mer enn 450 km WLTP-rekkevidde.

Kia har også spesialisert seg på å få flest mulig km ut av batterikapasiteten via en rekke tiltak som senker forbruket.

Alt dette er selvfølgelig med i strategien Plan S, som omhandler de kommende årene.

I likhet med de andre bilgigantene, skal også Kia gjøre et skifte mot å bli mobilitetsleverandør og ikke bare en bilprodusent. Dermed inneholder Plan S også strategi for de andre områdene som preger omveltningene i bilindustrien for tiden, eksempelvis selvkjørende teknologi, tilkobling og ulike mobilitetsløsninger som bildeling og andre alternative måter å flytte seg på.

Men det er elbildelen i strategien som er mest spennende for oss her og nå. Både fordi ting kommer til å skje fort, men også fordi vi nå får vite mer om hva Kia mener er den beste løsningen for å få flest mulig til å kjøpe og kjøre elbil.

PRØVEKJØRING: KIA E-NIRO

Nøkkelen er bredde i utvalget. Når Kia neste år lanserer en crossover på ny, dedikert elbilplattform, lover de mer enn 500 km rekkevidde og hurtiglading på bare 20 minutter. Hemmeligheten er 800V system (som også Porsche Taycan har) – det tillater blant annet betydelig mer kapasitet for hurtiglading.

Bilene på denne plattformen kommer imidlertid til å leveres med både 400 og 800 Volt system. Og det er poenget når vi snakker om bredde i utvalget: Her vil det altså være mulig å velge mellom prisgunstige biler for de som ikke har behov for ekstreme hurtigladings-egenskaper, samtidig som de som kjører veldig mye og trenger å lade raskt ofte får elektriske alternativer.

I Norge, hvor vi både er tidlig ute med å ta til oss ny teknologi, og ikke minst har råd til å kjøpe kostbare elektriske biler, er det mange som velger det nyeste og beste på teknologi, men for å få opp elbilandelen i Europa og andre steder i verden, nytter det ikke å bare tilby toppmodeller.

På denne måten skal Kia klare å selge en halv million elbiler globalt innen 2026, og oppnå 20 prosent elbilandel i Europa.

11 nye elbiler skal lanseres de neste 4 årene, det vil være alt fra vanlige personbiler til SUVer og flerbruksbiler.

I tillegg vil alle nye modeller komme med minst én elektrifisert variant, enten det er mildhybrid, fullhybrid, ladbar hybrid eller ren elbil.

Vi regner med neste års elektriske crossover kommer til å være inspirert av Imagine, vist på bilutstillingen i Genéve i fjor:

Også K3 EV, som vi kikket nærmere på i Kina i fjor høst, sier noe om hva vi kan vente i fremtiden fra Kia:

HER KAN DU LESE FØRSTE PRØVEKJØRING AV ANDRE GENERASJON KIA E-SOUL