Etter Coupé, Cabriolet og Turbo, er det klart for den tredje varianten av siste Porsche 911, generasjon 992. Her er de første bildene av Targa.

Av David K Andersen

Mens både den vanlige coupéen, og for de som ønsker takløst, cabrioleten, gjennom årene har vært faste suksessutgaver av 911, har den tredje karosseri-varianten i større grad variert med generasjoner og trender. I perioder den minst attraktive, andre ganger det absolutt hotteste. Og med ulike tilnærminger til konseptet opp gjennom årene.

911 kom i helt ny utgave i fjor, nå med internkoden 992. Først ut var som vanlig Carrera-utgavene, så cabrioleten, før vi nylig fikk den første informasjonen og bildene på Turbo S.

Denne gangen er det Targa 4 og Targa 4 S som gjelder, Porsche har frigitt de offisielle bildene nå i dag.

Som navnene antyder, kommer den med firehjulsdrift som standard. Driften forover er videreutviklet, og har nå vannkjøling av clutch og diff. Denne forsterkingen av det mekaniske, gjør det mulig å distribuere kreftene mellom for- og bakaksling mer presist.

Begge motoralternativene er 3-liters boxere med turbo, den minste øker med 15 hestekrefter til 385, mens Targa 4S øker med det dobbelte og ender på hele 450 hester.

0-100 km/t går på 4,2 sekunder for basismodellen, som også topper 289 km/t. Tilsvarende tall for 4S er 3,6 og 304, så selv om begge er lynraske, skal forskjellen merkes i praksis.

Begge motoriseringene kommer som standard med 8-trinns PDK dobbelt-clutch automat, men 4S kan kjøpes med en pakke som gir Sport Chrono og 7-trinns manuell. Jeg hadde valgt sistnevnte, om det er lov å skyte inn en personlig preferanse.

Ellers har selvfølgelig Targa alt det en 992 kan by på, enten det gjelder PASM adaptivt chassis, PTV Plus (Porsche Torque Vectoring) eller InnoDrive aktiv kjørebistand og SmartLift. Du kan også spekke bilen med ekstra høyt nivå og individuell stil via Porsche Exclusive Manufaktur.

Som du ser på bildene drar 992 Targa nytte av generasjonens bredere skjermer, så den er som de andre enda fetere enn noen gang. Den Targa-spesifikke designen bygger kraftig på arven fra de klassiske modellene, og sammen med det moderne snittet fra resten av bilen, blir dette særdeles stilig.

VI HAR KJØRT SISTE UTGAVE AV 991.2-GENERASJONEN: PORSCHE 911 SPEEDSTER!