Designsentrene hos Dallara, Ducati, Ferrari, Lamborghini, Maserati og Pagani har tolket hva det betyr å restarte Italia.

Den gamle veien som krysser regionen Emilia-Romagna fra Piacenza til Rimini rommer mange av de mest legendariske italienske navnene fra bil, motorsykkel og motorsport. Området kjent som «The Motor Valley» – blir med jevne mellomrom fylt med høyfrekvent motorlyd.

I år skulle være det andre året festivalen skulle blitt arrangert – men som følge av pandemien – ble den i stedet en digital festival med seminarer om design, teknologi og racing. Den startet den 14. mai og går gjennom helgen.

Her er altså designsentres tolkning av restart:


Dallara

Kanskje den mest tekniske av de seks posterne – levert av et selskap som er tuftet på ingeniørkunst. Objektet – fanget i akselerasjonen må være Dallare Stradale.
Ducati
Kanskje merket som tenner begjæret i flest motorsyklister – selv om ikke alle velger å forfølge drømmen. Et trikolortema som inkluderer den siste evolusjonen fra Bologna – Ducati Superleggera V4.
Ferrari
Et merke som ikke trenger ytterligere introduksjon. Designerne har valgt et futuristisk tema, som viser en tolkning av start-knappen – eller i dette tilfelle – restartknappen. Innhyllet i den legendariske hjemmebanen – Fiorano – reprodusert i et slags hologram. Signaturen er ikke til å ta feil av – det er heller ikke det sofistikerte elegante designuttrykket.

Lamborghini
Veien fra Maranello fortsetter mot Sant’Agata, der råskinnet Lamborghini Huracan står sammen med et Italia tegnet med heksagon – en form som har preget merket de siste årene – men som egentlig ble utviklet av Marcello Gandini på 60-tallet.
Maserati
Tridenten fra Modena har hentet frem den mest berømte italienske hånden i verden – designet av ingen ringer enn Michelangelo i verket Creation of the World (1511), en del av dekorasjonene i det sixtinske kapell.
Pagani
Pagani henter frem sin eleganse gjennom hypersportsbilen Huayra, som kan sees inne i en rød startknapp. Enkelt kan noen ganger være ekstremt elegant.