To nye elektriske varianter fra det fransk-tysk-japanske-varebilsamarbeidet er klare. Her er Citroén ë-Jumpy og Peugeot e-Expert.

Av David K Andersen

Vi har lenge visst at det kommer elektriske versjoner av disse bilene, og nå har to utgaver til blitt offisielle. Opel var først ut med son Vivaro, og nå er det Citroën og Peugeot sin tur. Toyota Proace er nok rett rundt hjørnet den også.

Senere kommer også de mindre varebilene Peugeot Partner og Citroën Berlingo i elektriske versjoner.

Det spesielle med dette firkløvere av alternativer i samme klasse som populære VW Transporter, er at de er designet for full elektrifisering allerede fra starten av – bilene er jo nye og har bare året på seg i markedet.

I praksis betyr det først og fremst tre ting: Batteriet tar ikke opp plass i hverken lasterom eller førerhus, du får svært god nyttelast og tilhengervekt for en elektrisk varebil, og kanskje viktigst: Mulighet for stort batteri med lang rekkevidde.

HER KAN DU LESE MER OM ELEKTRISKE OPEL VIVARO

Første punkt gjelder altså plasseringen av batteriet – det befinner seg under vareromsgulvet, og har ingen konsekvenser for volumet i lasterommet.

Bilene har motoren foran og forhjulsdrift, på samme måte som i fossil-utgavene. Ytelsene er ikke voldsomme, men 136 hestekrefter og 260 Nm holder nok fint for de fleste.

Bilene kommer i tre lengder, 4,6, 5 og 5,2 meter, hvor den korte utgaven tar to europaller, mens de to lengre tar tre. Med nyttelast på 1 275 kg og tilhengervekt på 1 tonn, er ikke alle nøkkeldataene helt på linje med fossil-utgavene, men langt nærmere enn vi er vant med fra elektriske varebiler så langt.

Du kan velge mellom to størrelser på batteriet – 50 eller 75 kWt. Det gir ë-Jumpy og e-Expert rekkevidde på inn til 230 km, respektive 330 km, målt i henhold til WLTP-metoden. Den viser seg å være noenlunde realistisk – i alle fall om sommeren.

Ombordladeren er på 7,4 kW, men du kan få 11 kW som tillegg om du ønsker. Det blir antagelig populært hos selskaper som lader bilene på veggboks hos seg selv.

Med den store laderen, tar det 5 timer å lade 50 kWt-batteriet, og 7,5 å lade det store.

Begge versjonene kan hurtiglades med inn til 100 kW.

Prisene er ikke foreløpig klare for noen av disse varebilene, som også etterhvert kommer i elektriske personbilvarianter, men siden de har mer enn 130 hestkrefter, kvalifiserer de for 50 000 kroner i Enova-støtte.

Dette er med andre ord svært lovende, først og fremst fordi rekkevidden er så lang og nyttelasten omtrent som i en vanlig varebil. Det ser altså ut til at når disse bilene ankommer Norge til høsten, så vil de være de første fullt anvendelige elektriske varebilene fra etablerte merker.

Bestilling åpnes til sommeren, og da vil også prisene være klare – vi skal oppdatere dere da.

Her er de første offisielle bildene av disse to bilene i elektrisk utgave.

Citroen ë-Jumpy

Peugeot e-Expert