Vi har lenge visst at Opel Vivaro skulle bli elektrisk, og kunne gi flere hint allerede i fjor høst. Nå er den offisiell med bilder og mer informasjon – dette blir den første el-varebilen med rekkevidde og lasteegenskaper som kan tilfredsstille et bredt publikum.

Av David K Andersen

Vi har hatt elektriske varebiler lenge, men foreløpig har de enten bare klart å gjøre de aller letteste oppdragene, eller kun hatt elektrisk rekkevidde egnet for indre bykjerner.

Det blir det forandring på nå, og i samarbeidet som omfatter Citroën, Peugeot, Toyota og Opel, er sistnevnte først ut med bilder og informasjon om den ferdige bilen.

Vivaro-e er fra starten av designet og konstruert for å bygges i elektrisk versjon, og går derfor på langt færre kompromisser enn hva vi har sett fra andre tidligere.

Batteripakken er helt skjult i gulvet og har ingen konsekvens for volumet i lasterommet eller plassen i førerkabinen. Også Vivaros snedige praktiske løsninger forblir uendret. Som eksempelvis FlexCargo, hvor en luke i skilleveggen kan åpnes slik at lengre gjenstander får plass.

Bilen kan laste hele 1 275 kg, og trekke tilhenger på inn til 1 000.

Du kan velge mellom to ulike batteripakker. Den minste er på 50 kWt og gir WLTP-rekkevidde på inn til 230 km, mens den store er på 75 kWt og gir spillerom på 330 km.

Bilen er forhjulsdreven og har motoreffekt på 136 hestekrefter og dreiemoment på 260 Nm. Topphastigheten er begrenset til 130 km/t.

Nesten like viktig som lang rekkevidde, er gode ladeegenskaper, og det har Vivaro-e. Hurtiglading kan gjøres med opp til 100 kW hastighet. Det lille batteriet krever dermed 30 minutter på å lades 80 prosent, mens det store vil ha 45.

Du kan videre velge mellom innebygget lader på 7,4 kW, eller 11. Den store ventes å være svært viktig for de som bruker tid innom jobben i løpet av dagen til lading.

Batteriene kommer med 8 års garanti, eller 160 000 km.

Bilen kommer med appen OpelConnect som blant annet gir deg fjernkontroll for styring av klimaanlegget, og ladestatus.

Vivaro-e kan leveres i tre former: Vanlig varebil, pickup-chassis klart for påbygg eller for persontransport med inn til 9 seter. Den leveres dessuten i alle de tre lengdene dagens fossil-utgave kommer i.

Alt moderne utstyr vi kjenner fra personbiler, skal være tilgjengelig. Her snakker vi altså Apple Carplay, adaptiv cruise, 180-graders ryggekamera, head-up display, skiltleser og det hele.

-Med nye Vivaro-e fortsetter Opel sin demokratisering av teknologi, nå også i varebilsegmentet. Vi tror at denne bilen vil passe svært godt både til varelevering og håndverkere som ønsker seg et utslipssfritt alternativ, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel i Bertel O. Steen.

Etter at Vivaro-e ankommer til høsten, vil Combo følge i elbilutgave i 2021.

Vi kommer tilbake med mer info, blant annet om priser, samt prøvekjøring av el-varebilen, så snart det lar seg gjøre.

ELEKTRISK OPEL, MEN IKKE VAREBIL? AMPERA-E ER FORTSATT AKTUELL!