Porsche 911 er sannsynligvis verdens mest kjente sportsbil. Etter introduksjonen av den nye generasjonen 992 i fjor, er det tid for den ultimate allrounderen: Turbo S.

Av David K Andersen

Som sportsbil og baneracer gjorde 911 det sterkt allerede fra starten av i 1964, men det var med introduksjonen av turboutgaven 930 i 1975, at det virkelig tok helt av.

Den gangen var Turbo-versjonen en villstyring uten like, men etterhvert som årene og generasjonene har kommet og gått, har 911 Turbo istedet blitt det ultimate symbolet på Porsches unike evne til å kombinere ekstreme ytelser og kjøreegenskaper med komfort og egenskaper som gjør det enkelt å bruke bilen hver eneste dag.

Det er med den bakgrunnen Porsche i dag viser en helt ny utgave, med base i 992-generasjonen.

Siden satsingen på elektrifisering, hvor Porsche sier halvparten av alle modellene som selges vil være enten elektriske eller hybrider i 2025, gir betydelig positivt bidrag til reduksjon av utslipp, er det også mulig å videreutvikle tradisjonelle fossil-utgaver som dette.

VI HAR TESTET PORSCHE TAYCAN, LES MER HER! 

Fartsressursene i nye 911 Turbo S er helt vanvittige. 0-100 km/t går på utrolige 2,7 sekunder, som er 0,2 kjappere enn forrige generasjon. Topphastigheten er 330 km/t. En av de største forbedringene mot tidligere er tiden det tar fra 0 til 200 km/t. Den er redusert med et helt sekund og er nå oppgitt til 8,9.

Bak de ekstreme tallene ligger som vanlig en boxer-sekser med turboer. Carrera-motoren på 3,8 liter er base, men turboene er mye større og elektroniske styrte wastegateventiler er med på å gjøre effektregisteret bredt og responsen kvikk. Effekten er på 650 hestekrefter.

Kreftene når bakken via firehjulsdriftsystem som makter å skyve hele 500 Nm til forhjulene om nødvendig. De adaptive demperne i PASM er kjappere og mer presist kontrollert enn før.

Med slike ekstreme ytelser, er det naturlig nok gjort betydelige oppgraderinger av aerodynamikken, som nå blant annet byr på motoriserte flaps i fronten og en bakvinge som ikke bare gir downforce, men også hjelper til med å få ned hastigheten, skulle du trykke hardt på bremsen i høy fart.

Om ikke 911 Turbo var fet fra før, blir det ikke mindre av det gode nå. Målt foran, er bilen hele 4,5 cm bredere enn før. Hjulene er av ulik dimensjon foran og bak: 255/35-20 foran og 315/30-21 bak.

Her går det altså som det ser ut og ser ut som det går, sånn omtrent. Voldsomme greier.

For å understreke at Turbo-utgaven til tross for fin hverdagskomfort tross alt er en ekstrem superbil, vil nye 911 Turbo kunne leveres med skarpere sportschassis enn tidligere om du skulle ønske – sånn at du kan vri allrounderen mer mot det ekstreme om du vil.

Sentermontert eksosutslipp med motoriserte flaps for ekstra lyd er tilgjengelig, og Porsche lover merkbart heftigere lydbilde enn før. I hvilken grad akkurat det når Europa, hvor reglene har blitt strammet opp det siste året, er usikkert, men ok: Har du råd til en 911 Turbo, klarer du nok et effektanlegg også om det skulle knipe.

Interiøret er som seg hør og bør i en bil som har såpass mye Gran Turismo i seg, svært velbygget og luksuriøst. Full-skinn med karbondetaljer og elementer i sølv er standard. Videre er et nytt to-tone interiør produsert av Porsche Exclusive Manufaktur en opsjon. Setene, med 18-veis justering, har sømmer inspirert av første generasjon 911 Turbo (930).

Infotainmentsystemet har skjerm på 10,9 tommer, og skal være enklere å bruke og raskere i responsen enn tidligere. Du får om ønskelig Sport Chrono-pakke med nye banefunksjoner og Bose Surround lydanlegg.

Turbo S-utgavene ble i dag vist både i Coupé og Cabriolet-versjoner. Vi kommer tilbake med første prøvekjøring og tilhørende inntrykk av denne ekstreme bilen om ikke lenge.

LES OGSÅ: VÅR FAVORITT-PORSCHE? 718 SPYDER!

Galleri: