Etter 8 år er det tid for modellskifte: Her er fjerde generasjon Audi A3. Skarp design, sportslig tilnærming og mye teknologi preger kompaktbilen som selvfølgelig også blir ladbar.

Av David K Andersen

Med den planlagte verdenspremieren i Genéve avlyst, må vi nøye oss med bildene og ikke virkeligheten, men det gjør ikke at interessen synker.

En ny generasjon Audi A3 er tross alt en stor greie. Modellen har gjennom alle generasjoner fremstått som svært attraktiv, med et bredt spekter varianter med alt fra beskjedne dieselmotorer til hylende turbofemmere under panseret.

Dessuten er jo A3 bilen som etablerte dette segmentet i premiumklassen, den var mye tidligere ute enn erkerivalene BMW 1-serie og Mercedes A-klasse.

Siste generasjon, introdusert i 2012, var selvfølgelig mest populær i ladbar utgave her i Norge, og det kommer nok også til å gjelde denne nye utgaven.

Audi kommer til å introdusere den med fossile drivlinjer først, en 1,5-liters TFSI med 150 hestekrefter og to 2-liters dieseler på 166 og 150. Høyt dreiemoment for effektklassen kjennetegner alle tre, og de leveres med manuell girkasse eller S Tronic dobbeltclutch automat med 7 trinn.

Den ladbare, som kommer senere, sies det ikke noe om i denne omgang fra Audi, men vi kan vel med stor sikkerhet anta at det dreier seg som samme drivlinje som i nye Volkswagen Golf 8 GTE med 245 hestekrefter, batteri på 14 kWt og rundt 60 km rekkevidde på strøm.

Firehjulsdrevne quattro-utgaver dukker etterhvert også opp, men vi antar det ikke gjelder hybridutgavene.

Audi lover ikke bare solide mengder kjøreglede via avansert chassis med uavhengig hjuloppheng i begge ender, og muligheter for valg av sportsligere utgave senket 10 mm, men også større variasjon i kjøreopplevelsen. Dynamic Select, kjøreprogramvelgeren, lar deg velge mellom komfort og sport hvor spennvidden blant annet takket være nye adaptive dempere skal være mye større enn tidligere.

Vil du bare ha heftige kjøreegenskaper, skal også et eget sportschassis med 15 mm senking kunne velges.

EKSTREM A3: LES TEST AV RS3 HER!

De aktive sikkerhetssystemene utvides og vil blant annet inkludere aktiv styrehjelp, som kommer til bruk både om du forsøker å skifte fil på uegnet tidspunkt, og om du trenger assistanse i forbindelse med en eventuell unnamanøver.

Den adaptive cruisekontrollen forbedres også med aktiv styring, her kjører bilen seg i prinsippet selv.

Som du ser av interiørbildene, utvides den digitale profilen. 10,1-tommers infotainmentskjerm er standard. Digital instrumentering er også standard i alle utgaver, men velger du Plus-pakke er Virtual Cockpit-skjermen enda større: 12,3 tommer. 3 ulike visninger er mulig, og head-up display tilgjengelig.

Respons og kapasitet i systemene er drastisk bedret, MMI-systemet har 10 ganger mer datakraft enn i foregående utgave.

Via det nye systemet kan du blant annet lagre flere brukerprofiler hvor alt fra innstillinger av klimaanlegget og setet til foretrukne mål i kartsystemet og typiske media-valg ligger klart for hver enkelt fører.

Høyoppløselige satelittbilder fra Google Earth og detaljerte 3D-modeller av mange Europeiske byer er en del av navigasjonen.

Car-to-X-tjenester inngår i det digitale systemet og gir blant annet sanntidsinformasjon om ting som ledige parkeringsplasser.

Telefon-appen MyAudi gir ved siden av de vanlige tjenestene som kontroll av bilens tilstand eller plassering, også etterhvert mulighet til å låse opp og kjøre via telefonen.

Størrelsesmessig beholder A3 omtrent samme mål som før. Totallengden øker med 3 mm, akselavstanden er den samme. Bagasjerommet skal ta 380 liter og ha gulv som kan justeres i flere høyder. Elektrisk åpning av bakluken, er imidlertid en nyhet for A3.

Prisene for nye A3 er foreløpig ikke klare, men forhandlerne i Norge åpner ordrebøkene nå i mars, og allerede i mai skal biler være på plass i landet.

MER AUDI? HER KAN DU LESE TEST AV E-TRON

Galleri: