Den første elektriske sportssedanen fra BMW vises i nesten produksjonsklar form. i4 har store sko å fylle.

Av David K Andersen

Mens BMW så langt har slått seg opp i elbilenes verden med lille i3, en heller utypisk modell for merket, er det nå tid for nullutlippsalternativ også for den tradisjonelle kundegruppen.

Med det får selvfølgelig også BMW en Tesla-konkurrent, som antagelig er nokså viktig.

Begge sammenhengene preger Concept i4, som skal være nokså lik produksjonsutgaven som lanseres neste år: Denne bilen trenger å være både rask og sportslig (nei, det er ikke samme ting).

Den raske biten, tar 530 hestekrefter seg av, omtrent det samme vi pleier å finne i BMWs toppmodeller med V8. 0-100 km/t skal gå på rundt 4 sekunder, mens topphastigheten blir over 200 km/t.

Den sportslige biten, som handler om dynamikk og kjøreglede langs svingete veier, sies det lite om i denne omgang, men ikke forvent mindre enn ny standard for elektriske biler i denne klassen. Eller sagt på en annen måte: Vi blir overrasket som ikke i4 blir svært dynamisk.

Den er nødt til å være minst like kul å kjøre som Tesla Model 3, ikke bare fordi det hadde vært flaut om den ikke var det, men fordi BMW-kunden i dette segmentet mildt sagt er bortskjemt.

Det elbiltekniske virker lovende. Batterikapasitet på 80 kWt skal gi rekkevidde på hele 600 km målt i henhold til WLTP-metoden. Det signaliserer forbruk på godt under halvannen kWt på mila, som betyr at BMW må ha gjort hjemmeleksa svært godt med tanke på effektiv bruk av energi.

Mens designen totalt sett ikke er særlig overraskende, den minner i alle fall meg om en krysning av 4-serie Gran Coupé og 3-serie GT, bare i ny og moderne form, tar grillen relativt mye oppmerksomhet.

Jeg tror vi kan være temmelig sikre på at i4s karosseri kommer til å være omtrent som vi ser det her. Hvor lik grillen blir i produksjonsbilen sammenlignet med denne, er spenningsmomentet.

De store nyrene brukes i alle fall effektivt: Siden de ikke lenger gjør noen kjølejobb av betydning, brukes de nå til å huse et spekter sensorer, nødvendig i nye modeller med tanke på alle aktive sikkerhetssystemer og selvkjørende teknologi vi venter å se.

Lyden, som ikke lenger er sangen fra en rekkesekser men må skapes, skal være et fokusområde. BMW har hentet hjelp fra Hans Zimmer, som sammen med BMWs egen lyddesigner har skapt IconicSunds Electric. I følge BMW skal resultatet av den berømte tyske filmmusikk-skaperens bidrag være etableringen av personlighet gjennom ulike lydbilder.

En av de viktigste sidene ved denne konseptbilen er dashbordet. Det gir nemlig første smakebit på fremtidens digitale førermiljø fra BMW, blant annet via Curved Display. Dette vil implementeres i nye modeller fra 2021, blant annet i nettopp i4.

Du skal kunne velge mellom de tre modusene Core, Sport og Efficient, som vil prege alt fra utseende på skjermen til stemningsbelysningen. Ikke i seg selv noe nytt, men antagelig med sterkere differensiering av totalinntrykket, enn vi er vant til så langt fra biler med lignende valgmuligheter.

Et annet nøkkelelement i videreutviklingen av kontrollorganene, er langt mer avansert gestikuleringskontroll. I i4 skal den ikke bare være raskere og mer intuitiv, men også kunne betjene langt flere funksjoner enn i dagens BMWer.

Serieproduksjonen av i4 vil starte på BMWs fabrikk i München i 2021, og elbilen vil få selskap av både nye iX3 og iNext.

Galleri: